Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Hubertje wrote:Om op de laatste vraag te antwoorden: bij verschuivende patten zit de discbevestiging meestal in de pat, en schuift die dus mee.
Bij horizontale DO kan je soms de klauw verschuiven tov de pat. Bv bij een Janis Jumplin.
Amai, moet ik toch eens zien zoiets. Heeft er dat hier toevallig iemand en eventueel een foto. Wat is een horizontale DO?

En Hubertje als je het wiel nu naar achteren schuift, schuift de disc toch mee maar de klauw toch niet? Ik snap het niet goed. Kan je even verduidelijken? :oops:
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

De foto staat er onder. Je kan de klauw mee verdraaien zodat ze de kromming van de schijf volgt, zoals op de foto te zien.
En een horizontale dropout is ja.. Een horizontale pat.
En sliding DO, dat is dit:
Image
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Ach oké thx voor de info.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Hubertje,

Mss leuk om te vertellen dat je bij dit systeem zowel het gesloten als open systeem kan gebruiken. Echter bij dit frame ontbreken precies de nokken en moet je wel disken nemen

De Koen vind de uitvalpatten minder goed werken dan een EBB, maar een EBB moet je dan wel de goede moeren gebruiken om de handel vast maar vooral ook terug los te krijgen, een nadeel/minpunt Nebraske en een ECHT deze keer
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

phille wrote:binnenkort kan je een rohloff bijna op elk frame zetten omdat je dan met halve powerlink kan werken om je ketting op snee te zetten en dan bij te stellen met kleiner EBB's die in een normaal frame passen (modeslet MOEHAAA zalig, nevbras ;-)
Een halve powerlink, da ga je toch eens op een tekeningske moeten zetten #-o
EBB zou misschien nog lukken gezien de BB van e C'dale zowieso wat groter is dan de standaard BB. 73mm vs 68mm(denk ik).
Als die lichtere versie iet of wat betaalbaar blijkt, is dat misschien nog wel een idee voor de Taurine, maar dan haal ik allicht mijn 9 kilo ni meer. :(
En dat is wel zo fijn om mee te rijden, los van het versnellingstype.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Halve powerlink moet je niet bekijken als een halve schakel. Ik heb me het ook vaak afgevraagd hoe dat kon.
In feite vervang je twee schakels door 1. eentje met een brede en een smalle kant dus.
En idd, voor discs (en de rest ook) lijkt EBB me het beste. Een horizontale DO kan behoorlijk shit opleveren.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Hubertje wrote:Halve powerlink moet je niet bekijken als een halve schakel. Ik heb me het ook vaak afgevraagd hoe dat kon.
In feite vervang je twee schakels door 1. eentje met een brede en een smalle kant dus.
En idd, voor discs (en de rest ook) lijkt EBB me het beste. Een horizontale DO kan behoorlijk shit opleveren.
Een foto zegt zoveel meer dan woorden :wink:
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Ik moet zo'n foto ook gaan zoeken hoor ;)
Google kan je zelf ook wel gebruiken, toch?
Image
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Hubertje wrote:Ik moet zo'n foto ook gaan zoeken hoor ;)
Google kan je zelf ook wel gebruiken, toch?
Als je weet wat je zoekt ja :wink:
phille
Mountainbiker

Post by phille »

je hebt ook van die design kettingen voor bmx fietsen, die hebben ook halve linken, dus de helft van een link als bovenstaande, de buitenkant van die kettingen zijn afgevlakt waardoor je een speciaal effect krijgt. Daarmee zou het ook gaan, maar design is niet gelijk aan duurzaamheid en verslijten dus als niets.
Ik heb eens een half jaar met een ketting van een batavus damesfiets gereden ... iets wat je met een klassiek systeem niet moet doen
Post Reply