01/12/2007 Maasmechelen, Eisden (Nieuw Patroplein)
Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
- BASSMAN
- Mountainbiker
- Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Heb eens voor het eerst een tourrit gedaan ,vond het prachtig in mijne achtertuin.Waterplasse pfffff,moder pffff,glad pffff gewoon lekker ploeteren als een klein kind heeeeeeeerlijk en de bevoorrading powerrigel en een banaan en wat koek en dan nog een pint,en dat voor 3 eurokes ,mij zien ze daar volgend jaar weer.

Lekker vettig tochtje, goede bepijling en enthousiaste medewerkers. Massa's volk aan afspuitstand, wat lange wachttijden veroorzaakte, maarja nogal logisch met zoveel modder. Denk wel dat de modder een meerwaarde was aan de tochtbeleving. Mocht het droog zijn, zou het een stuk saaier geweest zijn, hoewel de mooie omgeving toch wel de moeite was.
-
Stefvh
- Mountainbiker
Awel dat is genoteerd.... de streek is in één woord wauw ..vooral die grooooote putten waren nice om te zienJohnny de Wit wrote:Ben erg blij dat ondanks de vettige ondergrond iedereen positief is over de tocht. De voorzitter zal happy zijn. Het weer hebt ge niet in de hand, maar van al de rest kunt ge het beste maken, Bevoorrading, afpijlen, seingevers..en daar doet de club echt wel inspanningen voor om de dingen die ze in de hand hebben zo goed mogelijk te doen.
Eigenlijk zouden we deze toer ook in de zomer moeten inrichten. Dan is het pas super. En ik kan het weten, ik rij daar in de zomer elke week rond. Maar de club is dan actief op de weg, dus is er niet veel tijd meer over voor de rest vd club om in de bos te gaan rijden/organiseren.
Hopelijk allemaal tot volgend jaar met een maand droog voor de rit en +- 10 graden en zon op de dag zelf! Dan zal het weer super zijn, beloofd!!
Dus volgende zomer ben ik van de partij.
mvg
Stef
[quote="derbart"][quote="flyboy"]Bestaat er een speciale techniek om die gladde treinbilzen over te geraken? Het voorwiel erover was geen enkel probleem, maar het achterwiel pattineerde helemaal 'zot'.
Hoe kan je vermijden dat je wegglijdt? Een korte 'versnelling' en extreem veel power zetten misschien, zodat voor- en achterwiel er in ene 'ruk' overgaan?[/quote]
gewoon omhoog rijden ne teril is nog altijd gene col he en ja gewoon overwippen ook met achterwiel banden niet te hard en vooral power en adem genoeg hebben
ik vind alleen de afdaling beetje te gevaarlijk, we zijn geen profs he ik heb gisteren de tt niet gereden maar heb er wel al verschillende keren gereden ik neem altijd men voorzorgen in de afdaling maar er zijn er die echt gek zijn die wel denken dat ze prof zijn en vroeg of laat gaat het er is goed fout[/quote]
Eens goed ademen tussen je zinnen kan al veel helpen hoor
en @ flyboy : eerst en vooral moeten de beentjes meewillen, maar techniek is toch het voornaamste.
1. klein mlentje beginnen en ademhaling onder controle houden
2. goeie bandenkeuze (mijn nieuwe Conti Mountain Kings 2.2 zeer goed bevallen)
3. lage bandendruk (tussen 1.5 en 1.8) : ik weet het, aan de meeste winter- en dus vlakkelandrijders moeilijk uit te leggen - MOUNTAIN = BERG-bikers weten wel beter
4. belangrijkste is stuurvaardigheid, en dat betekent : tegen zeer lage snelheid (2 à 3 km/u alles onder controle houden), en ik heb gisteren gemerkt dat dat voor de meesten het heikele punt is!
see you in summer in Wallonië (of zal het daartegen al anders heten ?)
Hoe kan je vermijden dat je wegglijdt? Een korte 'versnelling' en extreem veel power zetten misschien, zodat voor- en achterwiel er in ene 'ruk' overgaan?[/quote]
gewoon omhoog rijden ne teril is nog altijd gene col he en ja gewoon overwippen ook met achterwiel banden niet te hard en vooral power en adem genoeg hebben
ik vind alleen de afdaling beetje te gevaarlijk, we zijn geen profs he ik heb gisteren de tt niet gereden maar heb er wel al verschillende keren gereden ik neem altijd men voorzorgen in de afdaling maar er zijn er die echt gek zijn die wel denken dat ze prof zijn en vroeg of laat gaat het er is goed fout[/quote]
Eens goed ademen tussen je zinnen kan al veel helpen hoor
en @ flyboy : eerst en vooral moeten de beentjes meewillen, maar techniek is toch het voornaamste.
1. klein mlentje beginnen en ademhaling onder controle houden
3. lage bandendruk (tussen 1.5 en 1.8) : ik weet het, aan de meeste winter- en dus vlakkelandrijders moeilijk uit te leggen - MOUNTAIN = BERG-bikers weten wel beter
4. belangrijkste is stuurvaardigheid, en dat betekent : tegen zeer lage snelheid (2 à 3 km/u alles onder controle houden), en ik heb gisteren gemerkt dat dat voor de meesten het heikele punt is!
see you in summer in Wallonië (of zal het daartegen al anders heten ?)
