Propere tandwielen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
arneken
Mountainbiker

Post by arneken »

met een beetje improvisatie en geduld ging het eigenlijk ook wel.
Ief
Mountainbiker

Post by Ief »

ik snap niet waarom men de cassette er telkens afneemt, is toch voor niets nodig??

na een goed moderbad spuit ik op de TT het grootste vuil van mijn cassette en ketting. en dit telkens van boven naar onder terwijl ik met de pedalen draai.

cassete en ketting kuis ik thuis met Bref multi-ontvetter is geen agresieve ontvetter maar zoiets als dreft maar dan met soda, en dat gaat vanzelf.

1: casette en ketting inspuiten met bref

2:met pedalen rond draaien terwijl je een harde (cassettereiniger) borstel op en tussen de casette houd.

3: in kettingeiniger wat bref spuiten. en rondraaien tot de ketting goed schuimt, ff laten inwerken en nog eens enkele malen draaien

4: afspuiten met water en laten drogen. of met perslucht droog blazen

dit alles duurt meer enkele minuten. en alles blinkt zoals nieuw

Ief
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

Ik heb me vorige week een kettingreiniger gekocht, is een apparaatje dat je onder de ketting hangt, vullen met dreft en water, paar keer achteruit trappen en ketting blinkt als nieuw. Apparaatje proper maken, opnieuw vullen met olie, weer achteruit trappen en ketting is gesmeerd. Toestelletje kostte 10 euro bij, sorry maar normaal kom ik daar nooit, itek...
Peleken
Mountainbiker

Post by Peleken »

ik gebruik koudontvetter van jizer. gekocht bij een zaak die auto-onderdelen verkoopt, is wel redelijk duur (20€ voor 5l) maar als je het met 2 kunt delen valt het wel mee. Ik doe ongeveer een halve cm in een klein emmertje en dan met een verfborstel over de casette wrijven en dan zie je al dat het vet en vuil verdwijnt. Daarna afspuiten met een zachte waterstraal en laten drogen of droogspuiten en klaar is Pele.
StAkKe
Mountainbiker

Post by StAkKe »

Edlisjas wrote:...sorry maar normaal kom ik daar nooit, itek...
Is toch niks mis mee? Ik heb al redelijk wat materiaal van daar en ben er heel tevreden over. Voor zulke dingen is hij heel goed in prijs/kwaliteit.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

haal mijn wiel eruit en spuit met de compressor tussen de tandwielen, van boven naar beneden, dan casette weer wat verdraaien en opnieuw spuiten (spuit wel niet op de body, ge spuit er langs, anders kan het vuil niet doorvallen natuurlijk)

en krakende naaf is toch wat iedereen wil, iedereen wil het geratel van een Hope of 240S naaf :lol:
Antonio's pizza
Mountainbiker

Post by Antonio's pizza »

Ik haal mijn wiel eruit, neem mijn parktool cassetteborstel, 30 seconden borstelen en cassette is perfect proper.
Arez
Mountainbiker

Post by Arez »

cassette eruit en in een bakje whitespirit leggen. De ontvettende eigenschappen zijn niet slecht maar kan beter, ik had een magnifiek product maar kan het helaa niet meer vinden. Misschien kan iemand me hierbij helpen. Het heette "werkplaatsontvetter".

Ik laat de cassette een tijd in het bakje liggen, neem de tanden er één voor één uit en wrijf ze droog met een doek. Minimum moeite...
jaatje
Mountainbiker

Post by jaatje »

Mag ik verwijzen naar de interessante Vlaamse dvd BIKE REPAIR, een initiatief van Wielerbond Vlaanderen? www.beeldtaal.be
Bevat ook basis rijtechnieken voor MTB
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

StAkKe wrote:
Edlisjas wrote:...sorry maar normaal kom ik daar nooit, itek...
Is toch niks mis mee? Ik heb al redelijk wat materiaal van daar en ben er heel tevreden over. Voor zulke dingen is hij heel goed in prijs/kwaliteit.
Je hebt misschien wel gelijk, heb vorige week ook schoenen gekocht daar en ze vallen heel goed mee. Ik moet mijn mening gaan herzien, maar een fiets zou ik er toch nooit kopen.

Groetjes
Post Reply