Trainen op de rollen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

mati wrote:In het begin dat ik mijn rollen had waren het ook met banden met groeven en deze groeven bleven niet lang op de banden. (spreek wel over koersfiets)
Bedoel je dat die groeven heel snel weg slijten?
Pascal Geerts
Mountainbiker

Post by Pascal Geerts »

Yakke,

Persoonlijk zou ik het niet doen.

Koop uzelf gewoon 1 slickbandje (vb hutchinson top slick 1', ritchey....)

Heb het ooit eens gedaan met ne michelin semislick (zone groene, ma het model van voor de JET-s) die helemaal (en echt wel helemaal) versleten was, van op de weg te rijden. Die dan al kleine puntjes op die band (die em kennen weten wel wat ik bedoel) gaven zulk een trillingen en lawaai, da't het echt niet te doen was.

Slickbandje en ne binnenband is nu ook niet zo duur dus, da's nog altijd het beste denk ik.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

En deze?
Kost maar 15€, maar is dat profiel aan de zijkant geen probleem, of heeft enkel het midden belang?
Ritchey Tom slick 1.0
Image

Indien die niet goed is, zal het deze worden:
Hutchinson Top slick 1.0 voor 23€
Image
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

Koop die Ritchey's niet, ik vind die maar matig. Specialized Turbo Pro ATB 26x1.0 bandjes zijn beter, je krijgt ze er ook doodsimpel op en af (nogal wat anders dan die Ritchey's), ik heb er al 1000km mee op de weg gereden ook en ze bollen goed.
Pascal Geerts
Mountainbiker

Post by Pascal Geerts »

Ik heb die hutchinsons, en ben daar zeer tevreden van Jakke.

Nog wel niets anders gebruikt dus, kan niet oordelen over diejen andere.
rbernaer
Mountainbiker

Krachttraining op rollen

Post by rbernaer »

Hi,

Ongeveer een jaar geleden ben ik samen met enkele vrienden beginnen MTB'en. Het is allemaal begonnen als een grap maar ondertussen zijn we al een jaar bezig. Elk weekend nemen we deel aan minstens 1 toertocht en ik probeer ( als het weer het toelaat ) eveneens door de week een 40-tal km te rijden.

Nu het probleem ... :D

De mensen met wie ik rijd hebben hun ganse leven lang voetbal gespeeld en hebben dus een zeer goede basisconditie. Ik heb jaren geen sport gedaan wegens blessures ( lees 'lui zijn' ) en ik zou graag mijn achterstand inhalen.

Het grote probleem in mijn ogen is het gebrek aan kracht. Wanneer de anderen tegen 35 per uur rijden op de verharde weg zijn ze aan het recupereren. Ik rijd dan zogezegd nog altijd in het rood. Eveneens bij slecht weer ben ik veel te vlug vermoeid als ik door de plassen moet rijden omdat ik te veel krachten verspil.

Nu zou ik graag dit verschil bijbenen door extra te trainen en dus vooral kracht te trainen. Dus nu enkele vragen :

- Heeft er iemand ervaring met dit probleem ?
- Is het idd kracht dat ik mis en indien zo hoe kan ik dit bijwinnen ?
- Hoe kan ik trainen om hogere snelheden te rijden zonder in het rood te rijden
- Ik ben in bezit van rollen en kan 2-3 dagen in de week een 2-tal uren vrijmaken om te trainen. In het weekend neem ik deel aan 2 toertochten circa 40 km.
- Heeft er iemand trainingsadvies ivm krachttraining etc...
- bestaan er links op het internet met adviesen hoe te trainen en hoe kracht te trainen ?

Alle hulp is welkom zodat ik eindelijk de anderen eens mijn rug kan laten zien :evil:

alvast bedankt
-Rb-
Epic
Mountainbiker

Post by Epic »

- Zorg voor een basisconditie, de winterperiode is er ideaal voor.
- Richt je op de rollen nu op cadanstraining: probeer constant rond de 110-120 rpm te houden.

Kijk zeker ook eens op de Tacx site: http://www.tacx.nl
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

Ik heb de Ritchey Tomslick 1.4 gebruikt en de Hutshinson Topslick 1.0
Deze laatste is de beste. De Ritchey's zijn wel beter voor op de rollen want deze hebben een veel dikkere wanddikte en zullen langer meegaan want met de Hutshinson's op de rollen daar doe je niet lang mee.
Voor de geintereseerden, ik heb nog een set Ritchey Tomslick's 1.4 liggen die voor 10€ van jou kunnen zijn... :wink:
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Je moet er idd eerst en vooral voor zorgen dat je een goede basisconditie hebt. Die bereik je, in tegenstelling tot wat je misschien zal denken, niet door uren in het rood te wedijveren met je bikepartners, maar door op rustig tempo langere afstanden af te leggen. Met langer bedoel ik tochten die minstens even lang zijn als een TT (liefst in tijd gerekend, niet in km) en met eigen tempo bedoel ik een tempo waarbij je nog makkelijk kan praten. Het is in dit verband misschien ook wel handig om de aankoop van een eenvoudige hartslagmeter te overwegen (reeds vanaf 40 euro!).

Bedoeling hiervan is dus om een basisconditie te kweken en om de doorbloeding in de spieren te verbeteren. Je bereidt je lichaam als het ware voor op training. Pas als die basisconditie er is kan je een kracht- (en later ook misschien interval-) training gaan denken.

Wat die krachttraining betreft, moet je weten dat trainingswetenschap voor zover ik weet nog steeds geen exacte wetenschap is, en dat de voorgestelde trainingsaanpak soms in hoge mate verschilt van bron tot bron. Een schema waar ik mij nu ongeveer 1,5 maand aan hou en dat voor mij erg goed werkt, is het volgende: probeer 2- tot 3-maal per week (geen opeenvolgende dagen) te rijden op de rollen volgens volgend schema:

15 min losjes inrijden (lage hartslag (<65% max), hoog traptempo)
krachtsessies
15 min uitrijden (lage hartslag, hoog traptempo)

krachtsessies (zwaar verzet zodat -> 50-60 tpm, hartslag onder overslag)

1ste week: 4x1' kracht
2de week: 5x1'
3de week: 6x1'
4e week : 4x1' -> recuperatieweek
1ste week: 4x2'
2de week: 5x2'
3de week: 6x2'
4de week: 4x2'
enz.

In dit schema zit ik nu in de tweede eerste week en ik voel al een merkbare verbetering in de kracht van mijn bovenbenen!

Voor theoretische trainingsachtergrond (die een aantal basisprincipes zal verklaren die ik hier gebruikt heb) kan je onder andere terecht op http://www.gezondsporten.be of in je lokale (stads)bibliotheek (boekjes van Polar oa).
rbernaer
Mountainbiker

Post by rbernaer »

Hi Dzjowie,

Ik heb me reeds een hartslagmeter aangeschaft een tijdje geleden maar heb deze niet echt optimùaal gebruikt. Heb het geluid zelfs moeten afzetten omdat ik constant tegen mijn max reed :-)

De info die je gegeven hebt is exact wat ik nodig had ( tenzij iemand nog andere ideeen heeft natuurlijk ).
Ik ga eerst maar eens door die web site gaan en daarna wat kilometers rijden voor de basis conditie ( hoewel ik denk dat die redelijk ok is al zeg ik het zelf :oops:

Nog eens bedankt voor de info en ik zal het resultaat laten weten :D
Post Reply