wie rijd er moto?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Blijkbaar kunnen we over moto's al even hard zeveren als over velo's. :-D

Er bestaan verschillende soorten 500. Trage en minder trage, mogelijk zelfs snelle (zo goed ben ik niet meer mee).
Het gaat er niet om of een 500 sneller is dan een veel zwaardere sportmachine, het gaat erom of je die als beginneling aankan.

Iemand die met bv een afgesteld brommertje heeft gereden zet je m.i. niet op een sportmachine à la R6 en zeker niet op een R1 (het mag ook een ander merk zijn dan Yamaha :lol: ) wegens het rijgedrag ervan.
Het gaat erom dat een opstapmoto makkelijk moet rijden en liefst na de leerperiode nog wat plezier verschaft. Dan kom je ergens tussen de 50 en 70 pk uit. Wegens de controleerbaarheid (!!!) van die machines zijn die in het algemeen sneller dan de op papier vlottere tuigen.

Er zullen wel uitzonderingen zijn die hun eerste stapjes op een pk monster zetten, maar het % ongelukken zal wel wat hoger liggen bij die groep.

Gebruik vol vermogen : 't zijn er niet veel die dat durven gebruiken bij de hogere vermogens. Waarom koop je dan zoiets? Om het te hebben zeker?
Mijn GSX1100 zaliger viel ook in die groep :oops: .
Of je moet van circuit-uitstapjes houden.

Het blijft overigens een erg persoonlijk gegeven.
Ga je voor een supersporter, toermachine, chopper, crosser of een cross-over?
Mijn eerste motostapjes waren met een Honda CM125T. Ik had 0,0 brommer of moto-ervaring en dacht dat een chopper iets voor mij was. Niet dus, na 2 weken hing ik al met mijn knie buitenboord, en 2 weken later heb ik die bijeen gereden wegens te traag. Ik vertraagde te weinig aan de kruispunten wegens het gebrek aan acceleratievermogen, en komt er toch wel een knuppel uit een zijstraat zeker die alles dichtgooit voor mijn neus.
Uiteindelijk heb ik veruit het meeste plezier gehad aan mijn Honda CB500Four, die ik eigenhandig had opgevoerd, tot ik er schrik op kreeg. Het frame en de remmen waren niet voorzien op wat ze voorgeschoteld kregen.

Als ik er nu één moest kopen werd het een Superduke.
R1ALAIN
Mountainbiker
Location: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Post by R1ALAIN »

Sorry, het is natuurlijk wel omgekeerd (door al mijn enthousiasme) :P Een supermotard is veel sneller op een bochtig parcours !!
Rikske wrote:
R1ALAIN wrote:Ik rij sinds februari met de nieuwe R1 2007. Daarvoor ook de R1 O4, R1 03, R1 02, ...(allé alle modellen dus)
Daartussen ook nog een ZZR 600 en en KTM 525 EXC (voor de winter).
Natuurlijk is de R1 op kleine, smalle wegen sneller dan een supermotard.
Maar dan is een MTB ook sneller in Bouillon dan de YZF 450 van Everts :P
Ik ben bang dat ik niet goed kan volgen :-? .

Met zo'n Husqy ben je op kleine baantjes (ge weet wel, zo'n "boeregat" straatjes :wink: ) toch een pak vlugger als met een 1000 cc vierpitter hoor.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

@ R1ALAIN: ik dacht al dat het zoiets was :wink: .
Kinnie
Mountainbiker

Post by Kinnie »

Maar hoe je het ook draaid en keert, als ge de moto probeert te testen ben je niet goed bezig, en ongelukje is vlug gebeurd en dit kan heeel slecht aflopen.

Al is het met een baanbanaan of een supermotard, elk heeft zijn eigen karakter en de ene is niet veiliger dan de andere omdat de snelheid lager ligt... het is de manier van rijden.
boesten
Mountainbiker

Post by boesten »

Na 20j stilte op m'n 45 een BMW GS1150 gekocht , nu 5j later geniet ik nog van iedere meter die ik er mee rij.
de witten
Mountainbiker

Post by de witten »

Rij ook met een gs 1200 adv . en geniet van elke meter..
de witten
Mountainbiker

Post by de witten »

Rij ook met een gs 1200 adv . en geniet van elke meter..
turbomugge
Mountainbiker
Location: pro winner carbon,bh racemachine en xcluziv dirt cx monster...

