Gekneusde rib

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Oldie
Mountainbiker

Post by Oldie »

Ook voorgehad, de dokter had mij voorspeld dat ik er 6 weken mee zou afzien. Hij was er niet ver naast. Ja arts handelt preventief, een fout manoeuver, stuurfout en overreactie of een nieuwe valpartij kunnen de zaak alleen maar rekken en/of verergeren. Buiten wat peddelen op de weg zou ik zou het risico niet nemen.
Oldie
Mountainbiker

Post by Oldie »

Ook voorgehad, de dokter had mij voorspeld dat ik er 6 weken mee zou afzien. Hij was er niet ver naast. Ja arts handelt preventief, een fout manoeuver, stuurfout en overreactie of een nieuwe valpartij kunnen de zaak alleen maar rekken en/of verergeren. Buiten wat peddelen op de weg zou ik het risico niet nemen.
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

Fons Moors wrote:Ik weet nog dat ik enkele jaren geleden eens door een stomme val met mijn bovenlijf terecht kwam tegen de hoek van het werkblad van een wasautomaat. Gevolg was een gekneusde rib.
Was behoorlijk pijnlijk maar het heeft me niet van mijn fiets gehouden.
Weet nog goed dat ik in mijn broek piste van de pijn tijdens niestbuien.

Maar het is mogelijk dat uw geval niet is te vergelijken met dat van mij.
Vergat er wel bij te vermelden dat ik in die tijd niet fietste op ne mtb.
Was meer " peddelen" op de weg.
Met ne mtb een TT in de ardennen zou niet mogelijk geweest zijn.
pointbreak
Mountainbiker
Location: Rockrider 8.2/full XT Mavic crossride Disc/ Thompson Antares race

Post by pointbreak »

Had begin juli een gebroken rib en heb er ongeveer 4 weken mee stil gelegen ivm. trainingen enz.
Daarna stilletjes alles terug opgebouwd en eind augustus goede wedstrijden gereden.
In het begin wou ik ook niet stoppen en gewoon doorgaan met trainen, maar dat is niet mogelijk.
Na verschillende tips en aanbevelingen van Sun Extreme (waarvoor dank) goed hersteld en conditie terug snel op peil gekregen.
BASSMAN
Mountainbiker
Location: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17

Post by BASSMAN »

Heb 13 jaar geleden ook een paar ribben gekneusd (zéér pijnlijk).Had het moeilijk met liggen en ademen.Mijn tip ,rusten .Want als ge er op moest vallen dan zult ge het geweten hebben :oops: :oops: :oops:
Pétard
Mountainbiker
Location: cube elite, Litespeed ocoee boormachien, Isaac baanmachien

Post by Pétard »

Heb vorige lente een rib gebroken tijdens de 24u van kester, ik wist dat toen nog niet, (allez ik voelde wel iets natuurlijk) maar heb gewoon uitgereden... Ik was al na enkele uren ten val gekomen, maar het werd niet echt erger. Als ik even ging liggen en weer wou beginnen was het wel serieus afzien, heb zelfs 's nachts mijn rug laten masseren :oops: ...

Toen ik de maandag erop naar de kiné ging (ben rugpatiënt) voelde hij dat die rib ter hoogte van mijn borstbeen af was, da verschiet wel.

Het is zo dat een gekneusde rib meer of evenveel pijn doet dan een gebroken rib. Ik had minder last in het begin omdat ik bezig bleef (en de adrenaline van de wedstrijd zal er ook voor iets tussen gezeten hebben). Daarna heb ik het kalm aan moeten doen, en geloof me, ik kon niet veel anders. Idd niezen is de hel, maar ik kreeg in mijn eerste week een maagontsteking wegens (overmatig) nemen van ontstekingsremmer/pijnstiller tijdens/na die race, en ging zo een hele week gal spugen, dat raad ik iedereen af met pijn aan de ribben #-o (gastroscopie met gebroken rib ook :wink: )

Rust, maar is de pijn te dragen, doe dan rustig aan sport, zonder te forceren en risico's te nemen!

veel beterschap!
bells
Mountainbiker

Post by bells »

ik zit ook thuis me gekneusde ribben achter 2 weken ben ik lichtjes beginnen biken nu achter 4 weken begint da weer goe te gaan :-D
schakelduim
Mountainbiker
Location: kader is aan vervanging toe, nog een stevige minervakader...

Post by schakelduim »

Ik heb nu momenteel mijn rib gekneusd en mijn tussenribspier gescheurd.
had een paar weken geleden ne goeie body-check gehad met het sjotten, toen voelde ik al iets, maar heb toch nog voortgedaan. ff daarna serieus gevallen. ik heb er 3 dagen over gedaan om thuis te geraken :) en fatsoenlijk slapen is ook verleden tijd...
de eerste week heb ik daar toch ook serieus van af gezien, de pijn kwam zo met steken.
ik denk nog een week en ik ben er vanaf.

hopelijk betert het snel !
Durin
Mountainbiker

Post by Durin »

Been there.

Forecheck (+ stickcheck en ref die niks ziet :evil: ) tijdens een ijshockeywedstrijd; gecombineerd met borststuk dat niet goed meer zat..
4 weken niks kunnen doen, echt niks.

Lachen tot je er van huilt kreeg plots een heel nieuwe betekenis. En dan nog sympathieke teamgenoten die moppen beginnen tappen #-o
schakelduim
Mountainbiker
Location: kader is aan vervanging toe, nog een stevige minervakader...

Post by schakelduim »

Durin wrote: Lachen tot je er van huilt kreeg plots een heel nieuwe betekenis. En dan nog sympathieke teamgenoten die moppen beginnen tappen #-o
ja idd, en hoesten of niezen, dat was ook altijd een deugd
Post Reply