Kraakbeen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

ratte wrote:ontlaste pendeloefeningen zorgen voor kraakbeenopbouw in het kniegewricht
dit kun je bij de kine vinden onder " medische trainingstherapie"
Ontlaste pendeloefeningen zorgen voor een goede verdeling en mobilisatie van het gewrichtsvocht (=synovia). Het gewricht wordt gesmeerd en het kraakbeen gevoed. Maar nieuw kraakbeen opbouwen doet het niet. Enkel het de kwaliteit van het huidige verbeteren.
polarbear wrote:Ik ben redelijk tevreden over Glucosamine, dat kraakbeen herstelt en aanmaak hiervan bevordert: mijn knieklachten verminderen hierdoor.
"Onderzoek heeft uitgewezen, dat de stoffen glucosamine en chondroitine in staat zijn tot herstel van kraakbeen en pijn ten gevolge van arthrose (gewichtsslijtage) vermindert of zelfs doet verdwijnen."
Idd het is een voedingsstof dat het herstel van kraakbeen bevordert en bijgevolg opnieuw de kwaliteit verbetert, maar echt nieuw opbouwen niet.

Ik wil nog eventjes het verschil tussen het herstel en het opbouwen van kraakbeen duidelijk maken. Als je bv. een knie artrose hebt zal glucosamine of pendeloefeningen het huidige weinige kraakbeen verbeteren. Heb je ergens echt geen kraakbeen of slechts een dunne laag zal momenteel NIKS ervoor kunnen zorgen dat er daar weer kraakbeen bijkomt.

Ikzelf neem momenteel ook een glucosamine supplement, dit preventief want ik heb nogal veel risicofactoren voor artrose op latere leeftijd. Hoe beter de kwaliteit van kraakbeen hoe minder snel het slijt. De dikke laag die ik nu heb wil ik zo lang mogelijk houden.
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

Heb zelf een paar jaren terug last gehad met kraakbeen en knieën.Je kon zelfs zien dat er net onder mijn knieschijf een 'bult' zat,blijkbaar was dit te wijten aan (te weinig) kraakbeen.De naam van deze aandoening was Osgood-Schlatter of zoiet.In elk geval,de pijn was niet te harden bij grote verzetten.Ik heb daarvoor bij verschillende dokters geweest en tenslotte bij (sport)dr.Rousseau in Gent geweest die een onderzoek heeft gedaan,kine heeft voorgeschreven én een inspuiting ín de knie,ik geloof zelfs dat het op basis van cortisone was,maar dan wel één die niet in de bloedbaan kwam.We zijn nu 5 jaar verder en ik kan de verzetten trappen die ik wil,geen last meer.Dus aub,laat je geen dingen aanpraten zonder een tweede ,derde,of zelfs vierde mening! (bij de eerste dokter moest ik direct onder het mes volgens hem!!)
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

tazzie wrote: Dus al die spuiten hebben niks van effect? Ik heb wat zitten rondneuzen op het internet, en meestal zijn er toch positieve reacties...
Hij zei ook wel, dat er geen 100% zekerheid is op verbetering door de eerste behandeling, maar alles is beter dan niks.

Welke behandelingen zijn dan niet nutteloos? Naar het mes grijpen zie ik echt nog niet zitten ('k ben pas 24). Enkel naar de kinesist dan, in combinatie met steunzolen?
Begin met de minst invasieve therapie, en dat is kinesitherapie. Als dat echt totaal niks uithaalt, vraag de raad aan een andere en betere kinesitherapeut. Het kan best zijn dat er kinesitherapeutisch een behandeling wordt gegeven die niet werkt. Misschien is er een andere aanpak die wel werkt. Het is allemaal zo simpel niet. En het is zoals bij alles simpele en supersnelwerkende oplossingen werken meestal niet. Vergeet vooral niet op lange termijn te kijken. Artsen vergeten dat nogal snel als ze cortisone inspuiten. Wist je dat na 2 weken cortisone idd veel betere effecten geeft dan bv. kinesitherapie. Maar na 3 maanden is het met de persoon met de cortisone spuit slechter gesteld dan indien er gewoon niks aan het probleem was gedaan.
tazzie
Mountainbiker

Post by tazzie »