Post by turbomugge »

ik ben nu al 5 jaar bakkenist in een cross-zijspan,(in competitie) en voordien heb ik met een opgetoeterde quad en met een kawa zzr 600 met yoshimura 4 in 1 uitlaat rondgevlogen...tot ik tot het besef kwam da ik meer op één wiel dan op 2 wielen rondreed...buiten da ding!!!daarvoor ook nog met een solo crosswedstrijden gereden en bijna mijn nekske gebroken...
dus ja ik zit ook a van kindsbeen af op de motor,al vanalles gebroken en gekwetst,maar nu in de zijspan heb ik wat ik wss al jaaaaaaren aant zoeken was,het juiste gevoel! :wink: (en het gaat echt wel heel hard hoor...)
josken
Mountainbiker

Post by josken »

Ik heb een ZXR 750 (1998) als eerste moto gekocht daarna een GSXR 750 (2002) en die heb ik weggedaan voor een Husqy SM 510 R (2005) die ik een maand of twee heb laten ombouwen naar een full enduro (andere vering en kroonplaat) Ik rij nu frequent enduro (for fun met vrienden) en de MTB ervaring is goed meegenomen.

Een SM is het slechtste wat ge als eerste moto kan kopen, het is maar een 450 of 500 cc maar man, daar steek meer stoten mee uit dan op een baanschuiver za ... Ik dacht rustiger te rijden met de SM, amaai mijn botten : wheelies, stoppies, voetpaden op en af, wegbermen op en af .... de hooligan in mij kwam boven #-o
hij rijdt idd niet zo snel maar het fun gehalte en het vertrouwen in zo een brommer is veel groter met alle gevolgen van dien : ombouwen naar enduro en genieten van de natuur en nieuwe baantjes maken voor de MTB
:lol:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

rubber-12 wrote: Het gaat er niet om of een 500 sneller is dan een veel zwaardere sportmachine, het gaat erom of je die als beginneling aankan.

Ik blijf erbij dat een beginneling alle motoren aankan, je kan als een bompa rijden op een R1 en als "the doctor" op een GS500 van Suzuki.
Het ligt allemaal aan jezelf, vertrouw je jezelf niet, dan kan je beter van de pk-monsters afblijven, beginner of niet.

Het blijft overigens een erg persoonlijk gegeven.
Ga je voor een supersporter, toermachine, chopper, crosser of een cross-over?
Mijn eerste motostapjes waren met een Honda CM125T. Ik had 0,0 brommer of moto-ervaring en dacht dat een chopper iets voor mij was. Niet dus, na 2 weken hing ik al met mijn knie buitenboord, en 2 weken later heb ik die bijeen gereden wegens te traag. Ik vertraagde te weinig aan de kruispunten wegens het gebrek aan acceleratievermogen, en komt er toch wel een knuppel uit een zijstraat zeker die alles dichtgooit voor mijn neus.
Uiteindelijk heb ik veruit het meeste plezier gehad aan mijn Honda CB500Four, die ik eigenhandig had opgevoerd, tot ik er schrik op kreeg. Het frame en de remmen waren niet voorzien op wat ze voorgeschoteld kregen.

Hier beschrijf je precies wat ik bedoel, een beginner op een chopper en dan gek rijden. Dat ding heeft een enorm slecht weggedrag en over de remkracht zullen we het maar niet hebben. Als je wat sportiever wil rijden kan je beter een moto kopen die er op voorzien is qua wegligging en remmen. En als je dan je verstand gebruikt vind ik zo'n moto met momenten veiliger dan de zogezegde opstapmotoren.

Ik wil hier niet een R1 promoten als ideale opstapper, integendeel. Zo'n moto in de verkeerde, onervaren handen is idd. een moordwapen. Maar da's een ander verhaal, ik vind die pk monsters op wielen voor niemand geschikt. (omdat niemand het vol vermogen aankan op de openbare weg)
Maar persoonlijk vind ik wel dat je beter met een R6, Zx6-R, ... kan beginnen als je net de sportieve motoren ziet zitten.
Waarom geld geven aan een moto die je niet echt ligt omdat die zogezegd beter is om mee te starten :roll:
De moto gaat je tegenvallen en met momenten gevaarlijker zijn dan die R6 en consoorten die je zo graag ziet.
Post Reply