hoe met marathons beginnen?
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
-
DERAILLEURKE
- Mountainbiker
Post by DERAILLEURKE »
Interessante site gevonden met kalender van marathons in binnen en buitenland + commentaar http://www.marathonbiking.nl
- Doobie
- Mountainbiker
- Location: Cube LTD Team 2007-Xt -Lx-Mavic Crossride-Formula K18- Reba -Selle Italia Flite & Scott Vantage
Eerst & vooral bij de sportdokter gaan is een must!
Zodat je weet wat je aërobe & anaërobe drempel zijn, nadien kun je pas aan het echte werk beginnen vind ik.
Gezond trainen is zeker geen overbodige luxe.
Wat ik persoonlijk "probeer" te doen zijn de marathons uit te rijden juist onder mijn overslagpols om zo weinig mogelijk verzuring tegen te gaan.
& idd Anneke iedereen moet op zijn eigen tempo rijden!!! It's a battle against yourself...
Mentaal moet je sterk staan, geen stress in famillie of op werk. Dit gecombineerd met een mooi trainingschema & dan zou het moeten lukken.
Ziehier een vb van mijn trainingen (Hf zijn voor iedereen persoonlijk uiteraard).
1x lange duurtraining / minimum 1h30 (135Hf - 145Hf)
1 x extensief / 1h - 1h30 (139 - 155 Hf)
1 x intensief 10 x 3min met telkens 1 min recup (rond de 170 Hf)
1 x toertocht of marathon
Goed trainen op hartslag!!!
Enjoy everybody
Zodat je weet wat je aërobe & anaërobe drempel zijn, nadien kun je pas aan het echte werk beginnen vind ik.
Gezond trainen is zeker geen overbodige luxe.
Wat ik persoonlijk "probeer" te doen zijn de marathons uit te rijden juist onder mijn overslagpols om zo weinig mogelijk verzuring tegen te gaan.
& idd Anneke iedereen moet op zijn eigen tempo rijden!!! It's a battle against yourself...
Mentaal moet je sterk staan, geen stress in famillie of op werk. Dit gecombineerd met een mooi trainingschema & dan zou het moeten lukken.
Ziehier een vb van mijn trainingen (Hf zijn voor iedereen persoonlijk uiteraard).
1x lange duurtraining / minimum 1h30 (135Hf - 145Hf)
1 x extensief / 1h - 1h30 (139 - 155 Hf)
1 x intensief 10 x 3min met telkens 1 min recup (rond de 170 Hf)
1 x toertocht of marathon
Goed trainen op hartslag!!!
Enjoy everybody
- devil biker
- Mountainbiker
Post by devil biker »
ik zoek er volgend jaar ook mee te beginnen, mijn probleem is vooral dat ik nog maar weinig hoogtemeters in de benen heb omdat ik in de kempen woon vlakbij de lillse bergen waar ik trijn (en geen hoogtemeters zijn), maar daar ga ik nu aan werken door in vl br de limburg elke keer de 40 km te doen en zo op te bouwen naar meer.
hiernog een vraagje: heb ondertussen een hartslagmeter, maar ben nog niet naar een sprtdokter geweest voor hem te laten bepalen.
is dat echt nuttig dat je op basis van je hartslag rijd of gaat het gewoon ook evengoe ?
en wat kost een sportdokter eigenlijk iemand een idee ?
en hoe bouw ik het het beste op, is mijn km's in de kempen maaien ook belangrijk ?
grtz
hiernog een vraagje: heb ondertussen een hartslagmeter, maar ben nog niet naar een sprtdokter geweest voor hem te laten bepalen.
is dat echt nuttig dat je op basis van je hartslag rijd of gaat het gewoon ook evengoe ?
en wat kost een sportdokter eigenlijk iemand een idee ?
en hoe bouw ik het het beste op, is mijn km's in de kempen maaien ook belangrijk ?
grtz
- superschoep
- Mountainbiker
- Location: Canyon cfsl 8.9,merida tfs900, planet-x road bike, planet-x stealth TT-bike
Post by superschoep »
ikzelf heb in juni meegedaan aan de regiotour vlaamse ardennen. Het was minstens 8 jaar geleden dat ik eens deftig met een fiets gereden had en daarvoor heb ik eigenlijk ook nooit iets noemenswaardig gepresteerd. nu, zotweg wou ik mezelf eens testen en ben ik gestart in Denderhoutem voor de 100 km om 10u30, m'n 10 jaar oude trek uit de garege gehaald die je bijna niet meer zag staan onder een dikke laag stof en roest. Hem eens ferrem opgekuist en gesmeert en klaar was ik, dacht ik...Ik ben om 17u45 over de meet gekropen, lichtjes de tour onderschat en mezelf overschat. nu enkele maanden later en vele tt's later heb ik de smaak ferm te pakken en zaterdag 10 november start ik al m'n 4de marathon( Beringen 100km), hopelijk als voorbereiding op de transgermany van 2008. zo vlug kan het " beestje" je dus te pakken hebben. Ik plan in 2008 wel nog meeredere marathons te rijden, o.a. grand raid godefroid en houffalize enz.... Had ik het eerder geweten dat dit me zo aanstond, ik was er al veel eerder mee gestart, jammer van de gemiste jaren....
