Waar en hoe trainen in de winter?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Arez wrote:
devil biker wrote:idd spinnen, ben er nu ook mee bezig twee maal per week en het is de moeite :lol:
is spinnen goed voor de conditie ?
want ik ben aan het twijfelen tussen spinnen of powerbuilding.
spinnen kan goed zijn voor de basisconditie als je ervoor zorgt dat je hartslag laag blijft, d.w.z.: met lage weerstand spinnen

in principe is spinnen echter vrij intensief en dus niet ideaal om een basisconditie op te bouwen

je kunt het ook combineren met krachttraining, zelfs als je intensief spint (want zo belastend is het nu ook weer niet)

ik ga vanaf half november eerst 6 weken 'extensief' (of in elk geval zo extensief mogelijk) spinnen en dan pas weer intensief (normaal) spinnen
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

markpeeters wrote:
Hollandbiker wrote:- In mijn optiek is krachttraining voor een mountainbiker (wielrenner ook trouwens) een absolute must!
Helemaal mee eens maar hoe doe je dat 3x per week? Fitness? Buiten? Graag wat meer gedetailleerde uitleg.
in de winter doen velen krachttraining in de fitness, met gewichten dus (zoek op 'krachttraining'), je kunt het ook op de fiets doen (ergotrainer of op een brug/lange helling): lage trapfrequentie en hoge weerstand
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

Als krachttraining doe ik in de winter gaan helpen op bouwwerven + hout klieven. Er is geen betere krachttraining als dit + het is zo saai niet als de fitness
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

absalon wrote:Als krachttraining doe ik in de winter gaan helpen op bouwwerven + hout klieven. Er is geen betere krachttraining als dit + het is zo saai niet als de fitness
door hout te klieven ga je niet meer spierkracht in je benen krijgen
davidS
Mountainbiker

Post by davidS »

cyclon wrote:
absalon wrote:Als krachttraining doe ik in de winter gaan helpen op bouwwerven + hout klieven. Er is geen betere krachttraining als dit + het is zo saai niet als de fitness
als je een hele dag hout klieft, inlaadt, aflaadt en stapelt, doet 's anderendaags elk spiertje in je lijf pijn....
Hollandbiker
Mountainbiker

Post by Hollandbiker »

markpeeters wrote:
Hollandbiker wrote:- In mijn optiek is krachttraining voor een mountainbiker (wielrenner ook trouwens) een absolute must!
Helemaal mee eens maar hoe doe je dat 3x per week? Fitness? Buiten? Graag wat meer gedetailleerde uitleg.
Krachttraining in de sportzaal (vandaar de rest van de trainingen buiten) Vanaf het begin opbouwen voor het hele lichaam. Vanaf half november de nadruk steeds meer leggen op voor mtb'ers en wielrenners gerelateerde spiergroepen. Squat, Step-up en Leg-Press zijn de belangrijkste. Oefeningen doen met losse gewichten! Heel belangrijk is het dan om de technieken perfect uit te voeren, altijd doen onder begeleiding van een ervaren coach/trainer! Teveel bikers/wielrenners rotzooien in de fitness maar wat aan. Maak een plan, in de wintermaanden leg je de basis voor een goed seizoen zorg dus dat wat je doet, dat je dat goed en verantwoord doet.
En er wordt (ook in dit topic weer) veel gezegd over vervelend, saai etc. Maar dat zegt meer over de toewijding, concentratie en drive van de beoefenaars als over de krachttraining zelf, vergeet dat niet.
Hollandbiker
Mountainbiker

Post by Hollandbiker »

Ik ben als trainer altijd op zoek naar nieuwe technieken, betere voorbereiding etc. van alles en iedereen kan je leren als je er maar voor open staat. Houtklieven is voor mij dus volledig nieuw. Als jij zegt: er is geen betere krachttraining als dit dan zie ik dat graag terug in wetenschappelijk onderbouwde feiten.
Vergis je niet hoor, ik steek een beetje de draak met je ;-)
Iedere fysieke bezigheid met je lichaam kan geen kwaad maar om dan te stellen dat er geen betere krachttraining bestaat als dit is een beetje overdreven.
Het is wel handig als je krachttraining doet, dat dit verband houd met de sport die je beoefend. Je gaat ook niet de hele winter paardrijden als voorbereiding omdat er toevallig ook een zadel op zit.
Hollandbiker
Mountainbiker

Post by Hollandbiker »

cyclon wrote:
markpeeters wrote:
in de winter doen velen krachttraining in de fitness, met gewichten dus (zoek op 'krachttraining'), je kunt het ook op de fiets doen (ergotrainer of op een brug/lange helling): lage trapfrequentie en hoge weerstand
Cyclon vergis je niet, krachttraining zoals jij bedoeld op de fiets is perfect maar dan tijdens het seizoen, zeker niet in de winter. Dat is veel te eenzijdig en te belastend. In de sportzaal is het belangrijk om naast de fiets-gerelateerde spiergroepen juist je hele lichaam te trainen (nekspieren, armen, borstkas etc.). Zeker omdat we tijdens het seizoen zo eenzijdig bezig zijn met ons lichaam. Het is daarom dat ik altijd aanraad om tijdens het seizoen eenmaal per week fitness te blijven doen.
devil biker
Mountainbiker

Post by devil biker »

Arez wrote:
devil biker wrote:idd spinnen, ben er nu ook mee bezig twee maal per week en het is de moeite :lol:
is spinnen goed voor de conditie ?
want ik ben aan het twijfelen tussen spinnen of powerbuilding.

Effecten van spinning
Spinning zorgt voor het sterker maken van het hart, het groter maken van de longinhoud zodat er meer zuurstof kan worden opgenomen, een regelmatige bloedsomloop, zodat de spieren beter worden doorbloed, het elastischer maken van de spieren zodat verzuring en aanhechtingspijnen minder voorkomen. Bil- been- en rugspieren worden veelvuldig gebruikt en dus getraind door het steeds veranderen van positie op de fiets

Verbeteren van de conditie:
Als je regelmatig spinning beoefent, ga je al na enkele weken merken dat het uithoudingsvermogen enorm stijgt. Ook het grote aantal spiergroepen die aangesproken worden, speelt vast en zeker een grote rol.

Andere voordelen van spinning zijn:

het werkt ontspannend;
je legt sociale contacten;
vermindering van stress;
vermageren;
meer spierontwikkeling;
aanscherpen van het doorzettingsvermogen

Zeker niet te vergeten wanneer je een les spinning volgt:
Gedurende de kern is het belangrijk voldoende water te drinken, dit om het lichaam koel te houden en om uitdroging tegen te gaan. Het is aan te raden om een handdoek bij te hebben: dit om het overvloedig transpireren weg te vegen en om wegslippen met de handen van het stuur te voorkomen

heb ik allemaal van het internet
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

newbiker wrote:
cyclon wrote:
als je een hele dag hout klieft, inlaadt, aflaadt en stapelt, doet 's anderendaags elk spiertje in je lijf pijn....
Neen dat is waar dat je er geen beenspieren bij gaat krijgen. maar u arm, borst en schouderspieren zijn minstens even belangrijk.

en dat is idd waar dat je de dag nadien er last van hebt, op sommige plaatsen bv buikspieren en schouderspieren en op sommige pezen in men armen kan je mij gewoon doodnijpen :lol: maar heb dat ook al veel dagen achter elkaar gdn en daar word je hard van. De dag voor een wedstrijd ga ik het nu ook niet doen ze.
Post Reply