Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

phille wrote:ik vergelijk met Shimano XT (prijs kwaliteit zeer goed) en dan kom je rond 300gr

je mag bv ook niet vergeten dat je slechts 1 shifter hebt en van die dingen he, ook slechts 1 kamwiel, .....

In Willingen staan de mensen van Rohloff op hun stand met een glazen doos daarin zit het verschil aan materiaal met een klassiek systeem. Ze gaan extreem en er liggen ook stukjes spaken, want een rohloff heeft kortere spaken ...

Allerlichtste traditionele componenten kosten ook wel een beetje meer he, kom je dan nog toe met je 1000eur ;-)
Zeg phille we hebben het ondertussen al door dat je niet met je berekeningen stopt voor we zeggen :"ja phille, je hebt gelijk jongen".

Nogmaals het gaat gewoon om het feit dat de eerder vernoemde nadelen voor mij en wellicht wel vele andere hier meespelen in hun beslissing om al dan niet zo'n systeem aan te schaffen.

Of dat nu klopt of niet dat moet de persoon die in dergelijk systeem wil investeren zelf maar uitmaken. Ik snap wel dat je kost wat kost mijn genoemde nadelen van tafel wil vegen. Je goed recht trouwens maar dat neemt niet weg dat dit in mijn ogen wel nadelen zijn.

Die nadelen wogen bij mij niet op tov de voordelen en dus koos ik niet voor rohloff en als ik dan 1000€ kan uitgeven aan mijn bike prefereer ik wat lichtere onderdelen boven die rohloff. Snappie?

Verder nog veel plezier met uw rohloff. :P
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

phille wrote: Allerlichtste traditionele componenten kosten ook wel een beetje meer he, kom je dan nog toe met je 1000eur ;-)
Denk het niet.
Last edited by Fons Moors on Fri 16 Nov 2007 14:03, edited 1 time in total.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Ach en terwijl ik bezig was dacht ik nog aan enkele nadelen.

Je bent gebonden aan het gripshift systeem.
- Sedert ik vorig winterseizoen met colsonbandjes lag te sukkelen op mijn gripshift heb ik voor deze winter triggers gemonteerd. Probleem van de baan. :wink:

- Als je op een meerdaagse bent en uw systeem faalt of uw wiel breekt sta je daar te blinken.
Bij ander systeem kan je gemakkelijk reserve voorzien een tweede rohloff kopen voor als je pech hebt is natuurlijk een andere zaak.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Eerlijk gezegd, moest er een soort van trigger versie komen (met twee hendeltjes, lijkt me niet moeilijk te maken) zou ik het ook al meer zien zitten. Hoe wordt een G-box eigenlijk bediend?
phille
Mountainbiker

Post by phille »

nebraz M/30j. wrote:Je bent gebonden aan het gripshift systeem.
- Sedert ik vorig winterseizoen met colsonbandjes lag te sukkelen op mijn gripshift heb ik voor deze winter triggers gemonteerd. Probleem van de baan. :wink:
jeps gelijk heb je, echter de gripshift van rohloff gaat wel effe mee en geeft door zijn driehoek vorm een vrij groot moment
nebraz M/30j. wrote:- Als je op een meerdaagse bent en uw systeem faalt of uw wiel breekt sta je daar te blinken.
Bij ander systeem kan je gemakkelijk reserve voorzien een tweede rohloff kopen voor als je pech hebt is natuurlijk een andere zaak.
als je kader breekt ook he ;-) daar heb je het vertrouwen in het product wat nodig, met 137.000km heb je toch al heel wat bewezen. Een nadeel, misschien wel ja ...

De velg zal minder snel breken dan een normaal wiel, dat staat al vast
phille
Mountainbiker

Post by phille »

gripshift systeem zal niet werken, je moet de kracht ontwikkelen om intern in de naaf de tanden te schakelen ...

er was sprake van een electrisch schakel systeem. Zou wel cool zijn en geen gedoen meer met kabels, maar dan kan je als nadeel zeggen dat je steeds 2 extra alkaline batterijen moet meepakken :-P
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Tjorque wrote:Ook nog steeds met sticker :)
Ik denk alleen dat de rohloffs met Tune-casing (die voor endorfin worden geproduceerd) dat enkel die met gegraveerde nr zijn...
"de gegraveerde nummer heeft niets met tune te maken, ze zijn daar rond naaf halfweg 70000 bij rohloff mee begonnen (we hebben een fiets met naaf nr 75080 en die is al gegraveerd"

word me hier net ingefluisterd ....
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

phille wrote:gripshift systeem zal niet werken, je moet de kracht ontwikkelen om intern in de naaf de tanden te schakelen ...
een triggershifter moet perfect te doen zijn hoor...
Maar de reden dat ze bij rohloff zoiets nog niet gemaakt hebben is (denk ik) omdat je in een triggersysteem een extra mechanisme nodig hebt. (met palletjes en tandjes zoals in alle triggers momenteel)

Dat kan falen :), zoals mijn deores wel eens "vastvriezen" in de winter en 'k dus dan niet kan schakelen :evil: :evil:

Maar een fool-proof triggersysteem staat ook hoog op mijn verlangenlijstje.
ik ben er al een hele tijd over aan't nadenken hoe'k het zou kunnen maken...

Over graveren:
Ah zeer mooi! Die van tune ware ook al een tijdje zo, vandaar het idee ;)
Ik heb't weer een tijdje nimmer gevolgd :oops:
phille
Mountainbiker

Post by phille »

WOW !
wat betreft de lichtere versie: dit is een versie die erbijkomt, eerder een showen van hun kunnen. het zal de huidige naaf niet vervangen.de lichtere versie zal een pak duurder worden, de huidige naaf wordt niet goedkoper, is door de jaren heen steeds stilletjesaan duurder geworden.
sommige denken nu al bijna 8 jaar dat als ze maar lang genoeg wachten de naaf goedkoper wordt, dit zal dus niet zo zijn.
tzal dus steeds 1000eur kosten en niet zakken, dus dan moet je zelf eens de prijsverschillen naast elkaar leggen tov de aanschaf van een klassiek systeem ...

in't kort komt het erop neer : heb je een budget van 1000eur -> vergeet de dolf dan maar.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Tjorque wrote:een triggershifter moet perfect te doen zijn hoor...
Maar de reden dat ze bij rohloff zoiets nog niet gemaakt hebben is (denk ik) omdat je in een triggersysteem een extra mechanisme nodig hebt. (met palletjes en tandjes zoals in alle triggers momenteel)

Dat kan falen :), zoals mijn deores wel eens "vastvriezen" in de winter en 'k dus dan niet kan schakelen :evil: :evil:
je kan mss gelijk hebben

dit werd me (weer) zopas ingefluisterd :-)
de draaischakelaar werkt veel sneller dan triggers, vandaar de keuze van rohloff.
Post Reply