Ik zou graag competitie rijden volgend jaar, maar ik zit nog met veel vragen.
-Ik ben vorige maand 19 geworden, en ik vraag me af of ik dan al niet te oud ben om nog met competitie te beginnen?
-Ik ben vanaf augustus beginnen werken en ik sta in een vaste nachtploeg, is dat een probleem voor een competitierijder?
-Kunnen wegwedstrijden en mtb-wedstrijden gecombineerd worden?
-Hoeveel moet een competitierijder trainen per week? xc- / wegwedstrijden.
-Moet je in een club zijn of kan je dit op zelfstandige basis?
-Moet ik in de funklasse rijden of bij de beloften?
Ik weet het, het is een hele boterham en ik zal waarschijnlijk nog enkele zaken vergeten zijn maar ik heb liever van in het begin duidelijkheid zodat ik weet waar ik sta en waar ik aan begin.
Beginnen met wedstrijd rijden
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Ik ben op 30jaar begonnen FUN 1.
Geen club nodig, ik rij ook op zelfstandige basis (voorlopig nog)
weg en MTB wedstrijden kunnen gekombineerd worden, kwestie van voldoende recuperatie tussen de wedstrijden.
Training hang af van het doel en tijd die je hebt of vrij kunt maken.
Rij eerst een jaar in fun en zie hoe je nivo is.
Trainen, in de winter basis leggen , duurtrainingen en algemen kracht ontwikkeling.
Geen club nodig, ik rij ook op zelfstandige basis (voorlopig nog)
weg en MTB wedstrijden kunnen gekombineerd worden, kwestie van voldoende recuperatie tussen de wedstrijden.
Training hang af van het doel en tijd die je hebt of vrij kunt maken.
Rij eerst een jaar in fun en zie hoe je nivo is.
Trainen, in de winter basis leggen , duurtrainingen en algemen kracht ontwikkeling.
- van_hoof
- Mountainbiker
Re: Beginnen met wedstrijd rijden
1) je bent nooit te oud om te beginnen mtb'nPutteke wrote:Ik zou graag competitie rijden volgend jaar, maar ik zit nog met veel vragen.
1)Ik ben vorige maand 19 geworden, en ik vraag me af of ik dan al niet te oud ben om nog met competitie te beginnen?
2)Ik ben vanaf augustus beginnen werken en ik sta in een vaste nachtploeg, is dat een probleem voor een competitierijder?
3)Kunnen wegwedstrijden en mtb-wedstrijden gecombineerd worden?
4)Hoeveel moet een competitierijder trainen per week? xc- / wegwedstrijden.
5)Moet je in een club zijn of kan je dit op zelfstandige basis?
6)Moet ik in de funklasse rijden of bij de beloften?
Ik weet het, het is een hele boterham en ik zal waarschijnlijk nog enkele zaken vergeten zijn maar ik heb liever van in het begin duidelijkheid zodat ik weet waar ik sta en waar ik aan begin.
2) als je wilt trainen vind je altijd wel tijd, ik weet niet hoe je in de weeknds moet werken, dan kan het wel lastig zijn om weekndwerk te combineren met mtb-wedstrijden
3)zeker geen probleem maar overdrijf zeker niet in het aantal wedstrijden
4)afhankelijk van persoon tot persoon denkik, daar is moeilijk een getal op te kleven
5)als je bij de funklasse rijdt kan het zeker op zelfstandige basis, al is bij een club rijden leuker, je hebt dan direct een band met wat personen.
6)als je tijd genoeg hebt om uitvoerig te trainen zou ik zeker voor de beloften gaan maar ik vrees dat het moeilijk wordt om met die mannen mee te kunnen, vele daaronder hebben al enkele jaren ervaring en dat is toch niet zo makkelijk bij te halen, funklasse is mss beter je eerste jaar.
groeten Van_Hoof
- absalon
- Mountainbiker
- Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Re: Beginnen met wedstrijd rijden
Putteke wrote:Ik zou graag competitie rijden volgend jaar, maar ik zit nog met veel vragen.
-Ik ben vorige maand 19 geworden, en ik vraag me af of ik dan al niet te oud ben om nog met competitie te beginnen?
Het is nooit te laat om er met te beginnen!
-Ik ben vanaf augustus beginnen werken en ik sta in een vaste nachtploeg, is dat een probleem voor een competitierijder?
Als je altijd met de nacht staat is er volgens mij geen enkel probleem, zolang je maar je uren slaap hebt
-Kunnen wegwedstrijden en mtb-wedstrijden gecombineerd worden?
Tuurlijk er zijn wel soms is dode momenten in het mtb seizoen en dan kan je bijvoorbeeld is een koers meerijden. Of tewel in de opbouw naar het seizoen toe
-Hoeveel moet een competitierijder trainen per week? xc- / wegwedstrijden.
Dat hangt van verschillende aspecten af eigenlijk. De ene heeft meer training nodig dan de andere. Onthoud: Trainen moet je nu doen en de laatste weken voor de competitie. Als je wekelijks een wedstrijd rijdt, blijft er niet veel meer over om te trainen, dus vooral goed u conditie onderhouden en op de gepaste momenten is een goede trainingsprikkel invoeren.
Moet je in een club zijn of kan je dit op zelfstandige basis?
Zowel individueel als met een club
Moet ik in de funklasse rijden of bij de beloften?
Als je nog nooit competitie hebt gereden is het misschien aangeraden om bij de funklasse te starten, maar langs de andere kant, bij de fun strijdt je niet tegen je leeftijdsgenoten, maar je leert wel wat wedstrijdrijden is+ parcourskennis doe je ook op
- absalon
- Mountainbiker
- Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
We kunnen misschien is tesamen gaan trainen. Ik begin dit weekend weer met de fietstrainingen. En Londerzeel is niet zover van de leirekensroute denk ik?Putteke wrote:Ja dat wel, maar als ik nog een club moet zoeken en mij moet inschrijven bij de wielerbond dan mag ik niet te lang meer wachten.
En ik had eigenlijk gehoopt dat er sneller een wedstrijdrenner of iemand anders mij een antwoord op de vragen had kunnen geven.![]()
Maar geduld is een schone deugd