Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

stevo87 wrote:in 57 pagina's raak je snel de draad kwijt :roll: maargoed ff een stukje gelezen en het enige wat ik lees is geen slijtage, geen slijtage. en je bent ongeveer 250 euro kwijt aan onderhoud (olie etc) per 3 jaar. in 3 jaar heb ik 1 cassette en 3 kettingen versleten. met ketting roulatie kun je super lang rijden.
er zijn 8 min tussen jou 2 posts, trek eens een avondje uit om alles goed na te lezen, alles is hier reeds uitvoerig uitgelegd. Er zijn verder nog een pak forums op 't web te vinden over de Rohloff naaf veel lees plezier

250€ of 330€ afhankelijk van de bron was voor 60000km OFFROAD gebruik hoor, aangezien jij dat blijkbaar in 3 jaar doet en je daarbij nooit CS of materiaalpech hebt, geen schakelfouten maakt en daarenboven nog over ongeloofelijk slijtvast materiaal lijkt te beschikken is de Rohloff idd niks voor jou

waarom doen jullie zoveel moeite om de Rohloff af te breken, dat ding is toch zo goed als onverwoestbaar, en shimano en SRAM spullen zijn wat mij betreft zeer goed materiaal maar de Rohloff biedt op het gewicht na gewoonweg meer voordelen
swinnen wrote:En wat kost dat machien?
enkel de kader en wielen zijn nieuw, al de rest had ik liggen maar ik schat zo'n 2500€ ... meer dan dezelfde met XTR dat zie je ook bij idworks en endorfin
Last edited by Wowtre on Sat 29 Mar 2008 09:49, edited 3 times in total.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

hele mooie bike maar die vork mag wel vervangen worden vind ik.. Een Corsa of zo ;)
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

Hubertje wrote:hele mooie bike maar die vork mag wel vervangen worden vind ik.. Een Corsa of zo ;)
kweetet 't is een OEM marzocchi MX van '03 die heeft zijn diens bewezen... er komt volgend jaar een fox op
board
Mountainbiker

Post by board »

Nieuw model voor 08-09 (haalt uw beste duits maar boven) 8)

Getriebenaben-Guru Rohloff wird erstmals auf der Eurobike 2008 ein erstes Handmuster seiner komplett überarbeiteten Rohloff 14-Gang Nabe präsentieren. Sie wird 20% kleiner, entsprechend leichter und giftiger ...

http://www.radfahren.de/modules.php?nam ... e&sid=3100
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Knappe (mud :-) )bike wowtre, Alhoewel ik zou opteren voor discbrakes.
Heb zelf vroeger met een marzocchi mx comp ETA gereden en dit was een heel goede, onderhoudsvrije vork. Nooit problemen mee gehad.
=D>

@kenny en Phille. Probeer eens wat minder te schelden in jullie posts. :wink:
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

waarom doen jullie zoveel moeite om de Rohloff af te breken, dat ding is toch zo goed als onverwoestbaar, en shimano en SRAM spullen zijn wat mij betreft zeer goed materiaal maar de Rohloff biedt op het gewicht na gewoonweg meer voordelen
Vraag jij je dan nooit eens af hoe het komt dat er nog zo weinig mensen rijden met rohloff?

En de moeite om rohloff af te breken?
Zo kan ik de vraag aan jullie stellen. Waarom zijn jullie zo licht geraakt als iemand kritiek uit op de nadelen van een rohloff?
Ik breek het niet af. Ik bekijk en relativeer het voor mezelf. Mijn bevindingen plaats ik op het net zoals jullie dat doen. Er is nog geen enkel nadeel van in mijn eerste post dat ik na jullie uitleg overboord heb gegooid. Integendeel er zijn er nog een paar kleine bijgekomen. :-)
Enkel worden er hier wat verwijten gegooid en met cijfers gegoocheld (heb zelf ook eens lotto gespeeld hier en heb er eigenlijk al spijt van).

