Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Hubertje wrote:De foto staat er onder. Je kan de klauw mee verdraaien zodat ze de kromming van de schijf volgt, zoals op de foto te zien.
En een horizontale dropout is ja.. Een horizontale pat.
En sliding DO, dat is dit:
Image
wat een geil kona frame :)

het grootste nadeel van EBB's en sliding DO's tov een systeem met kettingspanner zou zijn dat je heel regelmatig je ketting moet naspannen...

nix voor mijn alledaagse fiets die maar een keer per maand eens wordt nageken...
als ik een MTB met rohloff zou hebben gaat mijn voorkeur naar de sliding vertical DO's die vind ik gewoon het mooiste :) en ze zijn het simpelste op af te stellen want meer dan een imbus (binnenzeskant) sleutel of torx heb je er niet voor nodig.

Spijtig dat er hier zoveel ambras gemaakt wordt :lol: :lol:
Mss moeten jullie wa meer gaan fietsen ;)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

genen ambras, huishoudelijke onenigheid :-) LoL
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Tinky-Winky wrote:
Hubertje wrote:Ik moet zo'n foto ook gaan zoeken hoor ;)
Google kan je zelf ook wel gebruiken, toch?
Als je weet wat je zoekt ja :wink:
"half link chain" En denk dat je dan ook wel ziet dat dit is wat je zoekt :P
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

phille wrote: halve powerlink
Phille das wel een beetje een slechte vertaling van half chain link, een powerlink kan je met de hand openen & sluiten, voor de half chain link heb je een kettingpons nodig. Waarom "half" zou je denken, 't is toch een hele schakel, wel doordat deze zoals op de foto te zien is een halve binnenschakel met een halve buitenschakel combineert het effect is dat je de ketting 1 schakel langer of korter kan maken en dus een halve schakel afstand meer speelruimte hebt tussen kettingblad en pion
phille wrote:maar een EBB moet je dan wel de goede moeren gebruiken om de handel vast maar vooral ook terug los te krijgen, een nadeel/minpunt Nebraske en een ECHT deze keer
Phille dat is niet echt een nadeel van de Rohloff, ik heb eveneens een EBB, een "wedged" type van cannondale voor een gesloten BB shell en ik heb geen probleem om die vast te zetten of los te krijgen, standaard versie en een inbus sleutel. Gewoon bout losdraaien, wat wrikken met de kranken en de EBB zit los BB shell is van Ti misschien dat dat daarom gemakkelijker gaat. Ik stel die ongeveer na 1000km bij om het risico op aflopende ketting te vermijden want bij een stevige rit hotst die toch ferm op en neer. Het bijstellen is vooral nodig als je veel offroad met modder doet, dan slijt de ketting vlugger, ik heb zo'n 6000km gedaan met een Rohloff ketting, maar ik doe 80% offroad met de nodige portie modder, stof en water, bij meer gematigd gebruik gaat de ketting een pak langer mee en moet je minder bijstellen. Nu zou ik echter voor de Bushnell opteren dat schijnt de beste te zijn, maar die is pas recent te vinden in Belgie. Ander alternatief komt eraan de Externe EBB compatibel met Shimano Hollowtech II kranken

Voor alle duidelijkheid de EBB is een eccentric bottom bracket waar verschillende types zijn
wedged: bushnel en cannondale, dit is de bushnell
Image
set-screw: een vijs door de shell die de EBB vast zet
Image
Pinch-bolt: gespleten shell vastgezet door R bouten
Image

Ik vermoed dat TI de beste materiaalkeuze is voor de 3 mogelijkheden, staal in 2de plaats en dat ALU enkel met een wedge kan

voila als dit geen duidelijke informatie is (die trouwens gewoon op 't net te vinden is ... google weet je wel) maar bon ik wou het wel eens samenvatten en doe verder niet meer mee aan de onnozele discussies hier

ps: ik heb gekozen voor de wedged EBB omdat die mooier en ik geen gespleten of doorboorde shell wil, maar dat is gewoon mijn persoonlijke mening.
Last edited by Wowtre on Sat 01 Dec 2007 10:14, edited 1 time in total.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

dan moet ge met dat excentrisch trapas systeem telkens je zadelhoogte aanpassen?
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

