Iliotibial Band Syndrom (ITBS)

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

@ Sunn xtreme

Ik zit met het volgende:

Ik heb dus al paar keer last gehad van mijn rechterknie. Na veel langs te gaan bij een dokter en ja je kan het al raden ontstekingsremmers moeten slikken. Nu een gans seizoen praktisch bijna zonder pijn kunnen rijden. Maar in september steekt het probleem weer op... Dan heb ik direct gezegd ik ga is een MR-scan laten doen, doe ik ook.
En het zou komen dat mijn rechterscheenbeen wat naar buiten staat gedraaid en doordat belast ik altijd meer de binnekant van de knie, en daar doet het dus ook zeer. Mijn vraag was nu, Moet ik mij dan pedalen aanschafen voor knielijders bv time, look? En kan ik daar iets voor slikken dat de pijn minderd, moest het terug komen? Want ga volgend jaar belofte rijden en kan dat niet veroorloven om weer is paar maand stil te zitten.

Grtzz
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

Oja sinds kort doe ik weer looptrainingen en ondervind ik weer wat hinder maar echt niet veel bijna niks.
bieste
Mountainbiker

Post by bieste »

absalon wrote:@ Sunn xtreme

Ik zit met het volgende:

Ik heb dus al paar keer last gehad van mijn rechterknie. Na veel langs te gaan bij een dokter en ja je kan het al raden ontstekingsremmers moeten slikken. Nu een gans seizoen praktisch bijna zonder pijn kunnen rijden. Maar in september steekt het probleem weer op... Dan heb ik direct gezegd ik ga is een MR-scan laten doen, doe ik ook.
En het zou komen dat mijn rechterscheenbeen wat naar buiten staat gedraaid en doordat belast ik altijd meer de binnekant van de knie, en daar doet het dus ook zeer. Mijn vraag was nu, Moet ik mij dan pedalen aanschafen voor knielijders bv time, look? En kan ik daar iets voor slikken dat de pijn minderd, moest het terug komen? Want ga volgend jaar belofte rijden en kan dat niet veroorloven om weer is paar maand stil te zitten.

Grtzz
Hey absalon,

Een tiental jaren geleden had ik hetzelfde probleem. Doordat ik lichte x-benen heb, werd de druk op de binnenkant van m'n knie te groot. Daardoor sleet het kraakbeen volledig weg, en niks dan pijn. Eerst geprobeerd met steunzolen, maar de pijn ging maar niet weg. Tot ik bij dokter Rogge kwam, nu IOC baas. Er was maar één oplossing, opereren. Kuit- en scheenbeen werden doorgezaagd en er werd een 'spietje' weggenomen waardoor het gewricht weer 'normaal' staat.
Hetzelfde probleem stelde zich natuurlijk ook bij m'n andere knie. Dus moest ik me niet laten opereren zou ik ook daar pijn in gekregen hebben. Het hele geval kostte me wel 6 maand revalidatie. Hopelijk komt het bij jou niet zo ver. Maar is zeker iets om verder te laten onderzoeken.
absalon
Mountainbiker

Post by absalon »

Daar hebben ze op de scan niks van gezegd dat er gevaar zou voor zijn. Laat ons hopen dat het dat niet is #-o want dat is weer een jaar weg gesmeten dan maar we zullen wel zien wat de toekomst zegt
firemen
Mountainbiker

Post by firemen »

heb dit probleem ook gehad.
Na veel cortisone en allerlei middeltjes ben ik naar antwerpen gegaan en daar zeiden ze ofwel opereren ofwel stoppen met sporten . Ben geopereert en heb al heel lang geen last meer gehad.
Ben ook niet voor operaties maar soms gaat het niet anders

grtz
Matchbox
Mountainbiker

Post by Matchbox »

Ik sukkel al een jaar of 3 met pijn aan de buitenkant van de knieën. Aan de rechterkant is het maar af en toe, maar links altijd. Naar huisarts geweest + kine, geen oplossing. Bij het joggen zelfde probleem na 5 km.

De voorbije jaren heb ik steeds proberen op te bouwen met op de weg te rijden, maar na 20 km heb ik al wat last. Nu geprobeerd met 7 weken 2x per week fitness. Geen kniepijn gehad tijdens de fitness, maar bij de eerstvolgende rit al weer lichte kniepijn.

Dus vorige week uiteindelijk naar orthopedist geweest. Hij heeft een keer mijn been geplooid en gedrukt op een bepaald punt en dat deed pijn. Diagnose: irritatie door pees die over bot schuurt. De anatomie van mijn knie leent zicht blijkbaar voor dit probleem. Geen scan genomen. Remedie: volgens dr. enkel operatie, maar daar is hij geen voorstander van. Stoppen met joggen en fietsen lijkt hem beter. Of eerst proberen met andere fietsafstelling. Zijn er mensen die hetzelfde probleem hadden en het konden oplossen met enkel een andere afstelling van schoenplaatjes of zadel?
firemen
Mountainbiker

Post by firemen »

hey je hebt geen keuze ofwel stoppen ofwel opereren zoals ik , had het zelfde probleem maar nu geen last meer .