JFK wrote: Begin met de minst invasieve therapie, en dat is kinesitherapie. Als dat echt totaal niks uithaalt, vraag de raad aan een andere en betere kinesitherapeut. Het kan best zijn dat er kinesitherapeutisch een behandeling wordt gegeven die niet werkt. Misschien is er een andere aanpak die wel werkt. Het is allemaal zo simpel niet. En het is zoals bij alles simpele en supersnelwerkende oplossingen werken meestal niet. Vergeet vooral niet op lange termijn te kijken. Artsen vergeten dat nogal snel als ze cortisone inspuiten. Wist je dat na 2 weken cortisone idd veel betere effecten geeft dan bv. kinesitherapie. Maar na 3 maanden is het met de persoon met de cortisone spuit slechter gesteld dan indien er gewoon niks aan het probleem was gedaan.
Dat cortisone nogal te vlug gegeven wordt, wist ik ook. Daarom vroeg ik of er enig verband is tussen de spuiten die ik zou krijgen en cortisone, en dat is er niet volgens mijn dokter.
Ik heb ook al 9 sessies bij een kinesist gehad, waarbij ik me efkes beter voelde (zodat ik kon gaan skiën), maar nadien ben ik gewoon hervallen...
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Ik zou zeggen, ik kan als ge dat wilt u eens onder handen nemen. Maar de examens komen eraan, ik heb geen diploma (ben dus niet te vertrouwen) en mis het nodige inzicht in uw probleem.

Nu als ge eens in de buurt zijt van het AZ VUB Jette, moogt ge altijd eens langskomen. ;) Maar een officiële behandeling lijkt me meer aangewezen.
tazzie
Mountainbiker

Post by tazzie »

JFK wrote:Ik zou zeggen, ik kan als ge dat wilt u eens onder handen nemen. Maar de examens komen eraan, ik heb geen diploma (ben dus niet te vertrouwen) en mis het nodige inzicht in uw probleem.

Nu als ge eens in de buurt zijt van het AZ VUB Jette, moogt ge altijd eens langskomen. ;) Maar een officiële behandeling lijkt me meer aangewezen.
Bedankt voor de aanbieding, maar Jette ligt niet direct in mijn buurt :-). Dus jij zou eerst nog iemand anders raadplegen? Zo ja, is er iemand in de buurt van Gent die je zou kunnen aanraden?

Toch al bedankt voor het advies =D> .
Maar volgens jou kan het zijn dat die spuiten meer kwaad dan goed kunnen doen.
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Ik zou idd eerst een andere mening vragen. Ik ben niet echt thuis in de omgeving van Gent..

En die spuiten blijven redelijk agressief op het gewricht. Minder aggresief dan een operatie natuurlijk. Maar er zijn veel gevallen waar een operatie meer goed doet dan slecht.

Is het probleem zo erg dat je niet normaal meer kunt functioneren tijdens de dagdaglijkse activiteiten (dus niet tijdens sport)?
tazzie
Mountainbiker

Post by tazzie »

Het probleem is dat ik al last krijg als ik gewoon eens ga bowlen, of eens een wandeling maak. Lopen en voetballen is niet uit te houden, maar 'k ben bvb wel nog zondag een ritje van 3u gaan maken op de MTB...
Voor het werk maakt het geen verschil, aangezien ik de hele dag achter de pc zit (programmeur).
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

tazzie wrote:
JFK wrote:Ik zou zeggen, ik kan als ge dat wilt u eens onder handen nemen. Maar de examens komen eraan, ik heb geen diploma (ben dus niet te vertrouwen) en mis het nodige inzicht in uw probleem.

Bedankt voor de aanbieding, maar Jette ligt niet direct in mijn buurt :-). Dus jij zou eerst nog iemand anders raadplegen? Zo ja, is er iemand in de buurt van Gent die je zou kunnen aanraden?

Toch al bedankt voor het advies =D> .
Maar volgens jou kan het zijn dat die spuiten meer kwaad dan goed kunnen doen.
Beste Tazz,

Aub,blijf met die kniepijn niet rondlopen en ga bij Dr.Rousseau in Gent (ergens aan de vaart),die behandelt heel veel topsporters en ik heb daar enorm goede ervaringen mee.Deze dokter denkt vanuit het oogpunt van de sporter en niet vanuit zijn portemonnee/vakantieverblijf/zeilboot/.. you name it.Aangezien topsporters ook niet gelijk wat mogen ondergaan zit je safe voor een correcte en veilige behandeling,tis een tip,doe ermee wat je wil.
stmer
Mountainbiker

Post by stmer »

Vóór nieuwjaar had ik me voorgenomen om te starten met MTB.
Fiets had ik al, kledij gekocht en klaar om mijn eerste stappen te zetten,
(Heb altijd gevoetbald maar heb pensioenleeftijd daarvoor behaald 37jaar)
en .....

Plots problemen binnenkant linkerknie (had nog geen meter gefietst)
Naar de dokter, inspuiting, klein scheurke in meniscus, zal wel genezen
Naar een andere dokter voor een 2e opinie. Slijtage knie, kraakbeen, zeker stoppen lopen/voetbal zoniet binnen 15jaar knieprothese.
Er zaten ook stukjes kraakbeen los in knie.

Dat is helemaal iets anders dan wat eerste dokter me vertelde na een MRI scan.

Ondertussen kijkoperatie ondergaan, maar geen beterschap, pijn binnenkant knie blijft. Dinsdag moet ik terug op controle, afwachten...

Ben gestart met een kuur Glucosamine ook afwachten
wat dat gaat geven
Post Reply