nieuwe Cannondale scalpel team replica getest!!!!

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
JP_Tuning
Mountainbiker

nieuwe Cannondale scalpel team replica getest!!!!

Post by JP_Tuning »

Image

EERSTE INDRUK:

Afgelopen week hebben we de kans gehad om de nieuwe Cannondale Scalpel uitgebreid te testen. De Scalpel vervangt zijn oudere variant die maar liefst 6 jaar dienst heeft gedaan. Hij ziet er zeer fraai uit met zijn oversized buizen van carbon, terwijl de lefty nog meer benadrukt dat je met een speciale fiets te maken hebt. We hebben het "team replica" model gekregen om de testrit te maken. Alle componenten zijn zorgvuldig gekozen om een duurzame en tevens lichte Scalpel te bouwen. Het totaalgewicht bedraagt dan ook slechts 10kg.

Image
Achtervork zonder draaipunten
Image
Ook bij de trapas zit geen draaipunt, wel een link die de stijfheid verhoogt

Image
Het vernieuwde Hollowgram sl crankstel waar bij de crankbout nog meer is afgefreesd

TECHNIEK:

Cannondale is altijd een merk geweest wat een opvallende uitstraling heeft. Op onze testbike zaten dan ook allerlei kenmerken zoals: Lefty carbon SL voorvork, een Hollowgram SL crankstel wat 100 gram lichter en stijver is dan XTR en Uiteraard het frame met maar slechts 2 draaipunten. De achtervork zit zonder draaipunten aan het frame vast. De veerweg word bereikt doordat de liggende achtervork doorbuigt tijdens het inveren. Bij ons zat er een Fox demper in, terwijl in het productiemodel een demper van DT komt te zitten. Het frame inclusief demper brengt slechts 1800 gram op de weegschaal in de maat medium, hetgeen echt uniek is voor zo'n stijve fiets waar men levenslang garantie op krijgt!

Onze scalpel is uitgerust met Sram X.0 schakelaars en derailleur, terwijl de voorderailleur een XTR exemplaar is. Om de bike tot stilstand te brengen monteerde men Avid Juicy Ultimate remmen. voor nog meer gewicht te besparen monteerde Canonndale achter een schijf van 140mm in plaats van de gebruikelijke 160mm. De Crossmax wielen zijn speciaal gebouwd voor de lefty vork. De banden zijn van Vredestein, en het type ervan is Black Panther.

Image
Image

OP PAD:

Wanneer je op de Scalpel plaatsneemt merk je direct dat deze gebouwd is voor hard te gaan, heel hard! De positie is gestrekt, maar toch nog voldoende kort om technische single tracks snel af te leggen.

De eerste onverharde meters zijn vlak en zeer snel berijdbaar. Je merkt nu al dat de fiets uitermate licht rolt en hij uitnodigt tot nog meer snelheid. Kleine oneffenheden worden gladgestreken zonder dat dit koste gaat van het rendement. De eerste korte hellingen melden zich en we moeten omhoog. Bergop blijft het voorwiel netjes aan de grond, en de grip lijkt eindeloos. We hebben ervoor gekozen om de demper niet helemaal te blokkeren zodat hij oneffenheden zoals wortels en stenen absorbeert. Na de klim vlot gereden te hebben begint een lange technische afdaling. Hier merk je goed dat de fiets erg stabiel blijft, en de vering ondanks het remmen zijn werk blijft doen. Tevens zijn we goed te spreken over de banden, zij rollen licht en hebben op droge ondergrond voldoende grip. Na 2,5 uur rijden voelden we ons nog altijd fris op de scalpel. Voor snelle tochten en competitie is dit de ideale fiets, maar hij leent zich ook goed voor langere afstanden en marathons.

