Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Hubertje wrote: Daarom dat er voor DH speciale versterkte naven op de markt zijn...
Tgaat'm hier niet over de werking, maar over de stevigheid van de naaf. Al zou ik ze liever XC-only en lichter en DH-toegelaten en zwaarder, in twee versies hebben.
Bovendien heeft een Rohloff bij DH het immense voordeel dat de ketting niet klappert of afloopt..

Ja ik had het dan ook wel over het schakelwerk. Ik heb geen downhill-bike en doe ook niet aan deze discipline. Ik rij niet met een rohloff dus kan ik er ook geen kopen van het uitgespaarde geld. :-)
swink
Mountainbiker

Post by swink »

Streets wrote:
kenny wrote:
Streets wrote:
daar wel hel veel nerxussen gezien.
nochthans niet zo modder proof

Str.
Maakt GT dat Dh model nog met die nexus? Stond vorig jaar op bike-motion, maar dit jaar niet gezien. Dat was een nexus omgebouwd naar het Rohloff G-box concept. Bovendien is dit slechts 7-speed dacht ik
nope
den deze niet gezien
wel show idee

ik heb daar wel iets van b1 gezien, een SS met een kardan-as, dat lijkt met wel iets om te combineren met een rohloff

str.
Dit was het antwoord van Rohloff hierop:

Dear,

shaft drive in combination with the Rohloff SPEEDHUB isn't possible!

Best regards

Carsten Geck, Dipl. Ing. Masch.-bau
Rohloff AG, Produkt-/Vertriebs-Manager
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

swinnen wrote:
Streets wrote:
kenny wrote: Maakt GT dat Dh model nog met die nexus? Stond vorig jaar op bike-motion, maar dit jaar niet gezien. Dat was een nexus omgebouwd naar het Rohloff G-box concept. Bovendien is dit slechts 7-speed dacht ik
nope
den deze niet gezien

damn TOOO bad
daar gaat mijn idee
enig vermoeden waarom niet?

stR.
wel show idee

ik heb daar wel iets van b1 gezien, een SS met een kardan-as, dat lijkt met wel iets om te combineren met een rohloff

str.
Dit was het antwoord van Rohloff hierop:

Dear,

shaft drive in combination with the Rohloff SPEEDHUB isn't possible!

Best regards

Carsten Geck, Dipl. Ing. Masch.-bau
Rohloff AG, Produkt-/Vertriebs-Manager
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

km's: Rohloff bike is een kilometervreter, dus waarom je inhouden :wink:
cardan: op de Rohloff site zeggen ze dat dit niet aan te raden is omwille van het efficientieverlies, bij een moto maakt dat niet veel uit, die hebben pk's genoeg
de centen: maakt dus allang niks meer uit zeker
gewicht: idd de Rohloff weegt meer, maar met de nieuwe versie is het verschil nog kleiner dus dan valt het argument weg. Maar bon ik geef toe dit is een min punt dat niet volledig gecompenseerd wordt door extra comfort zoals bij een fully of een Ti. Het schakelcomort is wel degelijk een winstfactor hoor, ik rij op TT's dikwijls ganse bendes voorbij in modder of op hellingen enkel door betere schakel efficientie, ik zou mijzelf op mijn XT-bike ook inhalen zeker weten
winterseizoen: idd de Rohloff is uitermate geschikt als winterbike, maar in de zomer heb je er evenveel plezier aan, en het schakelgemak is moeilijk uit te leggen, maar allez een kleine poging
* schakelen in volle beklimming: een kwartdraai geen kracht zetten en je zit terug goed, je kan zelfs surplassen op een helling, schakelen en moeiteloos verdergaan, verwonderde blikken rondom jou,
* schakelen vanuit stilstand bij probleemsituaties (opstopping, val, ...)
* schakelen voor, in of na de bocht, maakt niets uit, zo kan je blijven kracht zetten tot het aansnijden van de bocht, in de bocht schakelen om in het tweede helft van de bocht terug kracht te zetten
* schakelen bij onverwachte situaties zoals een onverwachte klim vlak na een bocht
* ketting loopt nooit af naast de pion
* kabel rek zorgt niet voor problemen
* alle versnellingen zijn altijd beschikbaar
* ook in de zomer kan een wortel tak of steen je derailleur om zeep helpen
* anticiperend schakelen: je hoeft minder lang vooruit te anticiperen, je beslist net voor de verandering van situatie
* kortom schakelen lukt ALTIJD en in bepaalde situaties zal het je krachten besparen (rijdend de helling op versus te voet) omdat je altijd het juiste verzet kan nemen en het levert je in al deze omstandigheden ook tijdwinst op. In een XC wedstrijd valt dit voordeel wat minder uit omdat het parcours daar gekend is wat niet het geval is op TT's of chrono's
phille
Mountainbiker

