Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
lambikske
Mountainbiker

Post by lambikske »

nu weer efkens ernstig
ben hier weer op het forum gekomen ,nalange afwezig te zijn
te druk met fietsen =D>
@ de rohloffrijders
ben van zinnens om me na de winter een niewe MTB te monteren eerst den ouden op verslijten deze winter
zelf rij ik al met een rohloff maar dan in een geveerde ligfiets ,dus de voordelen kan ik al
nu is mijn vraag wat neem ik best , een ext. of interne schakelversie,
ik zou graag zonder kettingspanner werken ,maar de voorziene kader heeft verticale uitval padden is er een mogelijkheid om de ketting op de juiste spanning te zetten

=D>
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Ik denk niet dat intern of extern schakelen veel verschil maakt.
Op de vraag van het kader kan ik niet antwoorden, kan je eventueel een foto posten van het betrefende frame?
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Het antwoord op de vraag van lambiekske is niet zo eenvoudig te beantwoorden als ge niet weet:

- disk of v-brake? => disc altijd extern
- zijn er schijfremnokken of het frame? => zo ja dan kan je ander type torsie arm steken
- enkel verticale uitval: ofwel bsa excentre trapas en halve schakels zoeken ofwel met kettingspanner werken

Ik vindt de externe schakeling het praktischt qua onderhoud (kabels vervangen), maar de interne is dan weer compacter en minder schade gevoelig...
Natuurlijk als ge schijfremme hebt (zoals ik) is de keuze heel gemakkelijk :)
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

EBB is van Trickstuff.
Elke bike kan zo dus singlespeed of geschikt Rohloff gemaakt worden.
Mette
Mountainbiker
Location: GT Zazkar Team Custom Painded met Custom Paind SID WC, SRAM XO, NoTubes ZTR Olympics

Aan de lijven ondervonden

Post by Mette »

Ik heb onlangs een groot voordeel van de Roholff aan den lijve ondervonden in de lmtb van Opitter.
Het was er heel slijkerig en hierdoor had ik op mijn middenblad problemen met chainsuck terwijl de klim te zwaar was voor het buitenblad hierdoor stond ik altijd te voet dit terwijl ik ook voorbijgereden werd door iemand met een Roholff naaf die wel kon blijven fietsen op een heel licht verzetje want geen last van chainsuck.
Ik zag eerst het voordeel van Roholff nog niet echt in want zwaar en kostelijk maar na deze wedstrijd zag ik het wel. In modderbakken vind ik het fijt dat je geen chainsuck kan hebben tog zeer groot.
Alsk de loto win zouk opteren voor een modderfiets met Roholffnaaf en V-breaks en een lichtgewicht fiets voor normale omstandigheden met klasiek systeem. Maar ik zal warsch.de lotto nooit winnen en dan twijfel ik toch om Roholff ne nemen omdat het toch wel heel prijzig is. Miss.in de toekomst als het wat goedkoper wordt, bv. omdat er anderre merken met iets gelijkaardigs op de markt komen, wordt het bij mij zeker het overwegen waart.
lambikske
Mountainbiker

Post by lambikske »

de remmen worden de magura 33 (geen schijfremmen voor mij)
zijn er die links hebben of kennen van de excentriche trapassen

het kader dat ik op het oog heb is de volgende thompson master(carbon)
zie thompson .be
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

lambikske wrote:nu weer efkens ernstig
ik zou graag zonder kettingspanner werken ,maar de voorziene kader heeft verticale uitval padden is er een mogelijkheid om de ketting op de juiste spanning te zetten
=D>
met verticale uitval pat heb je enkele mogelijkheden
* de kettingspanner, maar dat wil je blijkbaar niet
* half chain link => werkt nooit perfect en voor MTB zal je ketting iets te veel speling hebben waardoor die er kan afwippen
* eccentrische BB => je hebt een aangepast frame nodig
* externe eccentrische BB => nog slechts een prototype van gezien en je moet eventueel ook die combineren met een half chain link

op een fully lukt het enkel met een kettingspanner
phille
Mountainbiker

Re: Aan de lijven ondervonden

Post by phille »

Mette wrote:Miss.in de toekomst als het wat goedkoper wordt, bv. omdat er anderre merken met iets gelijkaardigs op de markt komen, wordt het bij mij zeker het overwegen waart.
zal niet goedkoper worden wees gerust ...

Maar je moet op lange termijn denken (alhoewel lang) tel zelf eens uit wat je jaarlijks betaald aan kosten voor onderhoud.
Uiteraard een 2de fiets aankopen enkel om in de modder te fietsen en deze dan met rohloff uitrusten das vragen om een lotto formulier :-)
nebraz
Mountainbiker

Re: Aan de lijven ondervonden

Post by nebraz »

phille wrote:
Mette wrote:Miss.in de toekomst als het wat goedkoper wordt, bv. omdat er anderre merken met iets gelijkaardigs op de markt komen, wordt het bij mij zeker het overwegen waart.
zal niet goedkoper worden wees gerust ...
Op wat baseer jij je dan als we er zo gerust mogen in zijn? Vinger in de lucht? :-)
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Ach ja om een beter zicht te hebben op de prijs die je op termijn uitspaart heb ik hier een tabelletje die er voor mij althans realistisch uitziet.

Voor een afstand van 60000km
Rohloff-naaf
Onderdeel Prijs (euro)
Meerprijs naaf 800,-
3 x nieuwe ketting 87,-
6 x Olie verversen 120,-
1 x Kransje achter 50,-
1 x Voorblad 60,-
1 x Nieuwe kabels 20,-
Totaal 1.137,-

XT Derailleursysteem
Onderdeel Prijs (euro)
Om de 5.000 km nieuwe ketting 348,-
Om de 10.000 km nieuwe cassette 420,-
2 keer nieuwe voorbladen 200,-
3 x Nieuwe kabels 60,-
Nieuwe derailleurs + schakelaars 350,-
Totaal 1.378,-
Neem nu dat als je 5000km rijdt op een jaar wat voor een amateur wel erg veel is dan heb je op 12jaar tijd 241€ uitgespaart of 20€/jaar.
Post Reply