dat lijkt me iets te mooi om waar te zijn, 'k zou eerder zeggen om de 3000 nieuwe ketting en meestal volgt daarop nieuwe cassetteOm de 5.000 km nieuwe ketting 348,-
Om de 10.000 km nieuwe cassette 420,-
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- nebraz
- Mountainbiker
Ik had zo'n reacties al verwacht maar ieder neemt dat maar voor zijn eigen rekening. Ik vind ook dat het vergelijk heel zuinig is omschreven maar een rohloff-ketting om de 20000km is denk ik ook wat hoog gegrepen.
Ik denk dat het vergelijk redelijk realistisch is opgesteld. Misschien niet in aantal en prijs maar in evenredigheid tussen beide mogelijkheden.
Neem nu dat er voor beide evenredig wat meer verbruik is dan scheelt dat misschien wel 30€/jaar.
Het is volgens mij een leuk gegeven om op verder te redeneren bij het overwegen van de aanschaf maar een precies zicht op het preciese verbruik zal je nooit krijgen.
Ik denk dat het vergelijk redelijk realistisch is opgesteld. Misschien niet in aantal en prijs maar in evenredigheid tussen beide mogelijkheden.
Neem nu dat er voor beide evenredig wat meer verbruik is dan scheelt dat misschien wel 30€/jaar.
Het is volgens mij een leuk gegeven om op verder te redeneren bij het overwegen van de aanschaf maar een precies zicht op het preciese verbruik zal je nooit krijgen.
Berekening volgens mijn normen:
60 000km offroad
Rohloff-naaf
Onderdeel Prijs (euro)
Meerprijs naaf 800,-
6 x nieuwe ketting 36€ /st (216€)
12 x Olie verversen 10,4€ /set (124,8€)
3 x Kransje achter 23,10€ /stuk (69,3€) ( (krans kan omgedraaid gebruikt voor tweede keer met nieuwe ketting)
1 x Voorblad 30€ /stuk,-
1 x Nieuwe kabels 9,30€ /set,-
Totaal 1249,4 €
XT Derailleursysteem
12 x nieuwe ketting (+-5000km / ketting) 36€ /st
12 x nieuwe cassette (1 ketting = 1 cassette) 70€ /st
2 keer nieuwe voorbladen 100€ / set,-
3 x Nieuwe kabels 9,30,-
Nieuwe derailleurs + schakelaars 350,-
Totaal 1849,9€
Hoewel ik zelfs in dit geval de kettingstanden nog zeer optimistisch vind.
Mijn kettingen stonden vroeger zelfs op de weg amper 6000km...
Laat staan offroad...
60 000km offroad
Rohloff-naaf
Onderdeel Prijs (euro)
Meerprijs naaf 800,-
3 x Kransje achter 23,10€ /stuk (69,3€) ( (krans kan omgedraaid gebruikt voor tweede keer met nieuwe ketting)
1 x Voorblad 30€ /stuk,-
Totaal 1249,4 €
XT Derailleursysteem
3 x Nieuwe kabels 9,30,-
Totaal 1849,9€
Laat staan offroad...
-
lambikske
- Mountainbiker
@ wowtre
bedankt voor de links
ik veronderstel toch dat je met die halve schakels van kmc toch wel al een redelijke oplossing hebt als je de rohloff toepast in een kader met verticale uitvalpadjes,vanaf de moment dat de ketting er niet kan aflopen,
bij een diareur heb je toch ook niet altijd een constante spanning
enig idee wat het kader van endorfin met de speciale schuif padden kost
bedankt voor de links
ik veronderstel toch dat je met die halve schakels van kmc toch wel al een redelijke oplossing hebt als je de rohloff toepast in een kader met verticale uitvalpadjes,vanaf de moment dat de ketting er niet kan aflopen,
- nebraz
- Mountainbiker
Als je het dan nog eens goed gaat bekijken en online koopt kan er nog een heel stuk van dit bedrag af. Ik kijk meestal uit waar er acties zijn (meestal chainreacion cycle en dan doen we nog met een paar aan gezamelijke aankoop wat onze transportkosten tot 0 reduceert.Tjorque wrote:Berekening volgens mijn normen:
60 000km offroad
Rohloff-naaf
Onderdeel Prijs (euro)
Meerprijs naaf 800,-
1 x Voorblad 30€ /stuk,-
Totaal 1249,4 €
XT Derailleursysteem
Een goede ketting kost rond de 15€ voor 22€ heb je al een XTR.
