Meer spiermassa krijgen, hoe?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
GT
Mountainbiker

Post by GT »

Cannonneke wrote:Meer spiermassa = beter fietsen ? VERGEET HET, het enige dat je bereikt is dat je zwaarder weegt en dus slechter klimt.
Maar wat is dan het beste? 80 kg wegen waarvan 10 kg spiermassa, of je gewicht tot 80 kg brengen door krachttraining waardoor je dan bijvoorbeeld over 25 kg spiermassa beschikt.

Nog verstaanbaar? Was moeilijk uit te legge zelle :wink:
PAUL
Mountainbiker

Post by PAUL »

ratte wrote:KRACHTTRAINING :bounce:
Fout. Volumetraining moet je doen, da's niet hetzelfde.

Of veel spiermassa nuttig is voor een mtb-er da's een andere vraag maar als het dat is wat je wilt dan moet je volumetraining doen.

Wie daar zegt dat je *meer* moet training: ook fout. Voor zowat iedere spiertraining zijn er 3 factore die een rol spelen:
- training
- rust
- voeding
Deze 3 factoren moeten op de juiste manier en in de juiste hoeveelheid gebeuren. Teveel trainen (zoals veel mensen doen) is contraproductief.

Die proteine-spullen: dat is vooral geldklopperij. Alle wetenschappelijke onderzoeken hebben uitgewezen dat dit behalve het placebo-effect een verwaarloosbaar klein resultaat oplevert in vergelijking met een gewone, evenwichtige voeding.

Creatine-spullen: bezint eer ge begint. Dit is niet zonder negatieve bijwerkingen wat producenten ook mogen beweren. Mijn persoonlijk advies: afblijven.

Wat een heel grote rol speelt bij het opbouwen van spiermassa is de hoeveelheid kalorieen die je eet. Probeer eens:
- ma, woe, vrij telkens 1.5u volumetraining doen.
- 5 a 7x per dag trachten te eten. Zorg voor voldoende eiwit, niet te veel vet, en je zult ook moeten zorgen dat het lekker is.
- om 22u00 uw bed inkruipen (en daar dan voornamelijk in te slapen).
Joybiker
Mountainbiker

Meer spiermassa krijgen, hoe?

Post by Joybiker »

een_echte_hollander schreef;
tja, dan maar meer trainen.

ik weeg trouwens 66 kg voor mn 185 centimeter.
Als 'k goed zit weeg 'k ook maar 69 kg voor 1m84, maar da belet me nie om goe vooruit (:oops: naar mijn eigen bescheiden mening ;-)) te gaan, integendeel zelfs.........
Kristof.
Mountainbiker

Post by Kristof. »

1.90 en 72.5kg
Ik sta scherp :wink:
serge
Mountainbiker
Location: Yeti old skool. Seven Sola/IMX 29er custom, Roubaix.

Post by serge »

Ik ben 1.80 m en van de zomer woog ik 66 kilo.
Nu de training wat minder is, ga ik naar de 69 kilo.
Een beetje reserve aanleggen voor de volgende zomer. :wink:
Ik heb ook heel wat uurtjes in de fitness doorgebracht, om dat ik dacht dat je daar kracht met kon bijwinnen.
Maar volgens sport arts kan ik veel beter (in mijn geval voor marathon training) trainings tochten van 2 à 3 uur doen aan een hartslag van 125 - 140 voor uithouding.
En voor kracht intervaltrainingen.

En hoe zit het met spinning kan dit bijdrage tot meer spierkracht??
Wie weet daar meer van?
PAUL
Mountainbiker

Post by PAUL »

serge wrote:En hoe zit het met spinning kan dit bijdrage tot meer spierkracht??
Wie weet daar meer van?
Tuurlijk niet. Met spinning ga je uithouding, weerstand, recuperatievermogen enz bijwinnen. Dat zijn allemaal dingen die te maken hebben met je cardioconditie.

Spierkracht is iets heel anders, en kan je enkel trainen door aan krachttraining te doen :roll:
Maar dit is eigenlijk allemaal naast de kwestie. In deze thread is l vanalles aan bod gekomen: spiervolume, kracht, uithouding enz. Daarom volgend advies:
Eerst nadenken wat je precies wilt bereiken, daarna pas de beste manier zoeken om dat te bereiken. Niet andersom.
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

T'is eigenlijk simpel, wil je echt dikke benen zit je in de verkeerde discipline. Ik wil absoluut geen dikkere benen en zal die waarschijnlijk nooit hebben ook, ik eet belachelijk veel en kom nooit bij. Ter indicatie: ik ben 1m80 en weeg rond de 65-66kg.

Wil je pure kracht en snelheid zal je moeten trainen op erg hoge omwentelingen, en sessies achter de brommer of auto.

Richt je je op marathons, moet je inderdaad werken aan lange duurtrainingen. Dit is in de winterperiode mijn enige bezigheid, ritten van 3-7u en maximaal één keer per week een "intensievere" tocht maar die mag niet TE zwaar zijn ook. Elke week rij ik minstens één tocht van 6u.
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

PAUL wrote:
serge wrote:En hoe zit het met spinning kan dit bijdrage tot meer spierkracht??
Wie weet daar meer van?
Tuurlijk niet. Met spinning ga je uithouding, weerstand, recuperatievermogen enz bijwinnen. Dat zijn allemaal dingen die te maken hebben met je cardioconditie.

Spierkracht is iets heel anders, en kan je enkel trainen door aan krachttraining te doen :roll:
Spierkracht enkel trainen door krachttraining? Wat train je dan met de gesimuleerde klimmen op groot verzet tijdens bv. een spinningles?
stivo
Mountainbiker

Post by stivo »

"Spiermassa" :lol:
In het begin was ik altijd onder de indruk van die gasten met een deftig postuur en stevige benen...en inderdaad op de platte stukken komen ze wel voorbij gereden,maar op de moment dat er een beetje geklommen moet worden gebeurt het toch geregeld dat ik hen terug inhaal met mijn 61kg op 1m74...en geef nu toe...dat geeft toch een enorme kick :bounce:
Dit is natuurlijk maar de mening van een beginnerke en ik weet van mezelf dat ik nog wel wat kracht moet bijwinnen...maar spiermassa (m.a.w. kilo's) hoeft voor mij echt niet..........
flyboy
Mountainbiker

Post by flyboy »

wat mij betreft zijn al die pillekes en poederkes fermen boecht. goed traine, rusten, een gezonde levensstijl en een uitgebalanceerde voeding is hetgeen je nodig hebt als sportief mens. brol is overbodig, gewoon een truc van de commerce om uw geldbeugel te helpen verlichten.
Post Reply