Bedankt voor alle antwoorden al, ik zal morgen eens proberen uitzoeken wat de oorzaak is en hopelijk komt het dan in orde. Anders zal ik eens bij mijn LBS moeten langsgaan.
Levud
Middenblad + te veel kracht zetten = "doortrappen"
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
heb hetzelfde probleem. Mijn bike is bijna 1j oud, staan 1400km op, toch altij goe proberen te kuisen. Kan die ketting & middenblad dan al versleten zijn? Mijne maat zei wel dat ie precies vond dat den achterderailleur wa losjes hangt tijdens het rijden...
Heb ketting vooraan eens op groot blad gelegd en als ik aan ketting trek kan ik twee tandjes helemaal zien. Zit dus wel wa rek op... Tanden middenblad en cassette zie ik niks abnormaals aan.
Wat te doen?
één schakeltje uit ketting laten halen? (of is da ni mogelijk / not done?)
nieuwe ketting steken?
nieuwe ketting + middenblad steken?
Ik wou fiets toch binnen doen voor groot onderhoud nu hij een jaar oud is. Nog zaken waar ik op moet letten of moet vragen om te vervangen / bij te regelen?
Heb ketting vooraan eens op groot blad gelegd en als ik aan ketting trek kan ik twee tandjes helemaal zien. Zit dus wel wa rek op... Tanden middenblad en cassette zie ik niks abnormaals aan.
Wat te doen?
één schakeltje uit ketting laten halen? (of is da ni mogelijk / not done?)
nieuwe ketting steken?
nieuwe ketting + middenblad steken?
Ik wou fiets toch binnen doen voor groot onderhoud nu hij een jaar oud is. Nog zaken waar ik op moet letten of moet vragen om te vervangen / bij te regelen?
- stijn_merida
- Mountainbiker
Ik heb dit weekend hetzelfde voor.
Ik vrees dat mijn cassette en ketting versleten zijn. Fietsenmaker zei ook iets van de body..
Welk effect heeft een versleten body op het gedrag van de fiets?
Maar kan je dan best ook het middenblad vervangen? En alleen het middenblad of ook de andere voorste bladen?
Ik heb ook zo de indruk dat die twee kleine tandwielekes van de achterderailleur vrij grote slijtage hebben. Welk effect heeft dit op de fiets?
Ik vrees dat dit 'grote' kosten gaan worden? raar in feite, want heb fiets pas 15maanden, 2700km, maar na wat research opt forum is dat toch normaal gebleken. heb een LX groep.
Ik vrees dat mijn cassette en ketting versleten zijn. Fietsenmaker zei ook iets van de body..
Maar kan je dan best ook het middenblad vervangen? En alleen het middenblad of ook de andere voorste bladen?
Ik heb ook zo de indruk dat die twee kleine tandwielekes van de achterderailleur vrij grote slijtage hebben. Welk effect heeft dit op de fiets?
Ik vrees dat dit 'grote' kosten gaan worden? raar in feite, want heb fiets pas 15maanden, 2700km, maar na wat research opt forum is dat toch normaal gebleken. heb een LX groep.
Ik heb vorige week bij mijn zoon zijn bike groot kettingblad (Gebhardt), middenblad (stalen Deore wegens csPhoenix wrote:Ik heb dit weekend hetzelfde voor.
Ik denk dat Lorenzo ook ongeveer het aantal kilometers met zijn fiets gereden had als jij, dit is wel gewone slijtage.
[quote="Phoenix"]Ik vrees dat dit 'grote' kosten gaan worden? raar in feite, want heb fiets pas 15maanden, 2700km, maar na wat research opt forum is dat toch normaal gebleken. heb een LX groep[/quote]
Helemaal normaal. Ik zie dat je van Genk bent. Pure zandgrond is de sletigste ondergrond voor je aandrijving (keiharde silicium!). In natte omstandigheden kan zelfs XT-materiaal op 1000 km versleten zijn.
@iedereen : ketting-cassette-middenblad altijd samen vervangen
Helemaal normaal. Ik zie dat je van Genk bent. Pure zandgrond is de sletigste ondergrond voor je aandrijving (keiharde silicium!). In natte omstandigheden kan zelfs XT-materiaal op 1000 km versleten zijn.
ik rij sinds 2 jaar met een klein en middenblad van BBB, groot XT, kettingen (2 afwisselend) en cassette van sram: gaat iets langer mee dan xt en is ewa goedkoper. Ze schakelen wel iets trager.lowie wrote: Helemaal normaal. Ik zie dat je van Genk bent. Pure zandgrond is de sletigste ondergrond voor je aandrijving (keiharde silicium!). In natte omstandigheden kan zelfs XT-materiaal op 1000 km versleten zijn.
En inderdaad alles tegelijk vervangen (groot en klein blad om de 2 keer)