Neem nu om de 3000km/ketting 20 kettingen = 300€ -> - 132€
Duurste exemplaar XT 2008 kost max. 50€ = -240€
3 x Nieuwe kabels 9,30,-
Totaal 1849,9€
Laat staan offroad...
Wat de kabels betreft klopt het voor mij ook niet want ik steek nieuwe kabels zeker alle 5000Km (tijdens de winter zal 3000 al veel zijn). Ik denk ook niet dat een rohloff 60000km rijdt met dezelfde set kabels.
Hoe komt het trouwens dat er nauwelijks slijtage komt op die kabels?
Maar oké als ik het voor mijn eigen bekijk zal het me toch wel iets meer kosten dan 20€/jaar.
- phille
- Mountainbiker
we hebben ons beiden moeten inhouden, echter kunnen het dus weer niet laten om de mensen te waarschuwen voor onkunde ! Geen verwijt he, je kan er niet aan doennebraz M/30j. wrote:Ach ja om een beter zicht te hebben op de prijs die je op termijn uitspaart heb ik hier een tabelletje die er voor mij althans realistisch uitziet.
The-Rohloff-Whisperer wrote: ik kan het niet laten.
prijsverschil bij 2 identieke fietsen, 1 met rohloff, 1 met sram xo: 350euro
(in het voorbeeld idworx SM 3050euro, idworx MR 3400euro)
het exel bestand is een benadering 'uit het hoofd', maar geeft de
werkelijkheid redelijk weer.
met kabeltjes vervangen geen rekening gehouden.
na 16666km in dit voorbeeld is de rohloff terugverdiend (geen rekening
houdend met werkuren)

- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
die half chain link lijkt een goede oplossing, maar niet afdoende voor een MTB, als je ketting 1mm langer wordt hangt ie volgens de stelling van piet ongeveer 2cm door en dat kan tot een afvallende ketting leiden bij hobbelig parcours (zelf meegemaakt wegens te laat bijstellen van de EBB) dat krijg je met een half chain link dus nooit goed genoeg voor MTB, wel voor een tourbikelambikske wrote:@ wowtre
bedankt voor de links
effe rondsurfen: endorfin speed-R frame: 549 pond of zo'n 770 euro, totale bike vanaf 2880 euro
bwaaah het scheelt het een jaar bij het ander nietwaar ... het laatste jaar toch zo'n 6000km met mijn Rohlof bike, en net de ketting vervangen door een KMC SS de duurste versie kost 12€nebraz M/30j. wrote: Neem nu dat als je 5000km rijdt op een jaar wat voor een amateur wel erg veel is dan heb je op 12jaar tijd 241€ uitgespaart of 20€/jaar.
en sorry nebraz maar voor iemand die met een Cannondale Rush Carbon Si 2 rijdt kunt ge wel wreed melken over een paar euro's verschil ok iedereen heeft idd een ander tabelleken maar wij ondervinden het aan de levende lijve, we moeten wel degelijk minder stukken vervangen. Maar bon de kost was voor mij niet echt de eerste prioriteit wel het onderhouds aspect maar het ene(kost) is wel een gevolg van het andere (minder stukken vervangen)
en daarbij wij proberen met onze ervaring een objectief verslag te geven, rij er zelf eens 3 maand mee en kom dan met gefundeerde opmerkingen, nu slaat het echt nergens op ge denkt toch echt niet dat ge zo de Rohloff rijders hier gaat overhalen om terug een "open systeem" te gebruiken
Als ik de tabel van phille doorreken dan ligt het snijpunt op 30000 km wanneer je een meerprijs van 800 euro telt bij aanschaf van een rohloff naaf.
Wanneer je de fiets na 30000 km inruilt heb je nog niets verdiend. Fiets je er mee door dan begin je geld te verdienen.
Wat kost eventuele reparatie of vervangen van de rohloff naaf? Die slijtage zal toch ook een keer komen of niet soms?
Wanneer je de fiets na 30000 km inruilt heb je nog niets verdiend. Fiets je er mee door dan begin je geld te verdienen.
Wat kost eventuele reparatie of vervangen van de rohloff naaf? Die slijtage zal toch ook een keer komen of niet soms?
