Ik heb steeds vaker last van een schuivend voorwiel op glad parcours.
Van zodra ik ook maar een schuine gladde kant zie (geul, grasberm, modderflank...) begint mijn voorwiel naar linksvoor te schuiven en moet ik voet aan de grond zetten om niet te vallen.
Wie heeft tips omdit te vermijden?
VOORWIELSLIP
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
- LucVR
- Mountainbiker
- Location: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
@ topicstarter jaatje: je zegt "steeds meer". Dat kan natuurlijk te maken hebben met slijtage van je voorband. Een nieuwe zal dan uiteraard goed helpen.
@ Flip: jij doet net het tegenovergestelde van wat je verondersteld wordt te doen. De juiste techniek op een off-camber stuk is de fiets in de helling te leggen en alle gewicht op het buitenste pedaal, waarbij je je lichaam ook 'naar buiten' hangt, dus van de helling weg. Dit zorgt ervoor dat je de zijnoppen maximaal benut en belast om grip te krijgen en te houden. Dit is eigenlijk essentieel dezelfde techniek als bij snelle, wijde bochten
@ Flip: jij doet net het tegenovergestelde van wat je verondersteld wordt te doen. De juiste techniek op een off-camber stuk is de fiets in de helling te leggen en alle gewicht op het buitenste pedaal, waarbij je je lichaam ook 'naar buiten' hangt, dus van de helling weg. Dit zorgt ervoor dat je de zijnoppen maximaal benut en belast om grip te krijgen en te houden. Dit is eigenlijk essentieel dezelfde techniek als bij snelle, wijde bochten
Klopt inderdaad als je wat snelheid hebt, op lastige obstakels daarentegen... Enfin, zo zie je maar weer hoe subjectief zoiets is.LucVR wrote: Dit zorgt ervoor dat je de zijnoppen maximaal benut en belast om grip te krijgen en te houden. Dit is eigenlijk essentieel dezelfde techniek als bij snelle, wijde bochten
Maar ik ben dan ook maar ne sukkelaar op dat vlak
Re: VOORWIELSLIP
Met welke banden rij je en hoeveel druk zit erop?jaatje wrote:Ik heb steeds vaker last van een schuivend voorwiel op glad parcours.
Van zodra ik ook maar een schuine gladde kant zie (geul, grasberm, modderflank...) begint mijn voorwiel naar linksvoor te schuiven en moet ik voet aan de grond zetten om niet te vallen.
Wie heeft tips omdit te vermijden?
Ik rij met nieuwe Michelins XC AT en steek 2 bar voor en achter (weeg zelf 75 kg). Ik kan er met mijn duim nog net een putje induwen. Zaterdag was er MTB in Brakel. Van zodra de modderstroken wat versmallen of putten, geulen of bulten vertonen schijft mijn fiets links vanonder mijn lichaam. De schrik om te vallen zit er in met als gevolg dat het slippen al gebeurt van zodra ik de hindernissen aankijk.
- LucVR
- Mountainbiker
Snelheid is meestal je vriend. Da's 1 van de dingen die ik vrij snel geleerd heb toen ik ben begonnen met DH en FR: NIET remmen. Het is in een technische situaatie dikwijls heel belangrijk van NIET/MINDER te remmen. Zo behoudt je fiets zijn momentum en rol je veel makkelijker over een obstakel heen dan je meestal zou denken. Het is net het gebrek aan momentum waardoor je voorwiel stilvalt op een obstakel, met alle hilarische OTB situaties als gevolg.Flip FSR wrote:Klopt inderdaad als je wat snelheid hebt, op lastige obstakels daarentegen... Enfin, zo zie je maar weer hoe subjectief zoiets is.LucVR wrote: Dit zorgt ervoor dat je de zijnoppen maximaal benut en belast om grip te krijgen en te houden. Dit is eigenlijk essentieel dezelfde techniek als bij snelle, wijde bochten
Maar ik ben dan ook maar ne sukkelaar op dat vlak
Zo is het ook zeer belangrijk om bij een steile, technische afdaling met bochten vooral zo weinig mogelijk je voorrem te gebruiken. Het exacte mechanische principe dat erachter zit, ken ik niet, maar ik weet uit ervaring dat in een dergelijke situatie je stuur a.h.w. geblokkeerd wordt naargelang je harder remt, je kan effectief moeilijker je stuur draaien.
Wat je laatste bewering betreft, daar zal ik maar niet op reageren zeker ...
- LucVR
- Mountainbiker
Als je ook met nieuwe banden altijd naar dezelfde kant wegschuift in dergelijke situaties, kan het ook zijn dat je na de eerste keer/keren dat dit gebeurde een zodanige schrik gekregen hebt, dat je lichaam nu telkens verkrampt als je iets dergelijks tegenkomt, met als mogelijk gevolg een verkeerde stuurreactie. Dit is een reactie waaar je je zelf niet noodzakelijk van bewust bent. Ik heb iets soortgelijks als ik probeer te springen. Eens de sprong wat hoger/langer is, merk ik dat ik op de een of andere manier de fiets scheef trek in de lucht, ik weet alleen niet juist wat ik verkeerd doe. De theorie is dat je moet leren meer ontspannen met je fiets om te gaan, maar dat is niet makkelijk. Je moet immers bewust proberen in te spelen op iets wat je onbewust doet.jaatje wrote:Ik rij met nieuwe Michelins XC AT en steek 2 bar voor en achter (weeg zelf 75 kg). Ik kan er met mijn duim nog net een putje induwen. Zaterdag was er MTB in Brakel. Van zodra de modderstroken wat versmallen of putten, geulen of bulten vertonen schijft mijn fiets links vanonder mijn lichaam. De schrik om te vallen zit er in met als gevolg dat het slippen al gebeurt van zodra ik de hindernissen aankijk.