CONCLUSSIE:

Levenslange garantie en 100mm veerweg met slechts 2 draaipunten maken hem een klasse apart. De nieuwe Cannondale Scalpel is de ultieme bike wanneer je tochten, wedstrijden en marathons rijd. Met behulp van een eventuele rizerbar kunnen mensen die een rustigere tocht rijden wat meer comfort verkrijgen, maar dat verschilt van persoon tot persoon. De afmontage kunnen we niets op aanmerken, er is nergens op bespaard op deze bike. De Cannondale is al leverbaar vanaf 2799,-.

Met dank aan:

Cannondale Europe
Bikeboutique Akkermans

Foto's gemaakt door: www.plonsracing.com
Last edited by JP_Tuning on Fri 28 Sep 2007 16:54, edited 2 times in total.
willemske
Mountainbiker

Post by willemske »

=P~ . Alleen jammer van die roestvlek op ketting.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Ik vind enkel de prijs jammer.... waar je tot vorig jaar een Scalpel kon kopen iets boven de 2000€ met Headshok ga je nu royaal richting 3000€ en dan heb je nog geen Headshok :(

En ik heb het niet over de Scalpel 2 maar zou al content zijn met een 4.
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Prachtige fiets, met een concept dat er weer 6j door kan.
De kleuren zullen nooit meer tegoei komen vrees ik --> please back to basic !!

Vooral de crankstellen vind ik persoonlijk geslaagd. Met de hedendaagse crankstellen niks dan last, en c'dale heeft vind ik de perfecte oplossing.
Specialized is nu ook zover, en dat de rest maar snel volgt !
JP_Tuning
Mountainbiker

Post by JP_Tuning »

kawa wrote:Ik vind enkel de prijs jammer.... waar je tot vorig jaar een Scalpel kon kopen iets boven de 2000€ met Headshok ga je nu royaal richting 3000€ en dan heb je nog geen Headshok :(

En ik heb het niet over de Scalpel 2 maar zou al content zijn met een 4.
nu zit er een fox vork in, wat prijstechnisch ten goede komt t.o.v. een headshok. dit is een bike die weer een stapje vooruit gaat in vergelijking met de vorige scalpel. toen het vorige model scalpel uitkwam, was hij ook een stuk kostbaarder dan het laatste jaar waar hij in geleverd werd, dat moeten we ook niet vergeten :wink:

je hebt gelijk, het kost redelijk geld, MAAR!!! je krijgt wel bepaalde rijeigenschappen voor dat geld, als je snapt wat ik bedoel 8)
frawiwi
Mountainbiker
Location: Blur Santacruz en F 500 c'dale special tuned by Duck bikes ,zonder f.cking fattyveer

Post by frawiwi »

k vind het wel een tof oogende bike =D> , enkel zo ik hem liever in 1 kleur kopen, zwart.
Wat de prijs betreft : stevig, maar ik legde ook 1500€ uit voor mijn F500
als ik deze bike bekijk is t wel een carbonfiets, fully,
dus misschien wel rechtvaardige prijs
is er rekening gehouden met de lage dollar?
anders eens prijs vragen in de vs
JP_Tuning
Mountainbiker

Post by JP_Tuning »

die prijs is voor die techniek en eigenschappen gerechtvaardigt vind ik. je koopt immers ook geen porsche voor de prijs van een suzuki :-D

voor wat betreft de dollar, ook weer een vergelijk met auto's..... amerikaanse automerken worden in europa echt niet goedkoper doordat de dollar lager staat. houd er tevens rekening mee dat je btw (19%) invoerheffing (5.5%) en vrachtkosten moet bijlappen. dan zit je toch wel gelijk qua prijs, plus dat je qua garantie nadeel hebt :drunk: ik zou er niet aan beginnen, het lijkt rooskleuriger dan het uiteindelijk is. :wink:
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

wat kost de scalpel 3? en de 4 (wel zonder lefty)?
JP_Tuning
Mountainbiker

Post by JP_Tuning »

scalpel 4: 2799,-
scalpel 3: 3449,-
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

JP_Tuning wrote:scalpel 4: 2799,-
scalpel 3: 3449,-
In belgië ist 21% BeTer Weer :wink:
Post Reply