Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Over inrijden:
Handleiding p6... :)

Ik rij met mij rohloff 99,9% van de tijd op de weg... Dus het minste extra weerstand valt op... De eerste 1000km moest ik serieus harder trappen voor dezelfde snelheid en maakte de naaf nogal wat lawaai...

Na die 1000km en een oliewissel draaide het iets soepeler.

Misschien dat ik net een had die wat meer inloop nodig had, of 't kan er ook aan liggen dat op 20" wielen en de gigantische overbrenging (65t - 16t) het allemaal wat harder opvalt...

Het is idd zo dat het moeilijke schakelen meestal door hoge belasting komt, maar als je in't stadsverkeer rijdt met een ligfiets, dan wil je graag goed acceleren om niet overhoop gereden te worden :lol: :lol:

Momenteel staat er nog maar +- 2400km op de naaf dus jah :oops: :oops: waarschijnlijk loopt het binnen 5000km nog net iets zachter allemaal...

Winterolie bestaat tegenwoordig niet meer. Het is nu all-season olie of vanaf -15°C gewoon spoelolie ipv de all-season.
Ik denk dat dit een compromis is.
Misschien dat ik binnenkort een winterjasje maak voor m'n rohloff, dan blijft hij ineens ook properder :)

Wat onderhoud betreft doe ik amper iets aan m'n fiets. Af en toe wat (zonnebloem)olie op de ketting et basta... Wanneer ik m'n banden nog'ns moet opblazen weet ik duidelijk door dat'm onderstuurverschijnselen begint te krijgen in de bochten... :)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

ik heb begrepen dat de Naven tegenwoordig niet meer met een stikker zijn voorzien van hun nummer maar dat het tegenwoordig gegraveerd staat in de naaf.
BTW welk nummer heb jij ?
swink
Mountainbiker

Post by swink »

Zie hier het antwoord van Autocraft waarom er nog geen MTB's bestaan met NuVinci naaf:

Currently our market focus is on comfort and cruiser bikes. We realize that the current weight of the NuVinci CVP is prohibitive for use in mountain bikes so we have not pursued that market. We are aggressively working on weight reduction and as we are successful in reducing the weight we will be in a better position to work with a mountain bike manufacturer. Hope this helps.

Regards,

R. Scott Harris

Director - Customer Services

Voor wie niet weet wat een NuVinci naaf is: http://www.fallbrooktech.com/dutch/
swink
Mountainbiker

Post by swink »

En ik heb het eens opgezocht de naaf weegt 3,95 KG , dus dat is nog wel een groot nadeel.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

is dat niet die naaf die werkt op het variomatic principe, waarbij je dus niet meer moet schakelen ?
Lijkt me heel scarry voor geaccidenteerde parcours zoals MTB parcours wel eens zijn, op de weg kan het wel werken, denk ik he ...
swink
Mountainbiker

Post by swink »

Je moet nog altijd schakelen met een gripshift
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

phille wrote:ik heb begrepen dat de Naven tegenwoordig niet meer met een stikker zijn voorzien van hun nummer maar dat het tegenwoordig gegraveerd staat in de naaf.
BTW welk nummer heb jij ?
Mijn stikkerke
Image

Op twee jaar en een half heb ik 4 keer dit aan de hand gehad...
Image
Fons Moors
Mountainbiker
Location: E-MTB LEVO - Merida Big7 - Merida Ninety-Nine Merida O-Nine

Post by Fons Moors »

1. gewicht : een paar 100gr meer (neem dan nog 300gr) das 1 drinkbus minder :-) neen da is absoluut geen argument

300 gr verschil? Vergeet dat maar. Is heel wat meer hoor als je er van uit gaat dat je moet vergelijken met de allerlichtste traditionele onderdelen.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

ik vergelijk met Shimano XT (prijs kwaliteit zeer goed) en dan kom je rond 300gr

je mag bv ook niet vergeten dat je slechts 1 shifter hebt en van die dingen he, ook slechts 1 kamwiel, .....

In Willingen staan de mensen van Rohloff op hun stand met een glazen doos daarin zit het verschil aan materiaal met een klassiek systeem. Ze gaan extreem en er liggen ook stukjes spaken, want een rohloff heeft kortere spaken ...

Allerlichtste traditionele componenten kosten ook wel een beetje meer he, kom je dan nog toe met je 1000eur ;-)
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Mijne rohloff is den 64 969 :)

Ook nog steeds met sticker :)
Ik denk alleen dat de rohloffs met Tune-casing (die voor endorfin worden geproduceerd) dat enkel die met gegraveerde nr zijn...
Post Reply