Gene ruzie maken he mannennebraz M/30j. wrote:Dat kan ik best geloven kenny. Ik heb ooit eens een marathon gereden waar ik na enkele luttele km's niet meer op mijn klein blad geraakte. Ik heb de volledige marathon gereden op mijn middenblad en dit is ook gelukt. Ik ben daarom niet overgeschakeld naar twee voorbladen want ik haal meer rendement uit souplesse.kenny wrote:Nebraz. Het spijt me, maar ik betwijfel of je al deftig met een Rohloff gereden hebt als je zegt dat ze te weinig versnellingen hebben. Waar ik niet opgeraak met mijne dolf ga jij niet opgeraken met uwen 27 vitessen. En dat durf ik zeer gerust te zeggen.
En alle versnellingen gebruiken? Wees maar zeker, ieder tandje op mijn fiets heeft zijn nut wel al eens bewezen. Dit hangt af van de aard van het parcours. Op een technisch slijkparcour rij ik soms een ganse wedstrijd enkel op mijn middenblad vooraan. In de pyreneeën geraakte ik in sommige beklimmingen niet op mijn middenblad en bij sommige afdalingen bleef ik op groot blad en was de rest nutteloos. Het zijn enkel de uitersten die ik uitzonderlijk gebruik.
Als ik ergens aan de top van het mtb-circuit zou rijden dan had ik nog de pretentie niet om zoiets te beweren.kenny wrote:Waar ik niet opgeraak met mijne dolf ga jij niet opgeraken met uwen 27 vitessen. En dat durf ik zeer gerust te zeggen.
Feit is dat de 'overbrugging' bij Rohloff quasi even groot is dan bij een 27-speed systeem en dat je bij een derailleur een aantal mogelijkheden verliest(die waar de ketting te schuin komt en er dus sowieso al rendementsverlies is).
Als je deze uitschakelt dan kom je ook aan 14 a 15 bruikbare versnellingen.