Post by phille »

dat schakelen heeft ook als nadeel dat je geen excuus meer hebt :-)
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Wowtre schreef:
km's: Rohloff bike is een kilometervreter, dus waarom je inhouden
cardan: op de Rohloff site zeggen ze dat dit niet aan te raden is omwille van het efficientieverlies, bij een moto maakt dat niet veel uit, die hebben pk's genoeg
de centen: maakt dus allang niks meer uit zeker
gewicht: idd de Rohloff weegt meer, maar met de nieuwe versie is het verschil nog kleiner dus dan valt het argument weg. Maar bon ik geef toe dit is een min punt dat niet volledig gecompenseerd wordt door extra comfort zoals bij een fully of een Ti. Het schakelcomfort is wel degelijk een winstfactor hoor, ik rij op TT's dikwijls ganse bendes voorbij in modder of op hellingen enkel door betere schakel efficientie, ik zou mijzelf op mijn XT-bike ook inhalen zeker weten
winterseizoen: idd de Rohloff is uitermate geschikt als winterbike, maar in de zomer heb je er evenveel plezier aan, en het schakelgemak is moeilijk uit te leggen, maar allez een kleine poging
* schakelen in volle beklimming: een kwartdraai geen kracht zetten en je zit terug goed, je kan zelfs surplassen op een helling, schakelen en moeiteloos verdergaan, verwonderde blikken rondom jou,
* schakelen vanuit stilstand bij probleemsituaties (opstopping, val, ...)
* schakelen voor, in of na de bocht, maakt niets uit, zo kan je blijven kracht zetten tot het aansnijden van de bocht, in de bocht schakelen om in het tweede helft van de bocht terug kracht te zetten
* schakelen bij onverwachte situaties zoals een onverwachte klim vlak na een bocht
* ketting loopt nooit af naast de pion
* kabel rek zorgt niet voor problemen
* alle versnellingen zijn altijd beschikbaar
* ook in de zomer kan een wortel tak of steen je derailleur om zeep helpen
* anticiperend schakelen: je hoeft minder lang vooruit te anticiperen, je beslist net voor de verandering van situatie
* kortom schakelen lukt ALTIJD en in bepaalde situaties zal het je krachten besparen (rijdend de helling op versus te voet) omdat je altijd het juiste verzet kan nemen en het levert je in al deze omstandigheden ook tijdwinst op. In een XC wedstrijd valt dit voordeel wat minder uit omdat het parcours daar gekend is wat niet het geval is op TT's of chrono's