grtz,
Superschoep

grtz,
Superschoep
Je kan je lichaam het best leren kennen door veel te rijden. Een hartslagmeter is idd zeer nuttig wanneer je marathonafstanden met chrono wenst te rijden. Zo kan je uren "hard" gaan zonder de man met de hamer, net niet, tegen te komen. Dit seizoen heb ik ondervonden, dat naar het einde van het seizoen toe, ik nog telkens wat hartslagen meer aankon. Je kan natuurlijk eens bij een sportdokter binnenstappen om een eerste idee te hebben hoe het gesteld is met je conditie. Best heb je al wat training achter de rug.devil biker wrote:hiernog een vraagje: heb ondertussen een hartslagmeter, maar ben nog niet naar een sprtdokter geweest voor hem te laten bepalen.
Ik ken mensen die dit heel serieus aanpakken en elke maand deze testen laten afleggen in combinatie met een trainingsschema van de sportdokter. Want die waarden kunnen varieren naargelang de conditie slechter of beter is.
Maar daarvoor ben ik net niet fanatiek genoeg...
Doseren, doseren, doseren....en toch elke keer weer 'ns iets extra proberen.....superschoep wrote:ben ik gestart in Denderhoutem voor de 100 km om 10u30, m'n 10 jaar oude trek uit de garege gehaald die je bijna niet meer zag staan onder een dikke laag stof en roest. Hem eens ferrem opgekuist en gesmeert en klaar was ik, dacht ik...Ik ben om 17u45 over de meet gekropen, lichtjes de tour onderschat en mezelf overschat.
En eten, vóór dat ge honger krijgt, voor uw koolhydraatval.....
na de winter die boordevol TT's gepland staat, zou ik ook in het "beter weer seizoen" ook voor de eerste keer een marathon willen rijden. Nu ben ik wel al redelijk wa gewoon, ik ga elke winter wel een paar keer boven of tegen de 100mt de mtb (Verplaatsing wel op de baan en TT van +-km) Maar in 2007 heb ik de RVV uitgereden 265km, en Tilf bastogne Tilf ook meer als 200km, dus dit zou mits een degelijke conditie geen probleem kunnen zijn denk ik dan. ik ga in 2008 ook parijs-roubaix rijden op de weg ook meer als 200km, dit zal al een goede voorbereiding zijn op enkele marathons.
Ben wel zeer benieuwd naar het effect van meer als 100km op de mtb te zitten, maar dan echt offroad. En ooh zo graag in het waalse deel van ons mooie landje.
Ben wel zeer benieuwd naar het effect van meer als 100km op de mtb te zitten, maar dan echt offroad. En ooh zo graag in het waalse deel van ons mooie landje.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
een eerste vereiste voor marathons is, dat je degelijk getrind bent.
je moet minimaal, je duurvermogen opgebouwd hebben. dus je basis.
als je duurvermogen al heel goed getraind is, en de rest (nog) niet, dan kom je al een heel eind in een marathon. zelfs al rijd je redelijk rustig, dan ga je in het laatste deel nog velen voorbij rijden.
en zo beleef je er echt plezier aan.
iemand die een beperkt duurvermogen heeft, of slecht getraind, die zal veel minder genieten, en vooral afzien, blazen en puffen, met erg vaak krampen erbij.
dus veel fietsen, en liefst elke dag op de fiets. een keer of 3 per week je duurvermogen trainen, en de rest kleine(re) afstanden, en losrijden..
dus ook regelmaat is erg belangrijk.
je moet minimaal, je duurvermogen opgebouwd hebben. dus je basis.
als je duurvermogen al heel goed getraind is, en de rest (nog) niet, dan kom je al een heel eind in een marathon. zelfs al rijd je redelijk rustig, dan ga je in het laatste deel nog velen voorbij rijden.
en zo beleef je er echt plezier aan.
iemand die een beperkt duurvermogen heeft, of slecht getraind, die zal veel minder genieten, en vooral afzien, blazen en puffen, met erg vaak krampen erbij.
dus veel fietsen, en liefst elke dag op de fiets. een keer of 3 per week je duurvermogen trainen, en de rest kleine(re) afstanden, en losrijden..
dus ook regelmaat is erg belangrijk.