-> 2 bladen vooraan

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Post Reply
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Aan al hen die rijden met 44-29T vooraan.

Vind je de overgang van groot naar klein blad niet te zwaar? De fiets dient voor XC maar voornamelijk voor marathon, en ik wil niet te rap verzuurd geraken. Anders zou ik opteren voor 42-29.

Jullie bevindingen??
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

De 44-11 gebruik je denk ik zelden. De keren dat je er wel gebruik van maakt en dat het echt nodig is is volgens mij bijna enkel in strandraces bij hevige meewind. Dus gaan voor die 42, lichter en stijver op de koop toe :wink:
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Dan ge ik zeker voor 42 gaan.

Als jij dat zegt Viperke geloof ik dat. Blij dat het van iemand komt met wedsrijdervaring.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

Pas op, ik rijd zelf ook met 44 hoor, zowel xc als strandraces. In xc zou ik 42 beter vinden maar 44 staat standaard op de meeste cranks, en voor xtr ging ik nu niet meteen ne 42 kopen.. In de strandrace zou ik beter een 46 leggen dan, maar ik heb thuis nog genoeg 44 bladen liggen dus gebruik ik die nog maar.
En ikzelf heb ook nog niet ondervonden of 42 effectief lichter en stijver is, maar als ik logisch redeneer :wink:
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

Als Sauser toekomt met een 42 dan zal dat ook wel genoeg zijn voor de amateurkes die wij (ik?) zijn zker? =D> Ik was zelfs tevreden over mijn 40 vanvoor. =D>
pieterp
Mountainbiker
Location: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up

Post by pieterp »

Ik heb zelf na enige tijd met een 44-29 toch gekozen voor een 42-29. De overgang is dan net wat aangenamer en met een 42-11 kom ik zo goed als altijd toe.
kristofbomans
Mountainbiker

gaat dit?

Post by kristofbomans »

Crankstel met twee tandwielen vanvoor.

Kan ik dit crankstel in mijn mtb steken?
FSA SL-K Megaexo Carbon Compact 50x34Z.
Welke tandwielen kan ik hier op monteren? Welke combinatie is gangbaar in de mtb-wereld.

Greetz
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

op een compact race crank kan je als kleinste blad een 34 als minimum steken als ik het goed voorheb
steek 110 namelijk (toch bij de shimano compact race crankcs)
kleiner dan 34 heb ik nog niet gevonden voor die steek
als groot blad kan je makkelijk 42 of 44 steken
Snijdie
Mountainbiker

Post by Snijdie »

Even een updateje aan mijn kant: eindelijk heb ik de knoop gedoorgehakt en een Ultegra derailleur gekocht. Nu komt de derailleur alleen 4 a 5mm niet ver genoeg naar buiten, terwijl hij wel op zijn maximale bereik zit. Dit weekend ga ik proberen om de spacers van de drive side naar de non driveside te verhuizen. Een 108mm as ipv mijn huidige 113 kan ook wel, maar dat kost me weer 80 euro voor een nieuwe bracket. Dan zie ik wel verder. (ow ja, 103 gram ipv 183 van de X-gen :-D ).
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

Snijdie wrote: Nu komt de derailleur alleen 4 a 5mm niet ver genoeg naar buiten, terwijl hij wel op zijn maximale bereik zit.
Je kan de limiet van een derailleur wijzigen door wat weg te freze/veilen/boren.
Post Reply