Fietsen daan heeft daar ook een mooi prjectje gedaan, door een rohloff te monteren op een leffty, canondale.
leek mij ook wel iets te zijn.
het enige nadeel, kettingspanner
maar kan ook niet anders met een fully
Str.
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- nebraz
- Mountainbiker
T'is niet omdat er een lefty op zit dat het over een fully gaat. Er bestaan ook hardtails met een lefty.Streets wrote:Fietsen daan heeft daar ook een mooi prjectje gedaan, door een rohloff te monteren op een leffty, canondale.
leek mij ook wel iets te zijn.
het enige nadeel, kettingspanner
maar kan ook niet anders met een fully
Str.
waar baseer jij je op? Intuitie?LuckyIron wrote:
ik ben wel overtuigd van Rohloff, nochtans nog niet mee gereden (jij ook niet denk ik?). Maar wel al genoeg over gelezen.
Ik heb er trouwens wel al mee gereden.
Ik wou eens weten hoe goed dat die schakelde en hoever de tussenstappen uit elkaar stonden. En zoals jullie ondertussen al weten. Niet tevreden van en ik ga dan ook zeker niet veranderen vooraleer dat spel de helft lichter weegt en zoveel combinaties heeft als mijn huidig systeem.
Streets wrote:het onderscheid ons van de "andere" bikers
- Fons Moors
- Mountainbiker
- Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine
Post by Fons Moors »
Jammer.nebraz M/30j. wrote: Ik heb er trouwens wel al mee gereden.
Ik wou eens weten hoe goed dat die schakelde en hoever de tussenstappen uit elkaar stonden. En zoals jullie ondertussen al weten. Niet tevreden van..
Denk dat het dan meer te meken heeft met onhandig zijn.
Of zou het te maken hebben met " money,money,money?
- phille
- Mountainbiker
Denk het niet zenne, als ge ziet wa voor ne velo de nerbaz nu heeft, serieus blinkding. Echter ik heb het niet zo begrepen op kartonnen fietsen, vraag me af waar daar het zwaartepunt ligtFons Moors wrote:Jammer.
Denk dat het dan meer te meken heeft met onhandig zijn.
Of zou het te maken hebben met " money,money,money?
LOL_alain_ wrote:een aantal decennia geleden was er ook ene "dolf" die zich wilde onderscheiden van de rest,
hij is er ver mee gekomen....
Ik peins dat den eugene of den biest met diene naam begonnen is ...
- phille
- Mountainbiker
eigenaardig dat die gasten bij Cameleon u ni hebben kunnen overtuigen ... kweet nimeer wie het was maar 5 jaar terug ofzo waren ze aant rijden met diene wormwiel fiets en hebben ze plots oog voor mijn achterwiel (toen was er nog niveel dolf te zien in het veld) die gast direct AMAI das nu nekeer iets ze wat het zal worden ...nebraz M/30j. wrote:Ik heb er trouwens wel al mee gereden.
- nebraz
- Mountainbiker
Ik was dit toen ik mijn fiets kocht zelfs niet aan het overwegen. Bovendien wist ik zelfs niet dat het systeem met een fully compatibel was.phille wrote:eigenaardig dat die gasten bij Cameleon u ni hebben kunnen overtuigen ...nebraz M/30j. wrote:Ik heb er trouwens wel al mee gereden.
Maar zelfs nadat ik er nu al redelijk veel over weet en het systeem al eens heb kunnen uittesten zou ik het niet op mijn allround bike willen. Misschien wel op een mudbike maar dit is nu nog niet aan de orde.
Als ik na nog wat sparen een mudbike zal ineensteken zeker overwegen om een rohloff te steken. We zien wel hoe het systeem evolueert naar de toekomst. Als ze er veel verkopen zal er zeker wel geld zijn voor research en optimalisatie van het systeem.
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
ik koos voor de CC versie omwille van de eenvoud, het frame is een custom made Hilset met aangepaste Rohloff OEM patten, eccentrische EBB en vaste rohloff kabelnok(foto2)
ik heb 'm nu reeds een jaartje, een goed moment voor een roundup, ik lees hier nogal wat commentaren van gasten die er duidelijk niet echt mee hebben gereden, ok ik ben dan misschien ook bevooroordeeld maar wel een echte ervaringsdeskundige
Serie nummer: 060280
prijs: de CC versie is zo'n 750 dacht ik
gewicht: de CC versie is de minst zware en idd zo'n 0.5kg dan een XT waarbij je rekening houd met alles ... er komt in 2009 idd een lichtere versie (-300gr) maar die zal ietske duurder zijn
shifter: werkt goed, heb nooit problemen, en er zou een nieuwer/beter? model aankomen
kosten:
- 1 ketting per 5000km, kan best wat meer zijn, tandwielen gaan veel langer mee
- 1 flacon olie per jaar
- verder niks nada noppes zelfs geen kabels
- op 5000km verslijt je minstens 2 casettes een paar kettingen, kabels en tandbladen dan weet je het wel zeker
bereik: vergelijkbaar met een 27 systeem, je hebt 1 effectieve versnelling minder in de praktijk, op de Rohloff site vindt je alle cijfer gegevens, de nieuwe versie zal een iets groter bereik hebben
voordelen:
- schakelen in alle omstandigheden, hellingen, modder, in de bocht bergaf, stilstaand, noem maar op, ik schakel vlottern met de Rohloff dan met XT rapid fire
- niks onderhoud afspuiten en gedaan
- geen CS
- geen derailleur kapot
- minder kans op kettingbreuk
- ik vind het systeem mooier maar dat is subjectief
nadelen: toch de aangehaalde nadelen een beetje ontkrachten
- gewicht: daar kan je idd niet aan voorbij, ff wachten of de nieuwe versie, en wat centen spenderen aan het tunen van de rest van je fiets in de praktijk zal je wel een HT van 11kg kunnen bouwen (10kg is zelfs nog te doen) en je moet zelf beslissen hoe belangrijk je dat vindt
- aankoopprijs: klopt 't is duurder, maar als je veel rijdt haal je de investering er na een paar jaar terug uit
- minder versnellingen: klopt maar je het hetzelfde bereik
- reserve achterwiel : euh???
- zwaartepunt: klopt, maar is dat erg? ik merk er weinig van
- ne serieus ik heb na 1 jaar nog geen enkel nadeel ondervonden
tot daar de feiten, maar alle Rohloffbikers zullen het met me eens zijn, dat ding werkt echt tijdens het rijden, schakelen is een plezier in alle omstandigheden, het systeem is waarschijnlijk het meest bedrijfszekere versnellingsapparaat dat bestaat, zeker voor MTB, ik kan er uren over bezig blijven... maar je kan het enkel snappen als je er eentje hebt en er een paar ritten mee achter de rug hebt
Last edited by Wowtre on Sun 18 Nov 2007 21:45, edited 4 times in total.