Cube Attention advies gevraagd

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Lupus
Mountainbiker

Cube Attention advies gevraagd

Post by Lupus »

Het is inmiddels al heel wat jaartjes geleden dat ik regelmatig op de mountainbike zat, maar stilaan begint het weer te kriebelen. Gezien mijn oude bike upgraden een zinloze investering is (nl. een oeroude MBK Rock Fighter) ben ik sinds kort aan het uitkijken naar een nieuw exemplaar. Aangezien ik niet het type biker ben die steevast ieder weekend met de mountainbike op pad is, hoeft het voor mij ook niet allemaal topmateriaal te zijn. Daarentegen ben ik wel op zoek naar een degelijke fiets die zonder problemen een tochtje in de Ardennen kan doorstaan.
Mijn budget zit rond de 600 euro. Daarbij kwam ik uit op een Cube Attention, te verkrijgen met Magura HS11 remmen of Shimano M485 schijfremmen. Zie specs wat lager. Deze fiets kost me 585 euro (shop in NL), korting inbegrepen en dat lijkt me toch wel een scherpe prijs.
Maar ik twijfel toch nog over een paar dingen.

1. Welke remmen kies ik best?
Het systeem van Magura spreekt me bijzonder aan maar de verkoper adviseert me toch de schijfremmen (prijs blijft voor beide gelijk). Mij lijken schijfremmen een stuk duurder in onderhoud of toch niet? De Magura's zijn van het type HS11. Is dit aan te bevelen of neem je beter een fiets met HS33 remmen? En is de kwaliteit van de schijfremmen voldoende?

2. De voorvork. Simpel, ik lees hier nergens lovende woorden over die Suntour vorken. Ik kan hem natuurlijk altijd gebruiken tot hij aan vervanging toe is en dan een beter exemplaar laten plaatsen. Of vermijd ik die Suntours beter meteen?
Een model duurder van Cube (LTD Comp, +100 euro) is voorzien van een RockShox Dart3 voorvork. Is die effectief zoveel beter? Is dit de meerprijs waard?

Een (volgens mij) vergelijkbare bike is de Trek 6500.
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/20 ... ries/6500e
Deze heeft een vork van het type RockShox Tora 302 Solo Air 100mm. De overige componenten komen overeen met de Cube Attention. Of toch niet? Bovendien kost de Trek 665 euro en dan heb je zelfs geen schijfremmen of Magura's maar wel v-brakes.

Alle advies is welkom! ;)

SPECS:

Merk: Cube
Model: Attention (HS11 of Disc)
Voorvork: Suntour XCM LO, 80mm
Achterderailleur: Deore XT Shadow
Voorderailleur: Deore
Shifters: Deore Rapidfire-Plus
Remmen: Magura HS11, hydr.
oftewel
Shimano M485 hydr. disc
Wielen: Rigida Sphinx UP
Gewicht: 12,7 kg (HS11) - 12,8 kg (Disc)
Joriz
Mountainbiker

Post by Joriz »

Verschil tussen de HS33 en 11 is vooral de remhendel, geen afstelknop om de blokjes vanaf het stuur bij te regelen en er zat nog een verschil in de pistons dacht ik.
Schijfremmen remmen wel goed maar ik denk dat het bij de M485 te verwaarlozen valt tegen over de HS11.
Ik zou kiezen tussen de Cube LTD comp ofwel de Trek6500, de cube heeft wel een betere afmontage maar een mindere vork terwijl het bij de trek omgekeerd is.
Ben Lee
Mountainbiker

Post by Ben Lee »

De RS vork zou beter moeten zijn hoewel hij nog vrij zwaar is (het blijft een low-end vork").

De verkoopprijs van de vorken zegt meestal genoeg, de suntour XCM kost in de winkel z'n 40 euro ... de RS Dart 3 z'n 170 euro ...

Ik zou in jouw geval eerder gewoon de Attention HS11 kopen, de HS11 is buiten de grepen volledig hetzelfde dan de HS33, deze remmen zijn super, ik zou deze eerder vertrouwen dan goedkope schijfremmen.