grtz
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

de oorzaak kan liggen aan spieren die verkorten. dit is een licht verkrampte vorm, maar niet voelbaar, wel bij lange en intensieve ionspanningen. probleem is, dat vaak de pijn zich elders toont en andere problemen / ontstekingen opwekken.

het probleem kan bv liggen in een voetspier (center of buitenste). of aan aan spier vlak boven de hechting van het kuitbeen.
Gevolg is dan dat de voet, door die probleemspier, gaat verdraaid staan. dit kan maar enkele mm's zijn. daardoor gaat op zijn beurt, de voet aan de buitenzijde licht inwaarts kantelen, wat meteen extra druk zet aan de binnenkant knie.
in eerste instantie voel je dat niet, maar het probleem gaat zich zeker laten voelen op langere termijn. Vaak is de binnenzijde knie het pijnpunt... oorzaak is echter een voetspier of spier aan de hechting met het kuitbeen.
in dit geval, helpt meestal de chiropractor.

ook een lichte vorm van doorzakkende voet (binnenzijde / voetholte), kan dit probleem veroorzaken. in dat geval, op maat gemaakt steunzooltje kan het probleem verlichten / oplossen.
echter, als het probleem hier reeds lang aanwezig is, is het ook aangewezen een chiropractor te raadplegen, om correcties betreffende de rpobleemspier(en) te corrigeren.

kinebezoek is inzulk geval geen oplossing... uit ondervinding zijn er zelden verbeteringen gemeld.
Voetspieren zijn zeer moeilijk behandelbaar. Een ervaren chiropractor is hier aangewezen.

soms spreekt men van operaties... meestal is dat niet aan de orde, en kan het met de chiropractor en nadien enige oplettendheid opgelost worden.
met oplettendheid bedoel ik, dat je zeer gestaag moet opbouwen, vooral wat trager dan te snel. beter een paar weken langer over doen dan hervallen en misschien 2 maanden out.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

Matchbox wrote:Ik sukkel al een jaar of 3 met pijn aan de buitenkant van de knieën. Aan de rechterkant is het maar af en toe, maar links altijd. Naar huisarts geweest + kine, geen oplossing. Bij het joggen zelfde probleem na 5 km.

De voorbije jaren heb ik steeds proberen op te bouwen met op de weg te rijden, maar na 20 km heb ik al wat last. Nu geprobeerd met 7 weken 2x per week fitness. Geen kniepijn gehad tijdens de fitness, maar bij de eerstvolgende rit al weer lichte kniepijn.

Dus vorige week uiteindelijk naar orthopedist geweest. Hij heeft een keer mijn been geplooid en gedrukt op een bepaald punt en dat deed pijn. Diagnose: irritatie door pees die over bot schuurt. De anatomie van mijn knie leent zicht blijkbaar voor dit probleem. Geen scan genomen. Remedie: volgens dr. enkel operatie, maar daar is hij geen voorstander van. Stoppen met joggen en fietsen lijkt hem beter. Of eerst proberen met andere fietsafstelling. Zijn er mensen die hetzelfde probleem hadden en het konden oplossen met enkel een andere afstelling van schoenplaatjes of zadel?
zet je zadel iets meer naar achter en je zadel lichtjes zakken.
zet je plaatjesanders. Stel ze zo af, dat je hiel lichtjes inwaarts komt te staan. NIET TEVEEL de plaatjes verdraaien !!! een zeer kliene wijziging heeft al een behoorlijke impact.
normaal ga je veel minder druk op de knie voelen.

of mogelijk staan ook je plaatjes te ver voorwaarts gericht, waardoor je vooral druk op de kuiten en knie krijgt, en veel minder op het bovenbeen.

knieproblemen op de buitenzijde, duiden vaak op een probleem afstelling plaatjes, en soms ook een anatomisch probleem van de persoon.
mogelijk staat je hiel iets uitwaarst gedraaid, en daardoor word de druk op de buitenzijde knie soms erg groot..met alle gevolgen vandien.
sommige mensen hebben dit van hun eigen. de meeste hun voeten staan nogal vrij fors inwaarts gedraaid met de hiel, als ze gewoon rechtstaan. in jou geval, zouden ze vrijwel loodrecht kunnen staan, of de hiel zelfs lichtjes uitwaarts.

probeer eens met bovenvernoemde verstellingen, en intussen GEEN GROTERE versnellingen draaien.
eerst moet het zaakje goed staan, pas later zwaarder trappen na het oplossen van het probleem.
crash biker
Mountainbiker

Post by crash biker »

Sunn xtreme wrote: helpt meestal de chiropractor.....

..... kan het met de chiropractor en nadien enige oplettendheid opgelost worden.
met oplettendheid bedoel ik, dat je zeer gestaag moet opbouwen, vooral wat trager dan te snel. beter een paar weken langer over doen dan hervallen en misschien 2 maanden out.
Is dikwijls het probleem bij mij: na bezoek aan de chiropractor voelt ge u opnieuw als herboren.
Ge neemt meer hooi op de vork dan zou mogen met als gevolg dat het probleem zich opnieuw manifesteert.
Een paar weken rustig aandoen na een chiropractorbezoek : dat blijkt de goeie boodschap.
Sunn xtreme, ik zal uw raad ook goed in mijn oren knopen.
Post Reply