Eens goed ademen tussen je zinnen kan al veel helpen hoorderbart wrote:flyboy wrote:Bestaat er een speciale techniek om die gladde treinbilzen over te geraken? Het voorwiel erover was geen enkel probleem, maar het achterwiel pattineerde helemaal 'zot'.
Hoe kan je vermijden dat je wegglijdt? Een korte 'versnelling' en extreem veel power zetten misschien, zodat voor- en achterwiel er in ene 'ruk' overgaan?
ik vind alleen de afdaling beetje te gevaarlijk, we zijn geen profs he ik heb gisteren de tt niet gereden maar heb er wel al verschillende keren gereden ik neem altijd men voorzorgen in de afdaling maar er zijn er die echt gek zijn die wel denken dat ze prof zijn en vroeg of laat gaat het er is goed fout
1. klein molentje beginnen en ademhaling onder controle houden
3. lage bandendruk (tussen 1.5 en 1.
4. belangrijkste is stuurvaardigheid, en dat betekent : tegen zeer lage snelheid (2 à 3 km/u) alles onder controle houden, en ik heb gisteren gemerkt dat dat voor de meesten het heikele punt is!
see you in summer in Wallonië (of zal het daartegen al anders heten, tenzij onze verkozen kindjes beseffen dat de speeltijd om is ?)
- kleinboy
- Mountainbiker
De terrils oprijden is niet van de poes... ik ben van de streek en ik heb ze al dikwijls gedaan. In voorbereiding van de LCMT trainden we hier 2x per week tot we 5 rondjes konden rijden incl. alle terrils. Wil dus zeggen 15terrils en 5x het ook niet te onderschatte klimstukje na de trappen.
Maar, wat hebben we geleerd van deze terrils:
1. conditie moet goed zijn (hartslag en ademhaling onder controle houden)
2. de beklimming: ik ga er van uit dat ik boven wil komen, niet om ter snelst, maar wel boven komen. Dus kleine molen en trappen om vooruit te komen, niet om snelheid te nemen. Er zijn zwakkere stukken waarop je je voorbereid voor de steilere stukken. De steilere stukken dan voluit.
3. techniek. Je moet ze "kennen" die terrils. Dan kun je ze ook... het meest voorkomende probleem is inderdaad het doorslippen op zo 'n gladde balk. Voor mij bestaat de truc er dus in te blijven aanzetten tot je achterband net voor de balk staat, dan even niet aanzetten en je fiets erover trekken. En dan weer aanzetten.
4. kijken waar je wil rijden, en niet kijken naar waar je niet wil rijden. Ik bedoel, kijk naar je spoor dat je goed kan volgen en kijk niet naar het greppeltje waar je niet wil terrecht komen...
De eerste terril is de moeilijkste, de moeilijkheid ligt daar in de laatste scherpe bocht voor de top. deze ligt steil, scherp en er ligt een balk. Meestal moet ik daar afgeven... 7op10 lukt het mij... als deze lukt, kom ik overal boven.
Dus: conditie, klimmen om boven te komen, niet om ter snelst, techniek vooral op de balken, kijk waar je wil rijden...
veel plezier en succes
Maar, wat hebben we geleerd van deze terrils:
1. conditie moet goed zijn (hartslag en ademhaling onder controle houden)
2. de beklimming: ik ga er van uit dat ik boven wil komen, niet om ter snelst, maar wel boven komen. Dus kleine molen en trappen om vooruit te komen, niet om snelheid te nemen. Er zijn zwakkere stukken waarop je je voorbereid voor de steilere stukken. De steilere stukken dan voluit.
3. techniek. Je moet ze "kennen" die terrils. Dan kun je ze ook... het meest voorkomende probleem is inderdaad het doorslippen op zo 'n gladde balk. Voor mij bestaat de truc er dus in te blijven aanzetten tot je achterband net voor de balk staat, dan even niet aanzetten en je fiets erover trekken. En dan weer aanzetten.
4. kijken waar je wil rijden, en niet kijken naar waar je niet wil rijden. Ik bedoel, kijk naar je spoor dat je goed kan volgen en kijk niet naar het greppeltje waar je niet wil terrecht komen...
De eerste terril is de moeilijkste, de moeilijkheid ligt daar in de laatste scherpe bocht voor de top. deze ligt steil, scherp en er ligt een balk. Meestal moet ik daar afgeven... 7op10 lukt het mij... als deze lukt, kom ik overal boven.
Dus: conditie, klimmen om boven te komen, niet om ter snelst, techniek vooral op de balken, kijk waar je wil rijden...
veel plezier en succes
Last edited by kleinboy on Mon 03 Dec 2007 10:09, edited 1 time in total.
Ondanks de hevige modder was hét een goeie en mooie tocht om de conditie op te bouwen. Spijtig dat de remblokjes op het einde ram versleten waren en de tandwielen fors sherper geworden zijn = $-grap. Wel veel lange rechte stukken maar door de modder wel nice to do. Dè echte mannen waren daar, de watjes bleven thuis ofwel de bewuste spaarders. Misschien niet slecht om mij bij de laatste groep ook eens te gaan aansluiten.
- dmx
- Mountainbiker
Eén van die bekende mannen (eentje van Quickstep) ging vlak voor de bevoorrading serieus op zijne smikkel. In ne stomme plas dan nog wel. Zal hem leren op zijn koersfietske blijven.C-Man wrote:Wat bekende mannen, en lap den TV is er :
http://www.zoomin.tv/videoplayer/index. ... vumnwsblad
Last edited by dmx on Mon 03 Dec 2007 21:02, edited 1 time in total.