De vork ... ik zou de suntour "misbruiken" tot hij het opgeeft en dan eventueel een 250 euro uitgeven voor een RS Tora of zo ...

Indien je toch liever een degelijkere vork hebt kan je ook opteren voor een Cube Acid

Image

met een Dart 3 vork ...

Ben je al naar een fietsverkoper geweest, de 2008 modellen zijn uit, er zijn dus volop kortingen op de modellen van 2007, het zou wel eens kunnen dat je voor 600 euro een LTD COMP 2007 kunt meenemen.

Ga ook op beide fietsen eens even zitten want de geometrie van de ACID/ATTENTION is behoorlijk wat rechter dan die van de LTD's.

Persoonlijk ben ik meer te vinden voor de iets gestrektere LTD's (waar ik ook heel tevreden van ben)

Alvast succes ...
surf1982
Mountainbiker

Post by surf1982 »

Ik heb mij een 3 tal maand geleden een LTD comp aangeschaft en ben hier ontzettend tevreden over! De remmen HS33 zijn idd zeer goed (dit weekend in de modder gezeten en nooit problemen gehad). Mss is de kleine meerprijs voor een LTD comp wel de moeite waard. De onderdelen zijn dan toch allemaal van een net iets hoger niveau alleen de vork blijft dan nog een beetje achter. Deze kan als hij zijn diensten bewezen heeft dan ook vervangen worden.
Mits wat zoekwerk en pingelwerk denk ik dat je er wel een kan vinden voor een kleine 700 euro.
Lupus
Mountainbiker

Post by Lupus »

Heb vandaag m'n fiets besteld. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Cube Acid met HS11 remmen en Rock Shox Dart 3 vork. Het is nog een 2007 model dus kreeg er nog wat extra korting bovenop. De betere voorvork met lockout op het stuur en de LX voorderailleur lijken me toch de meerprijs t.o.v. de Attention waard.

Deze is het dus, maar dan met Magura remmen i.p.v. de schijfremmen.
Image

Edit: Nog snel effe de specs vermelden

Frame: ALU 7005 RFR Geometrie
Vork: RockShox Dart 3, black, Travel 80mm, Poploc
Balhoofdstel: Ritchey Zero Logic semi-integrated
Stuur: Ritchey Biomax Comp
Stuurnok: Ritchey
Zadelpen: Scape light black, Ø31,6mm
Zadel: Scape Active4
Crankstel: Shimano FC-M442 silver, 175mm
Trapas: Shimano BB-UN26
Achterderailleur: Shimano XT, RD-M761
Voorderailleur: Shimano LX, FD-M580 34,9mm Dualpull, Topswing
Remmen: Magura HS11 hydr. Caliper brake
Remhendels: Magura HS11
Shifters: Shimano Deore SL-M511
Cassette: Shimano Deore CS-HG50 9-speed, 11-32T
Ketting: Shimano CN-HG53, 108 Chain links
Velgen: Rigida Sphinx black, 26”
Voornaaf: Shimano Deore HB-M530
Achternaaf: Shimano Deore FH-M530
Spaken: DT Swiss Stainless 2.0
Banden: Schwalbe Smart Sam 2.25
Kleur: Black / Titanium
Gewicht: ca. 12,60 kg

Als voornaamste extra's heb ik er nog bar-ends, Shimano SPD klikpedalen en een fietscomputer bijgenomen.
Last edited by Lupus on Sat 06 Oct 2007 16:48, edited 2 times in total.
Joriz
Mountainbiker

Post by Joriz »

Veel plezier ermee
Ben Lee
Mountainbiker

Post by Ben Lee »

Heel veel plezier ermee ... dit is zeker een degelijke fiets waar je veel plezier aan zult hebben, de meerprijs is t.o.v. de attention is zeker te verantwoorden, ik zou het iedereen aanraden.

Ik heb dezelfde gehad (2006 maar die is hetzelfde gebleven). Ik heb er maar twee maanden mee gereden, ik had hem een beetje te groot gekocht, ook had ik liever een iets meer gestrekte fiets, de acid was me iets te recht ... ben dan overgestapt op een LTD cc.

