Wordt ook gebruikt bij dubbelkroons vorken.
Rohloff
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- LuckyIron
- Mountainbiker
vanop de website: Weight: 1700g (CC), 1800g (CC EX), 1825g (CC DB)swinnen wrote:Hoeveel weegt een rohloff naaf? (Gewoon enkel het nettogewicht van de naaf, zonder vergelijkingen met andere systemen)
bron: http://www.rohloff.de/en/technical/spee ... index.html
- swink
- Mountainbiker
THXLuckyIron wrote:vanop de website: Weight: 1700g (CC), 1800g (CC EX), 1825g (CC DB)swinnen wrote:Hoeveel weegt een rohloff naaf? (Gewoon enkel het nettogewicht van de naaf, zonder vergelijkingen met andere systemen)
bron: http://www.rohloff.de/en/technical/spee ... index.html
Prachtig fietske, phille...phille wrote:ela, ik ben daar straks effe bij de vlomaker geweest :
10.5kg wa was da hier van het gewicht
binnenkort heeftem nen testbike, kben wel echt benieuwd zenne want de liggende buis is verlengd waardoor je minder boven het wiel zit en de zogenaamde mokerslagen dan minder zal voelen, wie weet overhaal ik de Iegene hier nog LoL
Van welk metaal is dat gemaakt, want die kleur lijkt me toch verdacht veel op een bepaald metaal "which we do not know".
Ben voor de moment terug aan het testrijden op mijn HT, de Trek OCLV die ik ondertussen toch al vijf jaar heb. Lukt vrij aardig, zolang ik me beperk tot toertochtjes in de streek of in de limburg.
@Hubertje : ik rij al een paar jaar met gripshift, en heb nog nooit per ongeluk geschakeld. Nochtans kom ik regelmatig wel eens ergens elders dan de limburg en vlaams brabant hoor... lol.
Gripshiften wegen minder, gaan langer mee en ik schakel er sneller mee. Enige nadeel is dat je om de twee of drie jaar eens een nieuw rubberkeu moet kopen, en bij lange marathons in helse omstandigheden kan de zaak idd. wel eens vastlopen. Maar ik spreek dan wel over +5h dingen he.
Maar pas op, elk zijn gedacht he, no problemo. Op een mtb moet ge per definitie rijden waarmee ge graag rijdt. Zie maar naar die DolfHoff rijders, die zijn ook kontent met hun materiaal. Hoe raar dat ook mag zijn...
Nja, ik zeg ni dat't niet mogelijk of slecht is he, daarom zeg ik ook 'ík ben bang dat'. Ik weet ook dat er duizenden aanhangers van zijn, en dat het hopen betrouwbaarder is zonder pallekes ed hoef je me ook niet te zeggen.@Hubertje : ik rij al een paar jaar met gripshift, en heb nog nooit per ongeluk geschakeld. Nochtans kom ik regelmatig wel eens ergens elders dan de limburg en vlaams brabant hoor... lol.
Voor XC zie ik er geen problemen in, maar vr AM.. Kweet niet, tis een beetje zoals duals. Ik zou er gewoon moeite mee hebben.
In alle geval draaien ouwe sachs shifters vant moment ik aan mn stuur probeer te sleuren, en draai ik ze altijd de verkeerde kant op...
Mijn voorkeur gaat gewoon naar triggers.
Titanium?which we do not know
Last edited by Hubertje on Thu 15 Nov 2007 21:55, edited 3 times in total.
klopt, sneller wel, maar ik heb heel erg veel dat ik door snel te zijn een viteske verder zit dan bedoelt...phille wrote: de draaischakelaar werkt veel sneller dan triggers, vandaar de keuze van rohloff.
als ge een snel wijsvingerke hebt kunde met nen trigger uwen vitessenbak ook snel doorlopen maar nauwkeuriger tellen hoeveel vitessen ge uitkomt...
ik ben dus voorstander van de nauwkeurigheid van de triggers.
ik heb toch heel veel dat ik van 11 of hoger naar 1 ga in een (twee) handomdraai(en). aan elk stoplicht...phille wrote:ik ben ook nooit ne gripshifter fan geweest op klassieke systemen, maar op ne rohloff is het het beste systeem, dus een terechte juiste keuze
trouwens gripshift van 14 naar 1 is zeer rap gedaan ... alsof je dat ooit nodig zou hebben ...
Met een trigger zou ik dat niet kunnen. (dan zou ik drie a 4 keer moeten duwen)
Want ik zou m'n trigger zo maken:
zwaarder schakelen 1 per 1
lichter schakelen volledige slag 3 klikken, tussenin op't gevoel...
het rapper lichter schakelen vervalt dan wel maar dat neem ik er graag bij. 'k zou natuurlijk ook nen extra knop kunnen maken "to 1 at once". een soort veerbediende totaal terugschakelknop :)
rohloff is de laastste jaren sterk gegroeid amai! :)phille wrote:jeps 013640 is de mijne, moet wel zeggen dak er nu al 7jaar mee rij, allez da denk ik toch want onthoud zoiets eigenlijk nietStreets wrote:048 937 :)Tjorque wrote:Mijne rohloff is den 64 969 :)
wel veel verschil op
Streets
De Koen had er ene met serienummer 600 ofzo ... De luc pauwels (van Hilset) heeft daar lang mee gereden
- nebraz
- Mountainbiker
Ik wil hier geen enkele rohloff-gebruiker overtuigen. Ik wou gewoon de nadelen van het systeem opnoemen en dit doe ik enkel vanuit mijn eigen mtb-ervaring zodat iemand die zo'n systeem op zijn fiets wil alle info krijgt om de keuze te maken en niet alleen oog heeft voor een omhoog gevallen stukske techniek zoals jullie het hier voorstellen.Streets wrote:@ Nebraz
ge moet ne rohloff gebruiker gewoon niet overtuigen van het "onnut" van het systeem. dat lukt niet. we zijn allemaal overtuigd van het voordeel.
Nu nog wachten tot de rest van de mtb community volgt![]()
Str.
Ik zeg niet dat het systeem niet werkt of slecht is maar er zijn enkele nadelen aan verbonden zoals ik hier eerder heb vernoemd. Of die nadelen voor iedereen relevant zijn laat ik in het midden. Voor mij in ieder geval wel en geloof maar niet dat ik alleen sta met deze mening.
Verder is die info veel bruikbaarder dan sommige andere zever hier in deze topic. Er heeft bvb niemand een boodschap aan "welk nummertje" er op uw rohloff-naaf staat en of het nummertje al dan niet is "gegraveerd".
Groeten,
Nebraz