Er bestaan verschillende soorten 500. Trage en minder trage, mogelijk zelfs snelle (zo goed ben ik niet meer mee).
Het gaat er niet om of een 500 sneller is dan een veel zwaardere sportmachine, het gaat erom of je die als beginneling aankan.
Iemand die met bv een afgesteld brommertje heeft gereden zet je m.i. niet op een sportmachine à la R6 en zeker niet op een R1 (het mag ook een ander merk zijn dan Yamaha
Het gaat erom dat een opstapmoto makkelijk moet rijden en liefst na de leerperiode nog wat plezier verschaft. Dan kom je ergens tussen de 50 en 70 pk uit. Wegens de controleerbaarheid (!!!) van die machines zijn die in het algemeen sneller dan de op papier vlottere tuigen.
Er zullen wel uitzonderingen zijn die hun eerste stapjes op een pk monster zetten, maar het % ongelukken zal wel wat hoger liggen bij die groep.
Gebruik vol vermogen : 't zijn er niet veel die dat durven gebruiken bij de hogere vermogens. Waarom koop je dan zoiets? Om het te hebben zeker?
Mijn GSX1100 zaliger viel ook in die groep
Of je moet van circuit-uitstapjes houden.
Het blijft overigens een erg persoonlijk gegeven.
Ga je voor een supersporter, toermachine, chopper, crosser of een cross-over?
Mijn eerste motostapjes waren met een Honda CM125T. Ik had 0,0 brommer of moto-ervaring en dacht dat een chopper iets voor mij was. Niet dus, na 2 weken hing ik al met mijn knie buitenboord, en 2 weken later heb ik die bijeen gereden wegens te traag. Ik vertraagde te weinig aan de kruispunten wegens het gebrek aan acceleratievermogen, en komt er toch wel een knuppel uit een zijstraat zeker die alles dichtgooit voor mijn neus.
Uiteindelijk heb ik veruit het meeste plezier gehad aan mijn Honda CB500Four, die ik eigenhandig had opgevoerd, tot ik er schrik op kreeg. Het frame en de remmen waren niet voorzien op wat ze voorgeschoteld kregen.
Als ik er nu één moest kopen werd het een Superduke.