wie rijdt 29er mtb? (nieuwe fotos pg 4)
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Dan ben je net te laat,Hubertje wrote:Wie gaat er mee de 25" wielen introduceren?
Het duitse Bulls is bezig met een 25" projectje.
Foto en kort stukje tekst kan je zien en lezen in de O2 bikers van deze maand.
En daarbij,
sommige mensen rijden ook nog altijd graag op ouderwetse fietsen met ouderwetse geometriën,
en sommige mensen willen steeds iets nieuws uitproberen.
Niets mis mee, met geen van beide groepen.
Als je dat allemaal leest vraag je je af waarom/welke incompetente klojo er ooit met die 26 begonnen is.Hubertje wrote:Waar gaat dat naartoe? Moest er nu nog logica achter zitten (grotere maat = groter wiel of zo), maar neen hoor. Boh ik heb zin in een nieuwe standaard! Wie gaat er mee de 25" wielen introduceren?
hah, die ganse zaak doet mij denken aan mijn tennis-tijd, 15 jaar geleden. Iedereen jarenlang content met zijn "gewone" racket, de evolutie lag in de materialen (composiet, carbon, "graphite",... maar toen daar de mogelijkheden uitgeput waren, haalde men een ander konijn boven. Eerst Head, met zijn oversized... hop en iedereen kocht oversized. Daarna midsize, dan ook zo eentje met een "scheve kop" (het slagvlak stond "haaks" op het racket), eentje met veel meer plaats tussen de snaren,..... Allemaal tot één doel : verkopen.
En die 29er is niet anders.
Vraagje:Al ooit eens met een 29'er gereden?
En niet één keer,hé .
Het concept heeft wel degelijk voordelen tov. een "gewone" mtb.Of die opwegen tegen de nadelen,die er natuurlijk ook zijn, kan je enkel zelf uitmaken,en wel door het effectief te proberen en niet door het zomaar af te doen als een zoveelste marketingstunt.
En niet één keer,hé .
Het concept heeft wel degelijk voordelen tov. een "gewone" mtb.Of die opwegen tegen de nadelen,die er natuurlijk ook zijn, kan je enkel zelf uitmaken,en wel door het effectief te proberen en niet door het zomaar af te doen als een zoveelste marketingstunt.
Jawel, dank u. Heb wel degelijk met ne 29er gereden. 35 km in de Ardennen. En ja, op bepaalde punten is er een verbetering te merken (vond ik toen), op ander dan weer net niet, integendeel. Maar om nu de marketingblurb klakkeloos aan te nemen, en zelfs stellen dat 95% beter af is? Nee.cavani wrote:Vraagje:Al ooit eens met een 29'er gereden?
En niet één keer,hé .![]()
- thomasi
- Mountainbiker
- Location: supersix evo, crisp29 ,29er rohloff,26inch rigid hardtail,29SSalsa E.M
ondertussen heb ik beslist om een 29er te kopen. Kader laat ik maken op maat en samenstelling van de onderdelen ben ik mee bezig.
Maar ik ben nog op zoek naar wielen. Ik zou zwarte wielen willen.
Iemand van jullie suggesties? er werd me aangeraden geen mavics te nemen omdat dit problemen kan geven met dikke beachbanden.
Iemand van jullie suggesties? er werd me aangeraden geen mavics te nemen omdat dit problemen kan geven met dikke beachbanden.
- Berthold
- Mountainbiker
Ik rij sinds 15/11 met een 29" en tot nu toe ben ik echt tevreden.
Ik heb al wat impressies hier verteld, zie op :
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... highlight=
Maar in twee worden : als je er een koopt, kies dan voor een met lichten wielen en monteer lichte banden !
Wat mij het meest opvalt, is de invloed van de massa’s in rotatie op het gedrag van de fiets . De toename van het gewicht op de 29” wielen is een niet weg te werken neven effekt… behalve als je met zeer lichten wielen (b.v. : Crossmax 29 of ZTR 29 + banden tubeless-gemonteerd) rijdt.
Dan is het resultaat super, je krijgt een snel, stabiele fiets, geen enkele klein hindernis laat hem van zijn weg afwijken, bergop en bergaf trekt hij gewoon zijn weg door en als de geometry goed is , dan blijft de wendbaarheid heel groot. En de fiets is zeer polyvalent. Ik ben twee weken geleden een kilometer of vier langs het kanaal in de wiel van een wielertoerist blijven hangen. Hij reed hard, tussen 40 en 45 km/u en ik had geen probleem om naast hem te komen (met Spe Fasttrack banden, geen echte slick, hé). Sorry voor hem, niet echt mooie van mij
en een beetje pesterij maar ik wilde de test doen.
Ik heb zondag de 44km in een "glad en vettig" Dolhain(toertocht) met mijn 26" gereden en ik vond het ook zeer goed. De versnellingen en relances van de 26" lichte wielen
zijn niet te vergelijken met de 29". De 26 is veel meer funny !
Dus, volgens mij, moet je niet de een voor de andere kopen, de twee zijn interessante fiets en vervangen elkaar zeker niet, en zullen dat nooit doen.
Ik heb al wat impressies hier verteld, zie op :
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... highlight=
Maar in twee worden : als je er een koopt, kies dan voor een met lichten wielen en monteer lichte banden !
Wat mij het meest opvalt, is de invloed van de massa’s in rotatie op het gedrag van de fiets . De toename van het gewicht op de 29” wielen is een niet weg te werken neven effekt… behalve als je met zeer lichten wielen (b.v. : Crossmax 29 of ZTR 29 + banden tubeless-gemonteerd) rijdt.