Men gaat er bvb vanuit dat een rohloff 100000km meegaat door een vb te nemen van iemand die zelfs niet met een mtb rijdt en die op de baan 130000km heeft gebold met een rohloff.
Ik zal u eens iets zeggen: Ik rij met een hybride. Heb hem nu 15jaar. Het schakelsysteem is shimano STX met gripshift. Ik weet niet hoeveel km's dat fietske al heeft maar als ik 30000km zeg dan heb ik zeker niet overdreven. In die tijd zijn de voorbladen vervangen (ze waren nog lang niet versleten maar ik wou een 52blad omdat ik er toch alleen maar mee op de baan ging bollen. Verder is de ketting éénmaal vernieuwd geweest en de cassette nog nooit. Ewel dat fietske bold nog als de beste. Ik wil er nog aan toevoegen dat ik tijdens die 15jaar hem 2jaar gebruikt heb als mtb. (wel geen moddertochten). Ik denk dat je met dit verhaal die 130000km met een rohloff ook wel kan relativeren. Mijn verhaal over mijn hybride hier is oprecht en ik denk dat vele mensen die ouder zijn of mijn leeftijd hebben wel hun jeugd hebben versleten op een fietske waarvan die onderdelen nooit vervangen werden.
Last edited by nebraz on Thu 29 Nov 2007 12:30, edited 1 time in total.
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

@nebraz: betreft de kosten, ik quote effe rEvo
mijn rekening :

fiets gekocht in februari, full XTR

augustus, na +/- 5000 km : 2 kettingen shimano dura ace € 56, cassette schimano XTR € 206 , kettingblad € 172.

november, na 8500 km. nog eens hetzelfde als bij 5000 km. + nieuw achterwiel XTR € 462, was doorgeremd.

voorwiel zit er ook bijna door, dus dit jaar nog een € 462.

TOTAAL IN 10 MAANDEN //// 1792 EURO !!!!!

van de rest spreken we niet ; remblokken, kabels en banden
:wink:
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

En wat bedoel je hiermee? Ik heb hier op het forum al eens gelezen van iemand die om de 1000km een nieuwe ketting legt en om de 2000km een nieuwe cassette.
Ik weet dan een XTR-cassette nu max 150€ kost en dit zou ik ook al nooit uitgeven. Voor die prijs heb ik er 3 en dan heb ik kwaliteitsmateriaal en nog over om er een ketting bij te kopen. :-)
Last edited by nebraz on Thu 29 Nov 2007 19:14, edited 1 time in total.
LuckyIron
Mountainbiker

Post by LuckyIron »

nebraz M/30j. wrote:En wat bedoel je hiermee?
wat ik hiermee bedoel, dat je doorsnee mountainbiker aan een veel hogere kost komt dan de meeste denken.

De meeste rijders gaan nog steeds naar de fietsenmaker, dus duurdere onderdelen + werkuren. Dus niet alleen kijken naar de kostprijs van een derailleursysteem.

maar iedereen heeft natuurlijk zijn voorkeuren en doet wat hem wilt.

8)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nebraz M/30j. wrote:
phille wrote:ben alleen geinteresseerd naar de nadelen ^^
Gewicht, aankoopprijs, minder versnellingen, investering reserveachterwiel is duurder. (mocht je dit willen), zwaartepunt van de fiets ligt meer naar achter.
je eerste post :
gewicht -> tis inderdaad zwaarder

dan :
aankoopprijs is niet van de poes, maar je moet in 1 adem ook vermelden dat het op langere termijn zich terug betaald. En kom niet af dat dat niet zo is, IEDEREEN die ik ken bevestigd dat

daarna : minder versnellingen, is COMPLEET weerlegd met de tabel, sorry maar hier sla je de bal mis. Mss moet je een 10speed overwegen als je er nog meer wil ...
zwaartepunt van de fiets ligt inderdaad naar achter, is dat een nadeel ?

een extra achterwiel in de garage liggen hebben dat je nooit gebruikt ...

meer dan 50% van je eerste post gaat op de rest niet

Als we het hebben over "lichtgevoeligheid" mss wel ik noem het eerder extreem fanatisme, beiden kanten moeten relativeren he en inderdaad soms word er eens gevloekt in elk huishouden gebeurd dat

en graag een quote van mijn scheldpartij in mijn laatste posts, ik dacht echt dak toch beleefd was de laatste tijd ?

In mijn ogen heb je gewoon zelf enorm spijt dat je in "karton" hebt geinvesteerd en niet in "deutsche grundigheid" maar dat is wat ik ervan denk, dat mag toch he ?
Post Reply