De ritten dat ik met de fiets gedaan heb, moet ik zeggen waren zeer ok, een wendbare fiets met een goed rendement. Prijs kwaliteit zeer ok. Best zwaar, doch dit is echt niet voelbaar bij het rijden... in tegendeel zou ik zeggen.

Nog een kleine waarschuwing ... ik had bij het veranderen van m'n stuur een hs11 hendeltje overgedraaid, waardoor ik de remhendels heb geupgrade naar HS33 ... Dus opletten bij het vastdraaien van de HS11 hendels, want ze breken best snel. Je kan ze ook gewoon vervangen door HS33 hendels (als je het voor de aankoop doet moet je (bij een goede fietsenmaker) enkel het verschil in prijs bijleggen) De 33's zijn sterker / degelijker, beter instelbaar en mooier.
Remkracht is echter geen verschil, dus noodzaak is het niet.

Dit was de mijne, na de eerste rit ...

Image

Dit met de upgrade, rechts stuur en hs33.

Image

Succes met de jouwe en show't em maar eens in de showroom.

Ben.
Lupus
Mountainbiker

Post by Lupus »

Hey Ben, grappig, ik zie daar gewoon mijn fietske op die foto staan! ;) Heb er vandaag al wat mee rondgereden, bij wijze van proefrit, en ik moet zeggen dat dat zeker goed beviel. Ik kan dus niet wachten om hem volgend weekend te gaan halen. Foto's volgen zeker!

Uiteindelijk heb ik lang getwijfeld tussen de Acid HS11 en de LTD Comp HS33. Beide waren 2007 modellen. Het regelaartje op de hendels van de HS33 lijkt me tof. Maar bij de HS11 kan je het eveneens bijregelen, zij het met behulp van een inbussleuteltje. Dat je ietwat rechter zit op de Acid beschouw ik eerder als een plus aangezien ik er ook vaker mee op de weg mee zal rijden. Kan ik voortaan mijn auto in de garage laten wanneer ik ga werken. ;)
Bovendien vind ik nog geen 640 euro (zonder de extra accessoires uiteraard) voor de Acid een bijzonder goeie prijs.
Ben Lee
Mountainbiker

Post by Ben Lee »

Lupus wrote:Hey Ben, grappig, ik zie daar gewoon mijn fietske op die foto staan! ;) Heb er vandaag al wat mee rondgereden, bij wijze van proefrit, en ik moet zeggen dat dat zeker goed beviel. Ik kan dus niet wachten om hem volgend weekend te gaan halen. Foto's volgen zeker!

Uiteindelijk heb ik lang getwijfeld tussen de Acid HS11 en de LTD Comp HS33. Beide waren 2007 modellen. Het regelaartje op de hendels van de HS33 lijkt me tof. Maar bij de HS11 kan je het eveneens bijregelen, zij het met behulp van een inbussleuteltje. Dat je ietwat rechter zit op de Acid beschouw ik eerder als een plus aangezien ik er ook vaker mee op de weg mee zal rijden. Kan ik voortaan mijn auto in de garage laten wanneer ik ga werken. ;)
Bovendien vind ik nog geen 640 euro (zonder de extra accessoires uiteraard) voor de Acid een bijzonder goeie prijs.
De zithouding is en blijft persoonlijke voorkeur, maar hij rijdt inderdaad geweldig... voor z'n prijs een superbike (en dan bedoel ik 750 €) dus voor 640 € kan je niet beter lijkt me.

Succes.

Ben.
Lupus
Mountainbiker

Post by Lupus »

Gisteren mijn Cube Acid gaan halen. Intussen heb ik al meer dan 80km op de teller staan. Hij rijdt goed maar bij bepaalde tandwielen van de achterderailleur slaat de ketting steeds over. Volgend weekend eens terug bij de winkel langsgaan om dit goed te laten afstellen. Of kan ik dit gemakkelijk zelf doen?
Verder begrijp ik niet goed hoe ik gemakkelijk de wielen kan uitnemen. Dit komt door de Magura HS11 remmen. Via een hendeltje kan je het linkse remblokje losmaken maar het rechtse blijft zo in dezelfde positie staan. Hierdoor krijg ik de band niet over het rechtse remblokje. Iemand tips?
Post Reply