Alleen gaan fietsen ==> hoe kan ik teruggevonden worden ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
William47
Mountainbiker

Alleen gaan fietsen ==> hoe kan ik teruggevonden worden ?

Post by William47 »

Hallo beste mtbvrienden

ik was vandaag een klein ritje gaan doen in de bossen, die trouwens gigantisch groot zijn, hier net achter mij. op den duur wist ik zelf niet meer waar ik was, nu ja, even verder fietsen en alles heeft zichzelf wel uitgewezen. nu ben ik beginnen denken, gezien de toch wel "serieuze" hoogteverschillen hier en daar en nogal verlaten, stel dat er mij iets voorvalt, hoe kan ik truggevonden worden ? ik had wel mijn gsm bij, maar als je nu iets voorkrijgt en je kan niet meer bij je gsm....
zijn er eventueel gps-systemen of dergelijke die het mogelijk maken om teruggevonden te worden ? ik weet dat er in sommige ski-stations bv systemen zijn die, indien je kleding hiermee uitgerust is, zoeken naar een chipje dat in de kleding verwerkt is...

nu ja, het kan misschien overkomen als een rare vraag, maar ik ben zeker dat ik niet de enige ben bij wie dit al eens in de hersenen rondgespookt heeft.

ik weet het, je kan met enkele samen gaan fietsen, maar ja, als ge der zo eens alleen op uit trekt om wat te gaan fietsen, wat dan ?
het is ook niet altijd mogelijk om met meerdere samen te gaan fietsen.
Antonio's pizza
Mountainbiker

Post by Antonio's pizza »

Je kan een GPS toestel kopen met ingebouwd nood-beacon, dat zendt een noodsignaal dat via satellieten en dergelijke opgevangen kan worden. Waarschijnlijk een soort SOS signaal in combinatie met de lokatie.

Als ik alleen ga fietsen via vrij eenzame trails in de bergen gebruik ik altijd de trail sign-in: daarin zit een schriftje waar je je naam en uur op schrijft, zodat, indien je zou vermist zijn, men kan kijken waar je ergens ging fietsen. Veel trails hebben dit, en aangezien er vrijwel nergens in de bergen ook maar iets van GSM signaal is probeer ik dit dus altijd te doen.

Image

Image
freezy
Mountainbiker
Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Post by freezy »

Niet slecht gevonden! Heel simpel systeem, goedkoop en voor iedereen bruikbaar.

Ik heb ook al een paar keer met dat gedacht rondgereden: 'moest ik hier nu eens ne zware val doen'... Da's dan vooral als ik zo op zoek naar nieuwe paadjes en singletracks waar ver geen kat komt... Soms kom je dan op leuke verrassingen zoals drops en dan begin je te spelen... :-)
DdT
Mountainbiker

Post by DdT »

Sommige trails in bvb Zuid-Frankrijk moet je je aanmelden bij de dienst toerisme als je een bepaalde trail alleen gaat doen, zodat ze weten waar je bent met gsm nummer enz.

Zo ging ik weleens vroeger naar de Ardennen alleen. Eén keer had ik mijn helm vergeten. Dan maar zonder gereden. Zat op gevaarlijke afdalingen ergens in the middle of nowhere. Toen dacht ik ook, als ik hier van is het "nieuwjaar" voor ze me terugvinden....

Beetje voorzichtig zijn en niet te veel denken zeker. Je kan overal iets tegenkomen... zelfs te voet.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

http://www.roadid.com/Common/default.aspx
Gaat je niet helpen bij het verloren rijden,
maar wel als je ergens KO ligt en je wordt gevonden.
Ander alternatief zijn de zogenaamde "dog tags" oftewel naamplaatjes die je aan een ketting draagt.
http://www.identiteitsplaatje.nl/?gclid ... lAodSx-NvA

Ikzelf draag sinds een tijdje een Road ID armband.
Mickey Mouse
Mountainbiker

Post by Mickey Mouse »

Als ik er alleen op uit trek, naar de ardennen bvb blijft thuis ook altijd een kaart en zeg ik welke toer (en) ik zoek te doen ... zo weten ze toch waar ze 'ongeveer' moeten zoeken ...
pt3r
Mountainbiker

Post by pt3r »

superlight wrote:http://www.roadid.com/Common/default.aspx
Gaat je niet helpen bij het verloren rijden,
maar wel als je ergens KO ligt en je wordt gevonden.
Ander alternatief zijn de zogenaamde "dog tags" oftewel naamplaatjes die je aan een ketting draagt.
http://www.identiteitsplaatje.nl/?gclid ... lAodSx-NvA

Ikzelf draag sinds een tijdje een Road ID armband.
Jouw zullen ze ondertussen al beginne te herkennen met al dat titanium ;-)
FF serieus nu , een gelijkaardig idee is om zogenaamde ICE nummers in je gsm the programmeren.
JurgenG
Mountainbiker

Post by JurgenG »

Ik gebruik een goeie vriend als 'backup', vooraleer ik vertrek stuur ik hem een SMS'je: 'ik ga nu route ... rijden (of wandelen), verwacht dat ik terug ben rond ...u'.

Als mijn vriend een uurtje na de verwachte tijd niks van mij gehoord heeft dan belt ie me zelf op. Als ie me dan niet kan bereiken weet ie dat er iets loos is.

Kostprijs van het systeem: 2 SMS'jes
(en af en toe een pint)
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

heb altijd mijn MTB.be paspoort bij, staan ook alle gegevens op.

en als iik alleen in de Ardennen ga rijden gaat het afdalen gewoon allemaal wat trager en worden er minder risico's genomen
Stuntman
Mountainbiker

Post by Stuntman »

In mijn zakje onder het zadel zit steeds kopie van mijn paspoort plus type bloedgroep (ge weet nooit) en 3 gsm nummers wie ze kunnen bellen in geval van ongeluk.
Post Reply