-> 2 bladen vooraan

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Spiders kan men laten maken uit carbon bij Fiber-Lyte bv. Zolang het maar rechte zijn en geen gecompliceerde vormen. 2D zeg maar...

Verder blijf ik nog bij de eerste posts. Ik rij nog steeds 32-44 en 12-27
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Kinkt interessant. Zijn die spiders in carbon dan voldoende sterk?

En ik zou dan nog moeten weten waar ik aan een kettingblad van 27 kan geraken. Licht, maar toch sterk. TA Specialités vind ik eigenljk het iedale merk voor kettingbnladen. Licht (toch in vgl. met XTR, sterk, en zelden heb ik er mee last gehad van Chainsuck.

Die versnn. die jij noemt Joe zijn toch te zwaar voor de dingen waarvoor ik de bike ghebruik: meeste Ardennenmarathons die ons landje rijk is, nanaf nu wil ik ook meer XCraces doen (dan wel die met veel hellingen in parcours), hopelijk volgend jaar eindelijk de Roc. Ook de Ironbike (meerdaagse waarin we 25 000 hm op 7 dagen tijd rijden doorspekt mlet supertechnische Alpenafdalingen) zou ik eigenlijk zo willen proberen, maar ik vbrees dat ik voor die wedstrijd de klassieke tripel eventjes zou moeten gebruiken, behalve als ik in de traces ervoor zie dat ik op weinig hellinegn problemen heb.

Blijkbaar moeten er vroeger kettingbladen van TA bestaan hebben met 26, 27 en 28T, voor koersfietsen dan. Mijn probleem is dat ik niet zo goed op de hooget ben hoe je technisch bepaalde zaken kan combineren. En ik bike ,og maar een 3 jaar zodat ik niet weet wat er vroeger allemaal bestond.

Daarom zijn alle tips meer dan welkom.
daelman
Mountainbiker

Post by daelman »

$mokeyJoe wrote:Spiders kan men laten maken uit carbon bij Fiber-Lyte bv. Zolang het maar rechte zijn en geen gecompliceerde vormen. 2D zeg maar...

Verder blijf ik nog bij de eerste posts. Ik rij nog steeds 32-44 en 12-27
als jij overal naar boven rijdt dan rij je wel op andere plaatsen als ik hoor. ik ben blij dat ik eens op mijn 22-32 kan rijden in de ardennen.
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

Kettingbladen kan je costum laten maken bij Boone chainrings, gaat u wel een beetje cash kosten maar zijn naar't schijnt zeer slijtvast. Meer info op: http://www.boonerings.com/cr/cr.html
Wat betreft de crancks zijn er verschillende opties, Race Face, Shimano, eigenlijk alles waar je de granny afhaalt. Het voordeel bij crancks met niet-externe lagers is dat je kunt opteren voor een smallere bottom bracket waardoor de kettinglijn beter is, een lagere q-waarde hebt en waardoor je ongehinderd alle kransjes vanachter kunt gebruiken. Kijk bevoorbeeld naar nino's bike van light-bikes: http://www.light-bikes.com/bikegallery/ ... asp?id=774
2 bladen vooraan en een bottom bracket van 103 mm wat zéér kort is, standaardlengte is 113 mm.
Heb je trouwens al eens naar de Midleburn duo crancks gekeken? http://www.middleburn.co.uk/
De cranckarmen zijn standaard en naargelang je wensen kun je een spider voor een duo of een tripel instaleren. En ze hebben een kettingblad voor 26 tandjes in hun gamma, alleen vraag ik mij wel af of de stap tussen een 26 en een 42 niet te groot is. Technisch moet dat wel af te stellen zijn, maar of de beentjes het ook deftig rondkrijgen....
Verder blijf ik bij mijn vraag die ik in het begin van dit topic maakte, waarom zou jij met 2 bladen gaan rijden? Je zegt zelf dat je daar bijvoorbeeld de Ironbike niet mee overkomt. En om voor iedere rit je crancks te gaan veranderen. Als je prof bent, ok, dan doen ze dat voor jou maar als je na de rit dat nog moet gaan doen, pfff. Als je echt gewichtswinst halen in uw drivetrain, pak dan een tripel met koerscassette.
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

Ik bedenk net iets. Nu je toch voor een nieuwe bike gaat, kan je misschien kiezen voor een Cannondale :wink: . De Taurine team is standaard afgemonteerd met het prachtige Cannondale Hollogram cranckstel met 29/42 bladen, njammie http://gb.cannondale.com/bikes/08/ce/model-8FS0S.html
Dit gaat de speci-man helaas niet kunnen bekoren, me dunkt [-X
lexen007
Mountainbiker

Post by lexen007 »

Speci man niet kunnen bekoren ? Sauser heeft nu toch ook een cdale Si krank op zijn specialized zitten ? Ik ga de double ook proberen voor volgend jaar. Waar ik mijn 24-32 vroeger moest gebruiken was ik toch te voet eigenlijk rapper. En vooral efficienter. Het grote voordeel van de double liijkt me ipv de gewichtswinst die inderdaad matig is, het minder moeten schakelen vooraan. Als het ergens mis loopt in een steile klim, is het als ik hem niet rap genoeg op mijn kleinste blad vooraan krijg. Ik heb er dus nog geen ervaring mee, maar dat komt nog.
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

Het cranckstel waarmee Sauser nu op zijn epic rijdt, is geen cdale SI cranck. Het is de Specialized wegcranck inclusief hetzelfde lagersysteem nl. lagers die in het frame geperst worden. De spider werd speciaal ontworpen voor de kleinere mtb bladen. Ik weet niet hoe het zit met compatibiliteit tussen de c'dale si en de specialized crancks. Volgens mij kun je trouwens geen Speci mtbframe kopen dat een brackethuls heeft voor zulke lagers. [-X

Om terug te komen op jouw efficiëntie-opmerking. Dit klopt inderdaad en dat wordt dan ook als het belangrijkste argument door de pro's in xc wedstrijden aangehaald. Maar als je marathon's rijdt, dan komt het niet aan op de (nano)seconden die je verliest met het terugschakelen naar je kleinste blad maar wel op het verzet ronddraaien waarbij je comfortabel de marathon kan uitrijden. De hellingspercentages die je in bijvoorbeeld een Ironbike of een zware ardense marathon (Hollange, theux, ...) te verwerken krijgt, zijn niet van de poes. Voor het kortere xc-werk kan je dat misschien nog wel 2u rondkrijgen maar eens je over de 4u gaat, is het kaarsje vlug uit als je altijd een 29-32 moet ronddraaien hoor. :-?
Wat betreft mislopen bij het schakelen naar het kleinste blad, sorry maar dan moet je gewoon beter anticiperen of je derri goed afstellen.
Ikzelf heb ook een vrij ongewone kettingverhouding. Ik rij met 20-30-40 bladen vanvoor en vanachter een 8-speed 11-28 cassette. Waarschijnlijk wordt dat volgend jaar standaard 22-32-44 omdat ik een nieuw cranckstel moet kopen.
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

sorry dubbele post :oops:
Last edited by tarzan2 on Sun 07 Oct 2007 16:22, edited 1 time in total.
tarzan2
Mountainbiker

Post by tarzan2 »

lexen007
Mountainbiker

Post by lexen007 »

Sorry, kdacht dat hij hiermee reed.

http://thebradblog.cannondalecommunity. ... tem=256899

blijkt trainingsfiets te zijn, maar daar moet toch een BB30 braquet op zitten.
Post Reply