kraksontracks (c) : Garmin Database MTB tracks exchange

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Je gpsr en Mapource staan volledig onafhankelijk van elkaar.
Een update van Mapsource is gewoon om deze interface van nieuwe mogelijkheden te voorzien en bestaande bugs er uit te halen. Let wel op met updates van Mapsource want soms slaat Garmin er naast en is een update van MP een stap terug (meer bugs dan ervoor) en kan het zelfs zo zijn dat alles in de soep draait. Voor een update wacht je dus best af tot deze getest is door 'early adapters'. De link op mijn website naar de laatste MP upgrade is altijd een veilige link. ttz de laatste goed bevonden versie na gebruikers evaluatie (zo was bv de laatste '5' een ramp (en nooit op de krakssite gestaan) en de nu beschikbare '6' goed.
Bovendien vind je er ook MP downloads als je problemen moest hebben met de taalmodule (MP installeert zich automatisch in de taal van je OS dus bij een verschil in taal tussen je OS en Gpsr moet je anders te werk gaan).

Een upgrade van je gpsr is bijna een must. Je hebt verschillende upgrades van je gpsr, chipset, firmware en software. Als er een upgrade komt voor de gpsr betekent dit meestal dat er een bug zat in de vorige versie of dat er nuttige applicaties zijn toegevoegd. Het is nu eenmaal heden ten dage zo (vooral in de elektronica) dat producten niet meer doorgetest op de markt komen en dat de gebruikers nu testbank geworden zijn.
Om een goed werkende gpsr te hebben moet je de upgrades dus ook volgen.
Op mijn website staan geen rechtstreeks upgrades naar firmaware (omdat er nu eenmaal zeer veel verschillende toestellen zijn). Maar als je gewoon de link naar Perry Org volgt kan je daar je toestel er uitpikken en de laatste upgrade doen. Op deze site staan alle upgrades voor interfaces en gpsr toestellen verzameld.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Beny wrote:of je je gps moet upgraden?
welke type heb je? welke sw versie?

met mijne 60csx heb ik geen problemen ondervonden,
maar hoe dan ook check ik regelmatig voor updates
zowel voor mapsource als voor mijn gps toestel

waarom zou je dit trouwens niet doen,
het zijn toch altijd verbeteringen...
(soms ook wel venieuwingen en exclusiever garmin)
Heb ik zo'n uitleg neergeschreven en dan vergeet ik toch te zeggen over welk toestel het gaat #-o .

Ik heb ook een 60csx (en deze is nog nooit ge-update sinds ik hem eind vorig jaar gekocht heb :oops: ), en ik zou deze graag op beide pc's blijven gebruiken, de éne pc dus met "oude" mapsource omdat ik niet meer kan upgraden vermits ik vast zit aan Windows ME (en de laatste upgrade's willen niet meer werken met Windows ME), en de andere pc (met windows XP) met een ge-update versie van mapsource, zodat ik hier wel gdb3 tracks kan openen.

Maar als ik Ivo zijn uitleg goed begrepen heb maakt het dus niet uit welke firmware/software/chipset versie je op je gps toestel staan hebt, deze blijft dus altijd werken of je nu een "oude" of een recente versie van mapsource hebt. Dus zou mijn (binnekort) ge-upgrade GPS met beide mapsource versies moeten blijven werken.

Dan ga ik één van de dagen maar is werk maken van het upgraden van mijn Map 60 csx. Zijn er dingen waar je speciaal moet op letten bij zo'n upgrade ? Of komt het er vooral op aan om te zorgen dat de verbinding tussen de PC en de GPS niet verbroken wordt tijdens het upgraden ? (ik heb al gehoord van Sony PSP gebruikers dat dit redelijk nefast kan zijn voor uw toestel )

In elk geval al bedankt voor de hulp =D> .
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Als het over een firmware update gaat zal hij via een wizzard vragen om het toestel aan te sluiten. Eénmaal hij aan het updaten is laat dan het toestel gewoon gerust tot de update is afgerond.
Bij update van kaartmateriaal heb je het toestel niet nodig. Je kan de kaarten na de update dan in je toestel laden.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Een goede regel is nooit, noch Mapsource, noch je gpsr, rechtstreeks te voorzien van een upgade via een wizzard. Als dan de verbinding verbroken wordt heb je idd vodden. Maak er een gewoonte van een upgrade eerst te downloaden naar je harde schijf en van daaruit te installeren.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

T'ja de installatie wizzard bedoel ik natuurlijk. Ik vraag mij zelfs af of je de installatie wel rechtstreeks vanop de site kan doen. :roll:

En idd juist eens gekeken je kan niet rechtstreeks installeren via de website van garmin.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Je kan via de perry index installeren. Daar staat alle updates voor alle gpsr, zowel firmware, software etc. verzameld van de eerste tot de laatste versie.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

ivo wrote:Je kan via de perry index installeren. Daar staat alle updates voor alle gpsr, zowel firmware, software etc. verzameld van de eerste tot de laatste versie.
Ach geef me eens de link. :-)
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Je gaat het niet geloven maar sinds gisteren is de site plots 'verdwenen'.
Ik zoek het uit.
Dit was de oorspronkelijke link:
http://gpsinformation.org/perry/
werkt ineens niet meer (gisteren nog wel #-o )
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

ivo wrote:Je gaat het niet geloven maar sinds gisteren is de site plots 'verdwenen'.
Ik zoek het uit.
Dit was de oorspronkelijke link:
http://gpsinformation.org/perry/
werkt ineens niet meer (gisteren nog wel #-o )
Lol, ik heb afgelopen nacht mezelf nog een breuk gezocht achter die link, en als ik hem gevonden had werkte hij niet #-o .
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

De link stond gewoon op mijn website hoor :wink:
(Hij staat er nog maar inactief :roll: ).
Post Reply