Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

phille wrote: en graag een quote van mijn scheldpartij in mijn laatste posts, ik dacht echt dak toch beleefd was de laatste tijd ?

In mijn ogen heb je gewoon zelf enorm spijt dat je in "karton" hebt geinvesteerd en niet in "deutsche grundigheid" maar dat is wat ik ervan denk, dat mag toch he ?
Ik heb toch een andere visie over beleefdheid maar enfin. Je maakt je er niet populairder om en het verteld meer over jou dan over de persoon die je beledigd.

Wat uw argumentatie betreft. Het éne nadeel van het schakelen heb ik wat verder moeten nuanceren maar voor de rest blijf ik met die nadelen in mijn maag zitten.

Wat mijn bike betreft. Als ik nu op het punt zou staan met de ervaring met die rush zou ik terug krak dezelfde kopen. Het carbonframe heeft al heel wat geselingen moeten ondergaan en ik ga je meer zeggen toen ik de coast to coast reed dit jaar waren er enkele goeie afdalers bij ondermeer mezelf. Om je een beeld te schetsen over de omstandigheden. We stoven soms tegen 40+km/h hellingen af waar er stenen van een baksteen groot tegen het frame vlogen. Ik heb er ééntje tegen mijn schenen gehad en kan u verzekeren dat ge uwe lach wel kon inhouden en uw EHBO-kitje mocht bovenhalen.
Toen we na de C2C de frames bekeken kan ik alleen maar zeggen dat de carbon-rush frames van superkwaliteit zijn. De anderen kamikazen reden met TI en alu bikes waarvan het frame verschillende deuken vertoonde na de coast to coast en bij mij is er niks te merken aan het frame. Ik had wel het frame onderaan afgetaped met isolatietape om lakschade te vermijden maar wat die mannen daar voorhadden was toch geen lakschade meer te noemen. Het enige probleem dat ik tot nu toe al heb gehad aan mijn bike was een fabricagefout van de trapas. Resultaat. Na een 3000km ingeruilt tegen een nieuw met nieuwe voorbladen erop. Topgarantie dus. Tot nu toe heb ik ook nog nergens een probleem opgevangen over deze carbonframes. Jij wel?

En nog iets. Waarom refereer je eigenlijk altijd naar mijn bike. Dit heeft toch niks te zien met die hele discutie hier.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Helemaal akkoord dat het systeem zichzelf terugbetaald, als je er genoeg kilometers op maakt, en je geen modeslet bent die om de 3 jaar een nieuwe fiets wilt.
Zelf wil ik af en toe eens iets nieuws, en het optimale Rohloff frame loopt waarschijnlijk niet altijd samen met de laatste nieuwe ontwikkelde frames qua uitvalpatten, EBB, en dergelijke.
Als je op voorhand kunt zeggen, ik rijd 5 jaar 10.000 km per jaar, dan kom je er sowieso aan uit.

Bovendien lijkt me de Rohloff ideaal als mudbike, dus als winteralternatief voor een eventueel wisselende fiets, moet dat zeker haalbaar zijn.

Volgens mij ligt de hoge instapprijs en de onwetendheid aan de basis van het uitblijven van een massaverkoop. De technologie spreekt mij enorm aan, maar het instapkaartje is me te hoog. Bovendien heb ik geen fietsen die qua kader in aanmerking komen voor een Rohloff.
Of is een Taurine makkelijk aanpasbaar voor een Rohloff ? Gezien die fiets op zich vrij licht is, kan een zwaardere achteras niet ZO veel verschil maken.
Dat het gewicht achteraan zit, daar mogen we blij voor zijn. Stel je voor dat het vooraan zat, dat zou pas latig zijn :wink:
phille
Mountainbiker

Post by phille »

binnenkort kan je een rohloff bijna op elk frame zetten omdat je dan met halve powerlink kan werken om je ketting op snee te zetten en dan bij te stellen met kleiner EBB's die in een normaal frame passen (modeslet MOEHAAA zalig, nevbras ;-)

Nebraske ge gaat me niet van mijne sokkel duwen zenne, weerleg eerst mijn tegenargumenten ALLEMAAL en dan spreken we mekaar nog eens, NO SLOGANS BUT FACTS makker :-)
(en als ik al niet mag spreken van ne kartonnen fiets tja wie is dan licht ontvlambaar, ik raad u dan ook ten stelligste af om naar "In De Gloria" te kijken)
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Wat ik mij dan direct afvraag bij het schuiven op die patten. Hoe is de reactie daarvan op het remoppervlak bij schijfremmen? Of moet je met speciale adapters werken om het verschil tussen de schijf en de blokjes op te vangen bij het spannen van de ketting?

Image

T'is wel geen Taurine maar wel cannondale dus denk wel dat het mogelijk moet zijn.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

nebraz M/30j. wrote: @kenny en Phille. Probeer eens wat minder te schelden in jullie posts. :wink:
Ge zou voor minder met al die zever hier. Vooral van gasten die denken dat ze er alles van weten en volop de overige lezers van deze topic willen overtuigen van hun gelijk terwijl ze er de ballen verstand van hebben (ik zeg geen naam hé :wink: )
Voor de rest ga ik zweigen want het wordt er hier niet beter op.

IK HEB HEM, IK RIJ ERMEE, IK BEN ER TEVREDEN OVER. Dat is het enige wat nog telt voor mij, voor de rest de ... op met uwe zever. Als er nog mensen zijn met ECHTE interesse en niet gewoon een berregoed product willen afbreken kunnen die mij altijd mailen of PB-en maar op deze topic zie je mij niet meer.