Dan is het resultaat super, je krijgt een snel, stabiele fiets, geen enkele klein hindernis laat hem van zijn weg afwijken, bergop en bergaf trekt hij gewoon zijn weg door en als de geometry goed is , dan blijft de wendbaarheid heel groot. En de fiets is zeer polyvalent. Ik ben twee weken geleden een kilometer of vier langs het kanaal in de wiel van een wielertoerist blijven hangen. Hij reed hard, tussen 40 en 45 km/u en ik had geen probleem om naast hem te komen (met Spe Fasttrack banden, geen echte slick, hé). Sorry voor hem, niet echt mooie van mij
Ik heb zondag de 44km in een "glad en vettig" Dolhain(toertocht) met mijn 26" gereden en ik vond het ook zeer goed. De versnellingen en relances van de 26" lichte wielen
Dus, volgens mij, moet je niet de een voor de andere kopen, de twee zijn interessante fiets en vervangen elkaar zeker niet, en zullen dat nooit doen.
- Berthold
- Mountainbiker
Ondertussen heb ik een set mavic Crossmax 29 kunnen wegen : 1825 gr zonder de quick releases. Niet slecht voor zo grote wielen.thomasi wrote:ondertussen heb ik beslist om een 29er te kopen. Kader laat ik maken op maat en samenstelling van de onderdelen ben ik mee bezig.
En Sabma http://www.sabma.com/ heeft prachtige Zwarte ZTR 355 velgen 24.4 mm breed dat je kunt met DT swiss naven en spaken laten monteren (onder andere...) of kijk direkt op de website van Stan-Notubes. WTB maakt ook 29" wielen, de "laserdisc trail" of zo, maar kwaliteit en gewicht !? Weet ik het niet ? De invoerder voor benelux is Bikeright, denk ik, zie : http://www.bikeright.nl/
Allé veel plezier om uw 29" samen te stellen.
-
Bernard
- Mountainbiker
@jervanheg
Voor zover ik goed ingelicht ben is dienen incompetente klojo die met 26" begonnen is, dezelfde die achter de lancering van de 29" stond, nl. Gary Fisher.
Eerst even voor de duidelijkheid de maten in inch spreken over de buiten diameter van het complete wiel. Een 29" is een wiel zoals een koersfiets (28") met een dikke band op.
De keuze voor 26" was er om verschillende redenen:
26" wielen waren stijver en lichter dan 28"
Voor 28" waren geen dikke banden verkrijgbaar om 29" te bekomen.
Nu zijn er dankzij de vooruitgang wel dikke banden te verkrijgen en kunnen er wielen gespaakt worden die stijf genoeg zijn en met een aanvaardbaar gewicht.
Het voorstel van Hubertje heeft ook wel iets: grotere maat = groter wiel.
Zelf heb ik een binnenbeenlengte van 100cm en rijd met een 24"frame met 26" wielen. Hierdoor is dit een zeer hoge fiets op veel te kleine wielen. als je dit formaat van fiets uitrust met 29" wielen ziet het er veel natuurlijker uit.
Naar volgend jaar ga ik mij zeker een 29er aanschaffen.
Volgens mij zullen de twee naast elkaar blijven bestaan.
De voor en nadelen van de wielen zal iedereen voor zichzelf moeten afwegen.
Laat de Amerikaanse rage maar overwaaien dat kan alleen de prijzen laten dalen.

Voor zover ik goed ingelicht ben is dienen incompetente klojo die met 26" begonnen is, dezelfde die achter de lancering van de 29" stond, nl. Gary Fisher.
Eerst even voor de duidelijkheid de maten in inch spreken over de buiten diameter van het complete wiel. Een 29" is een wiel zoals een koersfiets (28") met een dikke band op.
De keuze voor 26" was er om verschillende redenen:
26" wielen waren stijver en lichter dan 28"
Voor 28" waren geen dikke banden verkrijgbaar om 29" te bekomen.
Nu zijn er dankzij de vooruitgang wel dikke banden te verkrijgen en kunnen er wielen gespaakt worden die stijf genoeg zijn en met een aanvaardbaar gewicht.
Het voorstel van Hubertje heeft ook wel iets: grotere maat = groter wiel.
Zelf heb ik een binnenbeenlengte van 100cm en rijd met een 24"frame met 26" wielen. Hierdoor is dit een zeer hoge fiets op veel te kleine wielen. als je dit formaat van fiets uitrust met 29" wielen ziet het er veel natuurlijker uit.
Naar volgend jaar ga ik mij zeker een 29er aanschaffen.
Volgens mij zullen de twee naast elkaar blijven bestaan.
De voor en nadelen van de wielen zal iedereen voor zichzelf moeten afwegen.
Laat de Amerikaanse rage maar overwaaien dat kan alleen de prijzen laten dalen.
- rubber-12
- Mountainbiker
Met mijn hybride heb ik toch al wel wat uitgespookt.
http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... highlight=
Steek lichtere wielen en je geraakt er een heel end mee.
Een 29" MTB is meer op het terreinwerk voorzien dan een hybride.
Hou er wel rekening mee dat zelfs met wielen van hetzelfde gewicht als op een 26", je altijd minder wendbaar zult zijn. Het gewicht zit verder van het centrum, dus meer inertie (gyroscoopeffect).
http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... highlight=
Steek lichtere wielen en je geraakt er een heel end mee.
Een 29" MTB is meer op het terreinwerk voorzien dan een hybride.
Hou er wel rekening mee dat zelfs met wielen van hetzelfde gewicht als op een 26", je altijd minder wendbaar zult zijn. Het gewicht zit verder van het centrum, dus meer inertie (gyroscoopeffect).