sprongtechniek

Freeride & downhill.. en alle andere vormen van mountainbiken zoals 4x, street, dirt en trail, plaats het hier.
Post Reply
Grietje
Mountainbiker

sprongtechniek

Post by Grietje »

Hoi,

Zou iemand mij de juiste techniek kunnen leren om met je mountainbike te springen achter bijv een springbult of een lichte helling (geen dropoffs).
Ik ga telkens op mijn gezicht in het zand omdat ik op mijn voorwiel terecht kom en het ergste probleem is dat ik ook telkens de neiging heb om mijn voorwiel in de lucht scheef te zetten en dan kwak je natuurlijk zeker over je fiets. Wanneer ik een wheelie probeer te maken heb ik ook die neiging om mijn voorwiel scheef te trekken.
Staan er op internet interessante tips en filmpjes voor springtechnieken of kan iemand me dat eens uitleggen want ik ben het beu om te vallen;
Heb trouwens een hele goede enduro mtb die zoiets zonder problemen kan maar de bestuurder die ermee rijdt moet nog veel leren !!!!
mtb arno
Pro

Post by mtb arno »

hier heb je mss iets aan.
heb je niemand in de buurt of die je kent die je iets kan uitleggen, tonen leren...
vanop afstand is dat niet makkelijk.

je moet met kleine jumpjes beginne, goede feeling krijgen met uw bike, en steeds opbouwen.
dat scheeftrekken komt waarschijnlijk omdat je niet ontspanne op je bike zit, en in een soort onbewust probeert bij te sturen.

er is maar 1 methode die werkt, oefenen.
en dit gaat meestal gepaard met vallen en opstaan 8)

hier nog een hele hoop how to's over mtb
1min zoekwerk :wink:
Last edited by mtb arno on Sat 08 Dec 2007 23:05, edited 1 time in total.
Slayer
Mountainbiker

Post by Slayer »

Het lijkt mij verstandig om eerst de wheelie goed onder de knie te krijgen vooraleer je gaat springen. Beginnen met de basis zal ik maar zeggen.

Nu, meestal trek je het voorwiel scheef omdat je teveel kracht op je stuur zet. Je moet bij de wheelie eigenlijk met zo ontspannen mogelijke armen aan je stuur gaan hangen, liefst met volledig gestrekte armen. Belangrijk is dat je je voorwiel hoog genoeg laat komen, net tot op het punt waarop je denk achterover te gaan vallen. Dan is het kwestie van lichtjes de achterrem te gebruiken op niet achterover te vallen natuurlijk.

Bij het springen is het vooral een kwestie van gewichts verdeling. Als je op je voorwiel land is het een teken dat je teveel gewicht naar voren brengt. Gewicht iets meer naar achteren brengen bij de afsprong en het moet wel lukken. En vooral ontspannen blijven.

Hoop dat het iets help.
Grts.
wielersletje
Mountainbiker

Post by wielersletje »

sorry man, maar ik kon al dirts pakken voordat ik kon wheeliën.
Wheelie helpt hier echt niet bij...
Je moet leren bunnyhoppen!! dus zonder jump de lucht ingeraken.
voorwiel eerst en de achterkant mee laten vloeien.
Slayer
Mountainbiker

Post by Slayer »

Aangezien er een probleem is met scheef gaan tijdens de sprong is dat teken van onbalans tijdens de vlucht.

Als je dat probleem hebt heb je dat ook meestal bij de wheelie. En aangezien de wheelie veiliger is om te oefenen lijkt het mij verstandig om het via deze weg aan te leren.

Na de wheelie komt het bunny-hoppen en daarna kan je pas gaan springen. Eerst leren gaan voor je ga lopen zal ik maar zeggen.

Maar zoals eerder gezegd. Het is moeilijk iemand helpen van achter een computer.
mtb arno
Pro

Post by mtb arno »

bij mij ging het toch eerst van bunny hop, naar jump, naar wheely 8)
bosse
Mountainbiker

Post by bosse »

als je goed wilt leren weely'en dan moet je niet naar je voorwiel kiijken maar
zodra je voorwiel omhoog is dan meot je kijken naar een punt waar je wil eindigen, dan ga je daar veel makkelijker heen rijden in weely

probeer maar
wielersletje
Mountainbiker

Post by wielersletje »

nogmaals, wheelien helpt niet met springen.... ik ken mensen die de vetste airtricks doen maar nog geen wheelie kunnen...
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

lol. ik kan ook geen wheelie, en land soms ook nog op mn voorwiel, maar enkel bij echte dirts..
het enige wat ik je kan aanraden is oefenen!
Tuup J
Mountainbiker

Post by Tuup J »

Ik kan geen wheelie, maar kan wel aardig goed jumpen mag ik toch wel zeggen :oops:

Ik zou zeggen, begin gewoon met kleine sprongentjes waar weinig mis kan gaan. Zorg voor een goede aanloop, stop ruim van te voren met trappen, zodat je je kan concentreren op je houding op de fiets en op de jump kan concentreren. Zorgt wel dat je voordat je stopt met fietsen, je de juiste snelheid hebt.

Je houding op de fiets, zorg dat je met gestrekte benen op je pedalen staat, zo sta je ook het beste in balans met je fiets, je rug lichtje gebogen na je stuur toe. Zodat je makkelijk aan je stuur kan trekken als het mis mocht gaan en zo kun je hem ook het best onder controle houden.

Begin zo langzaam, niks speciaals gaan doen, gewoon zorgen dat je de juiste speed hebt en dan haal je hem al gauw vanzelf. Mocht je het steeds beter onder de knie krijgen, kun je gaan leren je bike van de jump af te trekken (soort bunny-hop), voor meer airtime, dan kun je ook gaan leren je fiets in de lucht recht na beneden te duwen voor in de landing te geraken, dat je met je fiets net zo steil als de landing land, om zo je snelheid te behouden en het jumpen smooth te laten verlopen.

Hier wat voorbeelden van hoe ik op de bike sta, zien is altijd beter als van een verhaaltje lezen:
Image

Image

Image

Image

Hoop dat je er wat aan hebt.
Succes1

mazzl.
Post Reply