Overigens, die C-dale is gemaakt voor een Rohloff met een EBB
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

kenny wrote:
nebraz M/30j. wrote: @kenny en Phille. Probeer eens wat minder te schelden in jullie posts. :wink:
Voor de rest ga ik zweigen.
Als er nog mensen zijn met ECHTE interesse en niet gewoon een berregoed product willen afbreken kunnen die mij altijd mailen of PB-en maar op deze topic zie je mij niet meer.
Dit is natuurlijk ook een oplossing als je het ECHT niet kan laten. :-) Dank je.
RockShark
Kerstman

Post by RockShark »

nebraz M/30j. wrote:
waarom doen jullie zoveel moeite om de Rohloff af te breken, dat ding is toch zo goed als onverwoestbaar, en shimano en SRAM spullen zijn wat mij betreft zeer goed materiaal maar de Rohloff biedt op het gewicht na gewoonweg meer voordelen
Vraag jij je dan nooit eens af hoe het komt dat er nog zo weinig mensen rijden met rohloff?

En de moeite om rohloff af te breken?
Zo kan ik de vraag aan jullie stellen. Waarom zijn jullie zo licht geraakt als iemand kritiek uit op de nadelen van een rohloff?
Ik breek het niet af. Ik bekijk en relativeer het voor mezelf. Mijn bevindingen plaats ik op het net zoals jullie dat doen. Er is nog geen enkel nadeel van in mijn eerste post dat ik na jullie uitleg overboord heb gegooid. Integendeel er zijn er nog een paar kleine bijgekomen. :-)
Enkel worden er hier wat verwijten gegooid en met cijfers gegoocheld (heb zelf ook eens lotto gespeeld hier en heb er eigenlijk al spijt van).

Men gaat er bvb vanuit dat een rohloff 100000km meegaat door een vb te nemen van iemand die zelfs niet met een mtb rijdt en die op de baan 130000km heeft gebold met een rohloff.
Ik zal u eens iets zeggen: Ik rij met een hybride. Heb hem nu 15jaar. Het schakelsysteem is shimano STX met gripshift. Ik weet niet hoeveel km's dat fietske al heeft maar als ik 30000km zeg dan heb ik zeker niet overdreven. In die tijd zijn de voorbladen vervangen (ze waren nog lang niet versleten maar ik wou een 52blad omdat ik er toch alleen maar mee op de baan ging bollen. Verder is de ketting éénmaal vernieuwd geweest en de cassette nog nooit. Ewel dat fietske bold nog als de beste. Ik wil er nog aan toevoegen dat ik tijdens die 15jaar hem 2jaar gebruikt heb als mtb. (wel geen moddertochten). Ik denk dat je met dit verhaal die 130000km met een rohloff ook wel kan relativeren. Mijn verhaal over mijn hybride hier is oprecht en ik denk dat vele mensen die ouder zijn of mijn leeftijd hebben wel hun jeugd hebben versleten op een fietske waarvan die onderdelen nooit vervangen werden.
Ik weet niet met welk materiaal jij rond rijdt, maar ik rijd nu al 6 jaar met dezelfde 28 incher, 20 km per dag. Nu heb ik overlaatst trapas moeten vervangen, ketting en cassette, alsook reeds 2 nieuwe voorwielen (accident), nieuw achterwiel (velg begon te splijten) en nieuwe banden en verschillende keren lichten laten herstellen...
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Om op de laatste vraag te antwoorden: bij verschuivende patten zit de discbevestiging meestal in de pat, en schuift die dus mee.
Bij horizontale DO kan je soms de klauw verschuiven tov de pat. Bv bij een Janis Jumplin.
Image
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

RockShark wrote:
Ik weet niet met welk materiaal jij rond rijdt, maar ik rijd nu al 6 jaar met dezelfde 28 incher, 20 km per dag. Nu heb ik overlaatst trapas moeten vervangen, ketting en cassette, alsook reeds 2 nieuwe voorwielen (accident), nieuw achterwiel (velg begon te splijten) en nieuwe banden en verschillende keren lichten laten herstellen...
Zoals duidelijk vermeld staat in mijn post shimano STX. Voor de rest kan ik maar zeggen wat ik weet. Wielen zijn nog niet vervangen (velgen zijn al goed ingesleten maar zolang ik er goed mee kan remmen ga ik die niet vervangen. Ja lichten, banden, kabels en dergelijke zijn natuurlijk ook al niet meer origineel. Ik herrinner me ook dat de shifters en derailleurwielletjes eens vervangen geweest zijn. (was ik vergeten te vermelden.) De trapas is ook vervangen geweest toen ik dat 52 blad erop wou. Ik heb ook eens een rollement moeten vervangen van mijn pedaal en de stuurlager. Maar enfin waar zijn we eigenlijk over bezig. Deze topic gaat over aandrijving meerbepaald rohloff en ik wou dit als vb nemen om aan te tonen dat een bike waarmee je enkel op de weg rijdt niet afziet in vgl met een mtb.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

geeuw ... oeps oh ja, on topic, 130.000km met een trekkingbike is toch niet niets zenne, da wil zeggen da ge met iets deftig te doen hebt. Vergeet niet dat die gasten NOG STEEDS aant rijden zijn he ...

enfin kunde eens zeggen waarom gij graag een wiel in de garage hebt staan en waarom een verplaatst zwaartepunt voor u nadelen zijn ?

Gij hebt ze vermeld hier dus dan moet je je ook verantwoorden, en anders moet ge eigenlijk uw wafel houden he ... allez da vind ik toch
Post Reply