OPENING SJOUWERS MOUNTAINBIKEROUTE TE KORTRIJK EN MENEN

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Alfonso
Mountainbiker

Post by Alfonso »

Cristalix wrote:
Alfonso wrote:
triple XXXL wrote:vandaag route gereden was nog berijdbaar met toch al vetige stukjes zoals preshoekbos en naast de leie (eerste maal dit jaar grond van dicht geinspecteerd en goed bevonden
Het Preshoekbos, is dat het bos tussen Marke & Lauwe?
Jup, dat is het, daar waar je onder een paar houten ingangetjes moet rijden.
Is het daar een mooi stukje om te mountainbiken/crossen? Want er zijn hier vele bossen in de omgeving van Kortrijk waar je gewoon niet in mag met de fiets.
Cristalix
Mountainbiker

Post by Cristalix »

Alfonso wrote:
Cristalix wrote:
Alfonso wrote: Het Preshoekbos, is dat het bos tussen Marke & Lauwe?
Jup, dat is het, daar waar je onder een paar houten ingangetjes moet rijden.
Is het daar een mooi stukje om te mountainbiken/crossen? Want er zijn hier vele bossen in de omgeving van Kortrijk waar je gewoon niet in mag met de fiets.
Njah, eigenlijk de moeite niet, is een pas aangeplant bos en na ong. 1 km ben je erdoor, er is maar 1 pad waar je op mag met de fiets en 't is dan ook nog plat.
kinse
Mountainbiker

Post by kinse »

Cristalix wrote:
Alfonso wrote:
Cristalix wrote: Jup, dat is het, daar waar je onder een paar houten ingangetjes moet rijden.
Njah, eigenlijk de moeite niet, is een pas aangeplant bos en na ong. 1 km ben je erdoor, er is maar 1 pad waar je op mag met de fiets en 't is dan ook nog plat.
vals plat als ik mij niet vergis

en als het vettig ligt moet je toch eens duwen om boven te geraken #-o

wel leuke route (behalve rond menen vind ik het minder)
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Het begin van het preshoekbos aan het stort (ruik je wel) is het helemaal niet plat. Je klimt tot je er uit bent. Eens de baan over rij een stukje offroad langs diezelfde baan dan naar links waar je een ijzeren brugje oversteekt en eens uit het (bos) rij je richting spoorweg. Ik vind dit stukje wel de moeite zeker als het goed geregend heeft.

Het stuk in rekkem laat ik altijd links liggen. Ik rij vanaf het smokkelaarspad rechtstreeks naar het kraaiveld.

Ja en voor de foto's nog geen tijd gehad. Eigenlijk wel maar de laatste keer ben ik mijn toestel vergeten. :-)
timothyd
Mountainbiker

Post by timothyd »

IEmand onlangs de rode of groene gereden ? Is er gesnoeid geweest ?
Nijntje
Mountainbiker

Post by Nijntje »

Ik heb hem onlangs gereden en alle bordjes die weg waren zijn terug gezet =D> . Verder heb ik er niet op gelet of er gesnoeid was, maar ik heb toch geen takken in mijn gezicht of iets dergelijks gekregen.
timothyd
Mountainbiker

Post by timothyd »

Ridley Rijder wrote:Ik heb hem onlangs gereden en alle bordjes die weg waren zijn terug gezet =D> . Verder heb ik er niet op gelet of er gesnoeid was, maar ik heb toch geen takken in mijn gezicht of iets dergelijks gekregen.
OK, geleden van eind augustus dat ik nog een een route heb gereden, meestal dan in Hoog-Kortrijk. Deze bhroute dus :lol: ook nog een toertocht in kortrijk dus zal wel door een paar herkennende stuken passeren.