Beny wrote:dan moet ge met dat excentrisch trapas systeem telkens je zadelhoogte aanpassen?
wel het verschil is maximaal 5mm , namelijk de eccentric centraal geplaatst tov vooraan/achteraan. Dit lijkt veel maar in de praktijk heb ik hem nog nooit volledig vooraan/achteraan moeten plaatsen dat verschil is immers > 2 schakels en dan kan je die eruit halen. trouwens je moet de afwijking bekijken tov de cirkel die door het centrum van de bb shell gaat en met als middelpunt je heupgewricht, als je hem dan monteert zoals de bushnell hierboven met de dikke ronding naar boven wordt dat verschil iets afgevlakt. Ik schat dat bij mij de setup maximaal 3mm variatie heeft tussen de extreme posities, 't is gemakkelijk uit te tekenen met CAD.

hier merk je dus een probleem bij de set-screw ebb, want die vijs moet op de dikke zijde vastgezet worden (zie foto hogerop) en daarenboven heeft de set-screw versie de neiging om de shell in een ellips te trekken

Aangezien je verder bij het verstellen per keer misschien 1mm bijstelt merk je dat natuurlijk niet. Ik heb er alvast ABSOLUUT geen last van maar indien dat toch het geval moest zijn is daar gelukkig een simpele oplossing voor, de zadelpen klem met quick release #-o
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Ik denk dat het zelfs goed is dat je af en toe 5mm positie wijziging hebt...

In de manual van m'n ligfiets wordt ook aangeraden af en toe de stand van de trapas een beetje (+- 1 cm) te wijzigen, om de belasting op je gewrichten een beetje te varieren. Dat wordt verondersteld gezonder te zijn...

Wat ik ook wel een interessant idee vind is het uitwerken van een LSBB.
Linear Shift BB :) (fantasietje)
Misschien valt daar wel wat voordeel uit te halen qua eenvoud...
phille
Mountainbiker

Post by phille »

heb die wedged ook met een spie die zich blokkeert als je die aantrekt. De imbus heb ik vervangen door een schroef met een platte kop en diepe inkeping. De imbus was steeds kapotgedraaid waardoor de sleutel niet meer paste en je die ook nog eens naar de vaantjes deed (facom sleutels dan nog) Een schroef is met een grote schroevendraaier makkelijk losgedraaid, althans bij werken in de garage. Eens die los moet ik een ferme tik geven en dan schuift de spie eruit. In het veld is dat dus een groot probleem want een hamer heb je niet bij de hand (dit vind ik een groter nadeel dan een zwaartepunt dat naar achter is gekomen ;-) Echter ik heb in the field nog nooit mijn EBB moeten verstellen, op de ardennen trophy heb ik wel eens vergeten de EBB vast te draaien, na 5km was daty een eigenaardige situatie, echter was snel terug in het frame gezet en vast gedraaid.
Degene met externe bouten lijkt me toch niet dat, als je met je frame onderaan over een boom ofzo kruipt springt dan krijgt die vijs steeds een tik en op termijn gaat dat toch wreken (denk ik)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Tjorque wrote:Ik denk dat het zelfs goed is dat je af en toe 5mm positie wijziging hebt...
toch mee oppassen zenne, sommige mensen hebben kweetni wa moeten doen om hun knieen te kunnen sparen, en dan kan die 5mm wel eens helemaal niet goed zijn. Voor mezelf maakt het weinig uit.

Je moet ook oppassen dat je je ebb terug inm de juiste positie draait, tts stel u voor dat de bracket op 14h staat, wel als je de bracket op 16h draait is de ketting weer juist aangespannen, echter je bracket staat wel MEER dan een centimeter lager
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Tjorque wrote:Linear Shift BB :) (fantasietje)
euh ? wasdatte :-) want nu ben ik u kwijt
Post Reply