Lichte bouten

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Conclusie: als je je fiets lichter wil maken, gebruik dan onderdelen die door de fabrikant op sterkte en veiligheid zijn getest. En begin niet zomaar te experimenteren met zelf bouten en allerhande zaken uit te boren.
Ooit al eens gehoord van veiligheidsfactoren en kostenbesparing?
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Boutjes uitboren dateert al van eind jaren '50 in de motoracerij.
Om het kabeltje van je versnellingen vast te houden kan het toch niet zoveel kwaad als dat moest breken?
En het zijn Rasmussen zijn tanden waar hij mee speelt.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Eerlijk gezegd, bouten doorboren vind ik ook maar een "domme" tuning. En zeker bij mtb. Eens je door het bos crosst zitten die gaatjes al weer dicht. Voor de remdoorvoering is het anders natuurlijk. Ik zou gewoon kiezen voor lichter materiaal dan doorboren van bouten.
TS biker
Mountainbiker
Location: BMC TE01 29 - Sram x.0 2x10 - BOR/Tune hubs + XMD333 29" - DT XRR 470

Post by TS biker »

Trouwens, dat van Rasmussen is voor het grootste gedeelte opgeklopte b*llsh*t hoor , vermits de UCI een minimumgewicht van 6.8kg opgeeft is het bij racefietsen helemaal niet nodig om aan tuning te doen, elke deftig afgemonteerde racefiets met carbonwielen zit vlot aan dat gewicht.

Dat is zoiets als van een mug een olifant maken ... :roll:
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Een uitgeboorde olifant?
mtbgast
Mountainbiker

Post by mtbgast »

El Perro Diablo wrote:Een uitgeboorde olifant?
:off: en die zou jij wel willen boren zeker? :lol:
dennisschmitz
Mountainbiker

Post by dennisschmitz »

Net voor een behoorlijk deel van mijn fiets Alu bouten besteld bij Jaeger-motorsportsport.de

Veel keuze en goede prijzen.
bqn
Mountainbiker

Post by bqn »

roy wrote:
josvantbos wrote:het is misschien een domme vraag maar ik heb een ritchey wcs zadelpen en heb titanium bouten besteld om de standaard stalen bouten te vervangen. nu mag je de standaard bouten op 16NM vastzetten. zijn dit bij titanium of alu bouten andere waarden of heeft het niks met de materiaalsoort van de bouten te maken?

Datis de kracht die maar op de zadelbuis mag. nrml
Normaal gezien zal het aantrekmoment het kleinst zijn bij aluminium, daarna staal en als laatste titanium.

Eigenlijk trek je de bouten het beste aan puur op het gevoel.
Al die zever met momentsleutels... Je moet niet bang zijn dat je de bout kapot trekt tijdens het aanspannen.

Om het best te vergelijken met wat 16Nm overeenkomt, even dit: 16Nm is hetzelfde als de bout aanspannen met 1,6kg op een 1 meter afstand (hefboomarm) van het center van de bout. Hierdoor trek je de bout aan met 16Nm.

Als je toch niet zeker bent, ga best ten rade bij je fietsenmaker.
bqn
Mountainbiker

Post by bqn »

TS biker wrote:Trouwens, dat van Rasmussen is voor het grootste gedeelte opgeklopte b*llsh*t hoor , vermits de UCI een minimumgewicht van 6.8kg opgeeft is het bij racefietsen helemaal niet nodig om aan tuning te doen, elke deftig afgemonteerde racefiets met carbonwielen zit vlot aan dat gewicht.

Dat is zoiets als van een mug een olifant maken ... :roll:
volledig mee eens
bqn
Mountainbiker

Post by bqn »

$mokeyJoe wrote:Eerlijk gezegd, bouten doorboren vind ik ook maar een "domme" tuning. En zeker bij mtb. Eens je door het bos crosst zitten die gaatjes al weer dicht. Voor de remdoorvoering is het anders natuurlijk. Ik zou gewoon kiezen voor lichter materiaal dan doorboren van bouten.
idd
Post Reply