@ontopic: Ja in de zomer nam je soms beter je kapmes mee.
Alfonso
Mountainbiker

Post by Alfonso »

Feysie wrote:
nebraz M/30j. wrote:Haha, da stukje in het kennedybos heeft een vriend van mij aangelegd. Knap werk trouwens. Er zijn nog meer plannen voor dergelijke singletracks in het bereik van de blosoroute maar die zijn nog niet volledig voltrokken.

Aan die twee sporen naar het fietspad toe daar ben ik nog nooit opgeraakt maar probeer telkens en al één keer op een meter of twee van boven geraakt. :wink:
Ik heb dat stukje Kennedybos een paar weken geleden ontdekt, wat een zalige singletrack. Ik ben de bouwer ferm dankbaar! =D>
Laat gerust iets weten als hij nog iets af heeft, ik wil met plezier testen. :P Ik denk dat er langs de R8 inderdaad nog veel mogelijkheden zijn, bijvoorbeeld op het einde van de Bruyningstraat.

Die sporen naar het fietspad had ik ook eens geprobeerd. Ik doe niets liever dan onmogelijke hellingen proberen op te rijden. Ik heb zo ooit eens de muur van Geraardsbergen langs de trap omhoog gefietst. Maar
die laatste meters vlak voor het fietspad zijn echt wel moeilijk. Ik zal mss binnenkort nog eens proberen.
Ik heb dat stukje vandaag eindelijk eens ontdekt. Het is inderdaad een zware helling, waar je - als het modderig ligt - nauwelijks opgeraakt. Ik denk dat het met een mountainbike wel mogelijk moet zijn, maar ik heb het vandaag geprobeerd met een oude koersfiets (de jaren '70). Langs de E17 ligt het trouwens erg zwaar, je slipt om de paar seconden volledig weg (al kan dat ook aan mijn fiets liggen :P). Nu ik dit weet, zal ik er binnenkort een paar foto's van schieten.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

De klim is al lang niet meer te vergelijken met wat het vroeger was. Nu zijn alle planten weggehaald op het rechterspoor, De track is volledig afgeplat en bijgevolg minder stijl dan de rest van de klim. Vroeger zat er in dat laatste stukje nog een neepje zodat je spontaan van de bike moest. We probeerden zelfs nauwelijks om daarop te rijden.
Nuja het blijft nog altijd een uitdaging.
Alfonso
Mountainbiker

Post by Alfonso »

Meteen na de start aan Decathlon kom je het volgende tegen:

Image
Een mooie uitleg over deze route, maar misschien is het kaartje net iets te klein om duidelijk je route uit te stippelen. Hoe dan ook... er staan pijltjes die de weg aanduiden.

Image
Je passeert de nieuwbouw van AZ Groeninge en op het einde van de straat sla je rechts af in een straat die normaal gezien dood loopt.

Image
Al van ver zie je de "gevreesde" singletrack liggen die hier al ettele malen besproken is. Op het eerste zicht ziet het er erg zwaar uit, maar dat valt nog behoorlijk mee.

Image Image
Ik heb hier al horen zeggen dat de rechterstrook wat gemakkelijker is, maar daar ben ik persoonlijk niet mee akkoord. De linkerstrook verloopt veel vlotter dan de rechterstrook, waar het echt met horten en stoten is. Als je deze helling niet wil doen, kan je nog altijd het oorspronkelijke parocurs kiezen. Daar heb je ook met een hellin'kje te maken, maar dit valt zeer goed mee (als het wat modderig is, dan kan dit wel lastig worden).

Image Image
Eenmaal boven heb je een prachtige strook, waar je echt eens kan doorvlammen. Alhoewel het niet echt mogelijk is, als het gevroren heeft, want de sporen zijn zo scheef getrokken dat je er niet meer uitgeraakt. Het is een soort van evenwichtsoefening dan (met een crossfiets althans). Bovenaan dat hellin'kje heb je nog een prachtig uitzicht over de gevreesde singletrack.

Voor foto's op groot formaat, mag je me altijd contacteren.
Post Reply