Mijn budget zit rond de 600 euro. Daarbij kwam ik uit op een Cube Attention, te verkrijgen met Magura HS11 remmen of Shimano M485 schijfremmen. Zie specs wat lager. Deze fiets kost me 585 euro (shop in NL), korting inbegrepen en dat lijkt me toch wel een scherpe prijs.
Maar ik twijfel toch nog over een paar dingen.
1. Welke remmen kies ik best?
Het systeem van Magura spreekt me bijzonder aan maar de verkoper adviseert me toch de schijfremmen (prijs blijft voor beide gelijk). Mij lijken schijfremmen een stuk duurder in onderhoud of toch niet? De Magura's zijn van het type HS11. Is dit aan te bevelen of neem je beter een fiets met HS33 remmen? En is de kwaliteit van de schijfremmen voldoende?
2. De voorvork. Simpel, ik lees hier nergens lovende woorden over die Suntour vorken. Ik kan hem natuurlijk altijd gebruiken tot hij aan vervanging toe is en dan een beter exemplaar laten plaatsen. Of vermijd ik die Suntours beter meteen?
Een model duurder van Cube (LTD Comp, +100 euro) is voorzien van een RockShox Dart3 voorvork. Is die effectief zoveel beter? Is dit de meerprijs waard?
Een (volgens mij) vergelijkbare bike is de Trek 6500.
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/20 ... ries/6500e
Deze heeft een vork van het type RockShox Tora 302 Solo Air 100mm. De overige componenten komen overeen met de Cube Attention. Of toch niet? Bovendien kost de Trek 665 euro en dan heb je zelfs geen schijfremmen of Magura's maar wel v-brakes.
Alle advies is welkom!
SPECS:
Merk: Cube
Model: Attention (HS11 of Disc)
Voorvork: Suntour XCM LO, 80mm
Achterderailleur: Deore XT Shadow
Voorderailleur: Deore
Shifters: Deore Rapidfire-Plus
Remmen: Magura HS11, hydr.
oftewel
Shimano M485 hydr. disc
Wielen: Rigida Sphinx UP
Gewicht: 12,7 kg (HS11) - 12,8 kg (Disc)