Een mooie beschrijving en ik geloof ook wel dat dit een ideaal schakelsysteem is voor een beginneling maar dan spreekt de aankoopprijs dan weer een rol. Als je een goede beginnersfiets wil met rohloff zal je toch rap boven de 1500€ uitkomen wat voor een beginneling al vrij veel is.
Als je dan toch met een klassiek systeem gaat rijden en je onderhoud je fiets en je kan zelf uw versnellingen afstellen na een tijdje wen je er ook aan.
Je kan het een beetje vergelijken met in auto leren rijden. In het begin zit je ongelooflijk te sukkelen en op de duur speel je ermee. Zo ervaar ik dat met mijn schakelsysteem. Het was ook het eerste wat ik hoorde toen ik iemand zijn rohloff wou uittesten. "Je kan schakelen terwijl je stil staat" Ik snap nog altijd niet waar dat goed voor is. Als ik ergens stop zorg ik wel dat mijn ketting niet op het groot blad ligt vooraan zodat ik terug kan vertrekken. Onverwachts stoppen gebeurt ook wel eens maar dat is nu ook niet frequent.
Onderweg en tijdens het klimmen schakel ik ook zonder noemenswaardige problemen. Ik zeg niet dat ik nooit een stuur- of schakelfout maak maar door de jaren heen is dit een verwaarloosbaar aspect geworden.
Nu, na een tijd wordt je dan de manier van schakelen gewoon en waarom zou je dit dan nog als reden zien om over te schakelen op rohloff?

Je geeft aan dat je soms hopen volk voorbij rijdt tijdens een TT maar dat geeft je een vals beeld. De fietsers die niet zo ervaren zijn als jou haal je zoiezo in en vluggere bikers kom je zelden tegen omdat het verschil te klein wordt. Rij maar eens een paar chrono's mee. Je zal er al een heel andere visie over hebben daar steek je geen hopen beginnelingen over.
Als ik spreek tegen de weinige rohloff-rijders die ik ken zeggen die allemaal hetzelfde. "Ik rij met een rohloff voor het onderhoudsgemak" De rest heeft voor hen weinig belang. Ik ken er ook één die een rohloff heeft steken nadat hij de éne derailleur na de andere brak net zoals zijn kettingen en bovendien nog eens twee linkerhanden heeft en weinig tijd. Zo'n mensen zijn inderdaad beter af met een rohloff.
Ik ken wel zijn nickname niet. T'zou even goed kunnen zijn dat het phille was. Lol. :-)

Maar oké ik denk dat ik zowat alles gezegd heb wat ik wou zeggen en heb hier ondertussen zelf iets bijgeleerd.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Heb eigenlijk nog een vraagje. Kan je een rohloff monteren op een softale zonder kettingspanner? Scalpel bvb.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Je kan dat ook niet op een HT zonder schuivende patten ;)
Neen dus..
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Ach oké had ergens gezien dat er een alternatief bestond voor die kettingspanner maar dat zal wel nog iets anders zijn dan.
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

nebraz M/30j. wrote:Ach oké had ergens gezien dat er een alternatief bestond voor die kettingspanner maar dat zal wel nog iets anders zijn dan.
er bestaat inderdaad een alternatief lees mijn post van Geplaatst: Zo Nov 25, 2007 12:03 am er maar eens op na op pag.54 van dit onderwerp. Maar voor zover ik weet gaat dat enkel voor HT, ikzelf heb wel een softtail (gebogen achterbrug zonder verig) maar dat is nog iets anders dan de scalpel dus weet ik niet of dat zou lukken.

prijs: idd het heeft geen zin een basic bike met een Rohloff uit te rusten dan kost de Rohloff meer dan de rest van de fiets, maar als je in de mid-range zit dan is het wel degelijk een alternatief (endorfin IDworks)

btw: ik ben geen beginneling (rij al > 15jaar MTB) en schakel vrij goed met een klassiek systeem en ik rij ook wel eens een chrono maar moet toegeven dat de laatste efkes geleden is. IEDEREEN heeft wel eens schakel problemen en ik durf gerust te stellen dat de Rohloff voor iedere biker schakelefficientie oplevert. het is ondertussen wel duidelijk je gelooft het gewoon niet dat de Rohloff superieur schakelt tov een klassiek systeem, ik heb het ervaren als nog veel beter dan de verwachting die ik er ingesteld had maar bon er zijn er blijkbaar ook die niet geloofden dat de aarde rond iss

voila en nu ga ik niet meer in op deze oeverloze discussie
Post Reply