Lichte bouten

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Hubertje wrote:Als je echt extreem wil gaan kan je je bouten nog doorboren ook... #-o
.
Of je vijlt het overtollige weg...zo doe ik het! :P
mtb arno
Pro

Post by mtb arno »

Hubertje wrote:Als je echt extreem wil gaan kan je je bouten nog doorboren ook... #-o
Maar idd, Ti is steeds zwaarder dan alu voor een identiek volume, maar ook steeds sterker.
daarom dat je voor een betrouwbare en toch lichte bolt tuning, de 2 materialen moet kombineren afhankelijk van de plaats waar je deze gebruikt (kracht of geen kracht op de bouten)

en wegvijlen of op de draaibank bijwerken is ook een optie om nog lichter te maken idd :lol:

alsook het 100% op maat maken van de bouten wat grammen kan schelen, zien dat er geen bouten te lang zijn.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

arno bedoelt een afweging maken tussen waar je alu (hendels hoewel da mss ook me plastic gaat) en waar je Ti boutjes gebruikt (schijven).
Niet de twee materialen in 1 bout he :lol:
josvantbos
Mountainbiker

Post by josvantbos »

het is misschien een domme vraag maar ik heb een ritchey wcs zadelpen en heb titanium bouten besteld om de standaard stalen bouten te vervangen. nu mag je de standaard bouten op 16NM vastzetten. zijn dit bij titanium of alu bouten andere waarden of heeft het niks met de materiaalsoort van de bouten te maken?
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

josvantbos wrote:het is misschien een domme vraag maar ik heb een ritchey wcs zadelpen en heb titanium bouten besteld om de standaard stalen bouten te vervangen. nu mag je de standaard bouten op 16NM vastzetten. zijn dit bij titanium of alu bouten andere waarden of heeft het niks met de materiaalsoort van de bouten te maken?

Datis de kracht die maar op de zadelbuis mag. nrml
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

josvantbos wrote:het is misschien een domme vraag maar ik heb een ritchey wcs zadelpen en heb titanium bouten besteld om de standaard stalen bouten te vervangen. nu mag je de standaard bouten op 16NM vastzetten. zijn dit bij titanium of alu bouten andere waarden of heeft het niks met de materiaalsoort van de bouten te maken?
Dat is zeker geen domme vraag. Je hebt gelijk dat je zegt dat niet elke bout op dezelfde moment mag aangehaald worden. De max. aangegeven waarde dat op een onderdeel aangegeven is, is het maximum dat het onderdeel aankan, of het nu een Ti, alu of stalen bout is. Natuurlijk kan je proberen een alu bout op 16Nm aan te draaien, maar deze zal veel kans hebben op overdraaien tov een stalen bout. Hangt beetje af van maat van bout, maar soit. Het zijn dan ook de max. aangegeven waarden. Je kan ze mischien vastzetten met minder. Ondervindt je dat het niet vastzit, draai een beetje bij dan.

Om het voorbeeld van je zadelpen te gebruiken, kan je beginnen met het vast te zetten op 10-11Nm en dan per 1 Nm bij te draaien tot het vastzit. Zit het nog niet vast op 16Nm gebruik dan Tackx Dynamic pasta of iets dergelijks. Omdat er ergens 16Nm opstaat wil dat niet zeggen dat je het op 16Nm moet aandraaien.

Wat de sterkte van de bouten betreft, kan je ze zo rangschikken van zwak naar sterk:
nylon-carbon-aluminium-titanium-inox-staal
Afgaande op dezelfde grootte en lengte van de bouten.
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

Iemand ervaring met die Ingenieur-Tec ??? Ik zou er wat bouten willen bij bestellen... hebben veel keuze.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Ik heb er nog nooit bij kunnen bestellen omdat hun bestelformulier moeilijk in te vullen is... :oops: ...maar ze hebben wel schoon materiaal.

Tastynuts krijgt bij mij de voorkeur.
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Heb daarstraks eens de bouten van mijn Thomson Masterpiece gewogen en ik kwam op 11gr.. ik vermoed dat hier amper of geen winst op gemaakt kan worden?
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Sjoerie wrote:Heb daarstraks eens de bouten van mijn Thomson Masterpiece gewogen en ik kwam op 11gr.. ik vermoed dat hier amper of geen winst op gemaakt kan worden?
Stalen bouten => vervangen door Ti exemplaren en ze wegen nog maar 7g! :P Misschien 8g allé...
Post Reply