Snel buiten adem

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
peter84
Mountainbiker

Snel buiten adem

Post by peter84 »

Hoi iedereen,

De laatste paar tourtochten die ik deed (en overigens elke keer als ik met de fiets ga rijden :wink: ) was ik binnen de 5 minuten al buiten adem, de eerste paar kilometer gaan dus echt met heel veel moeite (echt naar adem happend). Hierna loopt het ineens veel beter en heb ik de komende 40 km zo goed als geen last meer (gemiddelde snelheid 20 km/h).

Wat zou ik mis doen om deze slechte start steeds opnieuw te beleven? Enige tips?
Ken1984
Mountainbiker

Post by Ken1984 »

Misschien de omschakeling Anaeroob -> Aeroob en misschien té snel starten?
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Als je iets trager start zal je daar geen last van hebben. :wink:
Het is toch normaal dat je lichaam zich moet aanpassen. Hoe meer en langer je traint hoe vlugger je het ritme zal vinden. Hou ouder je wordt des te langer het duurt.
davidS
Mountainbiker

Post by davidS »

nebraz M/30j. wrote:Als je iets trager start zal je daar geen last van hebben. :wink:
Het is toch normaal dat je lichaam zich moet aanpassen. Hoe meer en langer je traint hoe vlugger je het ritme zal vinden. Hou ouder je wordt des te langer het duurt.
yup

uit ervaring: vanaf 45 jaar duurt het zo'n 5 à 10km voor je "erdoor komt"

:wink:
long fellow
Junior redactielid
Location: Cannondale met 2 wielen, remmen ed, spaar nu voor een mistlamp

Post by long fellow »

Ken1984 wrote:Misschien de omschakeling Anaeroob -> Aeroob en misschien té snel starten?
Is heel normaal, daarop trainen heeft weinig zin. [-X
Ik heb dit ook en doe alle strandraces mee, waar ze vooral in het begin van katoen geven. Daar komt dit fenomeen direct naar boven. :evil:
De beste oplossing is een half uurtje voordien reeds opwarmen, maar... dan sta je wel achteraan het ganse peleton te blinken. :-?
Daarom als organisator van de Blankenbergse strandrace zorg ik er voor dat iedereen kan opwarmen en zich pas 10 minuten voor de start in zijn welbepaald "hok" moet begeven. :bounce:
Zo kan iedereen starten met warme spieren en zijn het niet enkel de elites die zich goed kunnen opwarmen. =D>
inv
Mountainbiker

Post by inv »

Is inderdaad normaal. Ik ben 17 en heb dit ook, goed opwarmen kan dit verhelpen, maar bij een tourtocht zou ik gewoon rustig starten en dan komt alles wel goed.
Ik rij zelf competitie op de weg en dan is opwarmen zeker noodzakelijk, de eerste ronden is het altijd afzien, maar daarna kom ik er wel meestal terug door. Je lichaam moet gewoon aanpassen aan de inspanning.
Catjuw
Mountainbiker

Post by Catjuw »

Om te bevestigen is dit heel normaal.
Ben zelf wegrenner en bij de jeugdcategorieen kom je dit elke wedstrijd tegen als je niet goed bent opgewarmd!
Nuja, om toertochten te rijden moet je zowiezo niet snel starten he, dan neem je de eerste km's van de tocht als opwarming ;)
Catjuw
Mountainbiker

Post by Catjuw »

Om te bevestigen is dit heel normaal.
Ben zelf wegrenner en bij de jeugdcategorieen kom je dit elke wedstrijd tegen als je niet goed bent opgewarmd!
Nuja, om toertochten te rijden moet je zowiezo niet snel starten he, dan neem je de eerste km's van de tocht als opwarming ;)
peter84
Mountainbiker

Post by peter84 »

Bedankt voor de vele reacties! Altijd leuk om te weten dat een mens normaal is :-D
ridleygirl81
Mountainbiker

Post by ridleygirl81 »

dat zeg jij he :-) wat is normaal ;-) greetz
Post Reply