SPD pedaal (plaatje voor gewone schoen)

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Rodenbach
Mountainbiker

Post by Rodenbach »

heb op m'n nieuwe bike dezelfde plaatjes zitten... aangezien ik van "normale" pedalen kom en m'n klikpedalen nog wat moeten wennen, heb ik ze er voorlopig nog op gelaten, alhoewel het onderweg op TT soms wat vervelend wordt dat je telkens de goede kant moet zoeken #-o

best ze er binnenkort ook eens af gooien dus, bedankt voor de tips

nog een verwant vraagje : is de spanning van je klikpedalen afhankelijk van je persoonlijke voorkeur of is er toch een "ideale" spanning ? in tegenstelling tot 'inv' hierboven heb ik soms het gevoel dat ik te los zit (waardoor ik er wel snel uit kan klikken)... mag je wat "speling" hebben ?
inv
Mountainbiker

Post by inv »

Ik denk persoonlijk dat je beter "te los" zit dan te vast. Te vast zitten, dus te weinig speling hebben kan slecht zijn voor de knieën. Enkel als je schoenplaatjes perfect zijn afgesteld zou het geen kwaad mogen kunnen.

Het nadeel van te los (genoeg speling) kan wel zijn dat je ongewilt uit je klikkers schiet, bv bij een sprong ofzo.

Ik ben gewoon van op mijn koersfiets veel speling te hebben (9° -> look rood). Maar nu heb ik op mijn mtb zo goed als geen speling en aangezien mijn plaatjes niet speciaal goed zijn afgesteld (op gevoel) vrees ik voor letsels aan mijn knie. Daarom overweeg ik over te schakkelen naar een pedaal met meer speling. Ik had gedacht aan een Time ATAC.
Catjuw
Mountainbiker

Post by Catjuw »

Als ze nu heel vast zitten of niet, het is altijd best om je plaatjes te laten goed zetten door iemand die daarvan op de hoogte is. Persoonlijk laat ik alles, fiets en plaatjes, uitmeten bij Michiel Delva in Menen. Zeer goed om letsels te voorkomen, ook om rugklachten en zo te voorkomen!
Post Reply