- phille
- Mountainbiker
Wowtre,
Tis aan ons om de indoctrinatie en penetratie van de multinationals in de markt te doorprikken zodat anderen hun ogen eens zouden openen. Denk je nu echt dat we op een forum als dit iemand moeten overtuigen te veranderen ? 't Zou mooi zijn maar ik denk niet dat dat een doelstelling op zich moet zijn.
Zoals je zelf aanhaalt, proberen subjectief te zijn en piewies als nebraz helpen ons daarbij, telkens ze iets zeggen word het ballonneke doorprikt, stappenverschil, kosten, zwaartepunt, en dergelijke. Ben benieuwd wat hij nu weer gaat poten om ons uit ons kot te halen. Kijk als ik objectief kan blijven dan probeer ik dat ook, het probleem is nu eenmaal dat superenthousiasme negatief werkt, so what, tis hun geld denk ik dan.
In onze club ben ik de enige die ermee rijd, vreemd genoeg bijten er veel hunnen frank ik twee en durven ze te zweren bij het klassiek systeem, dat op zich is een contra-dictio in terminus. Minder stemmen zijn weliswaar tegen maar het blijft een investering die op termijn baat, en daar heeft men ergens schrik, denk ik. Een rohloff investplan ofzo da zou nog lachen worden
Tis aan ons om de indoctrinatie en penetratie van de multinationals in de markt te doorprikken zodat anderen hun ogen eens zouden openen. Denk je nu echt dat we op een forum als dit iemand moeten overtuigen te veranderen ? 't Zou mooi zijn maar ik denk niet dat dat een doelstelling op zich moet zijn.
Zoals je zelf aanhaalt, proberen subjectief te zijn en piewies als nebraz helpen ons daarbij, telkens ze iets zeggen word het ballonneke doorprikt, stappenverschil, kosten, zwaartepunt, en dergelijke. Ben benieuwd wat hij nu weer gaat poten om ons uit ons kot te halen. Kijk als ik objectief kan blijven dan probeer ik dat ook, het probleem is nu eenmaal dat superenthousiasme negatief werkt, so what, tis hun geld denk ik dan.
In onze club ben ik de enige die ermee rijd, vreemd genoeg bijten er veel hunnen frank ik twee en durven ze te zweren bij het klassiek systeem, dat op zich is een contra-dictio in terminus. Minder stemmen zijn weliswaar tegen maar het blijft een investering die op termijn baat, en daar heeft men ergens schrik, denk ik. Een rohloff investplan ofzo da zou nog lachen worden
- phille
- Mountainbiker
tis niet mijn tabel laat dat duidelijk zijnByorka wrote:Als ik de tabel van phille doorreken dan ligt het snijpunt op 30000 km wanneer je een meerprijs van 800 euro telt bij aanschaf van een rohloff naaf.
de return on invest bereik je na kleine 20.000km, op dat moment hou je een rohloff over en hebben de andere eigenlijk niets.
Dat is na een goeie 4jaar als je een doorsneebiker beswchouwd die zijn bike goed onderhoud dmv een vloboer. (onthou dat goed he, mijne maat diene doet ALLES ZELF awel ik denk dat ik na 7 jaar een beetje in de buurt kom van zijn kosten tot op heden, maar ondertussen heeftem ook nen sworks gekocht lol)
Geld verdienen doe je echter nooit
Slijtage zou zich op 100.000km manifesteren (alhoewel ik tot nu toe niemand ken die daar al aan zit), kijk maar eens naar voorgaande posts van trekkingbikes die al aan 130000km zitten en nog steeds bollen, moet gezegd trekking is geen mtb. Maar bedenk, hoe veel meer kan er slijt optreden dan bij trekking ? Imho is da maar op 1 gebied: insijpelen van vocht, dus de regel GEEN hogedruk dingen gebruiken gaat ook voor de dolf op.
Ik heb weet van 1 defect, nml een nazicht waarbij de dolf slecht ineen gevezen was, resultaat alles kapot, compleet foetu de olie was weg en de hele nest zat vast. Opgestuurd en volledig nieuw ding gehad, fout lag bij de monteur dus
Kijk nogmaals, een dolfke is als een boite van ne moteur van den otto, 1 keer de olie verversen en ge kunt weeral verder maar als er olie verlies is, dan moete oppassen ...