16/09/2007 Grand Raid Godefroy

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Post Reply
stivo
Mountainbiker

Post by stivo »

Zaterdagavond in Antwerpen vertrokken en bij een kameraad in Bellefontaine kunnen logeren,ongeveer 20km van Bouillon en dus toch iets minder vroeg moeten opstaan.
Om 8u30 bij 5° het toertje ( :-D ) van de 90km aangevat.
Aan technische passages geen gebrek en de kou waren we dan ook al zeer snel vergeten.Na ongeveer 10km was het al bijna over voor mij,op een steile afdaling met haarspeldbochten vonden enkele deelnemers het nodig om de moeilijk te nemen bochten af te snijden,één van die klojo's verloor de controle en kwam van een etage hoger naar beneden geschoven recht op mij af,hij raakte mijn achterwiel en ik kon nog net mijn evenwicht bewaren.(er stond trouwens net een cameraman te filmen)
Gevolg...serieuze ambras,die gast zei doodleuk dat het voor hem ook zondag was. :evil: .......
De eerste helft was toch wel loodzwaar en na 40km begonnen de eerste tekenen van kramp al op te komen.
Aan de 3e bevoorrading na 45km nog even overwogen om het parcours van de 70km te volgen,maar ik was gestart voor de 90 dus dat was geen optie.De pijn dan maar verbeten en de laatste 30km samen met mijn kameraad afgelegd,een babbel onderweg is altijd goed voor de moraal.

Ik vond het een knappe tocht en geen problemen gehad met de bepijling,bevoorrading was voldoende en uiteraard het zalige gevoel van toch uitgereden te hebben.

Vandaag op het werk voelt het al iets minder,ik wandel rond als een tachtigjarige :lol:

ps. iemand een idee van de hoogtemeters op de 90?
Last edited by stivo on Mon 17 Sep 2007 18:57, edited 1 time in total.
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

ongeveer apeupres,bij benadering 2250 hm op de 90
jodelaietie
Mountainbiker
Location: blackie voor te tsjolen,scott rc alst rap moe gaan, trek voor de bakker

Post by jodelaietie »

jimi wrote:prijs is voldoende?????
10 euro was goedkoop vond ik,zie es wat ze in kluisbergen vragen voor een voormiddagje file-rijden?????
Ik weet niet hoeveel je in gedachten hebt maar
,in Kluisbergen vragen we 4 euro . TT On2wheels in juni. 1300 hm op 75km en geen filerijden.
Zeker niet te vergelijken met de ardennen , maar qua bepijling en bevoorrading picobello als ik hier lees dat je zelf water uit een kraantje moet halen alhoewel parcours de eerste waardemeter en veruit de belangrijkste is voor een TT voor mij. We worden teveel verwend denk ik .
10 euro voor een ganse dag fietsplezier is nog altijd weinig.
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

geen filerijden meer?
dan kom ik terug,jullie tt was het slachtoffer van zijn eigen succes geworden denk ik
ik bied mijn excuses aan want ik dacht dat het ook meer dan 4 euro was
briezer
Mountainbiker

Post by briezer »

dit was de 3de keer dat ik vertrokken ben voor de 70km. Heb dit de vorige 2 keer probleemloos uitgereden maar dit jaar vond ik het zoals zovelen "onverantwoord" om bikers van mijn kaliber over zulke afdalingen te sturen. Ik kan me best voorstellen dat velen zich geergerd hebben. Enerzijds zij die probleemloos deze hindernissen pakken omdat ze in de weg "gelopen" worden door zij (zoals ik) die alle moeite van de werels hebben om veilig MET fiets beneden te geraken. Dan nog niet te spreken van de stukken waar je zowizo uwe velo op uwen bult moet pakken en dan hangend aan de bomen de rotsen moet afdalen. Nee geef mij dan maar de editie van afgelopen jaren waar je ten alle tijden op de fiets kan blijven. En ja de bevoorrading kan, nee moet, vele beter voor een evenement als deze. Ik denk dat dit de organisatie veel deelnemers gaat kosten. Jammer want het kan een prachtig iets zijn zoals blijkt uit het verleden. Ik zal volgend jaar toch even moeten nadenken om terug te komen als de formule hetzelfde blijft.
R1ALAIN
Mountainbiker
Location: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Post by R1ALAIN »

Ik heb gewacht tot deze avond om mijn mening hier neer te pennen. Op deze manier kon ik alles een beetje laten bezinken. Op zich was deze marathon (ik heb de 70 gereden, maar straks meer....) echt zeer mooi, voor elk wat wils, maar niet altijd even verantwoord. De bepijling vond ik ondermaats, op zo'n parcours en over zo een afstand mag het NIET mogelijk zijn dat mensen verkeerd rijden, of de bepijling niet zien. Na een 10-tal km was er een steile afdaling met haarspeldbochten. Halverwege stond er naar het schijnt een pijltje naar rechts, maar dit had ik niet gezien. Ik recht naar beneden tot aan de semois en daar stond opnieuw de rode bepijling dus ik dacht dat ik juist zat. Tot ik plots weer in het centrum van Bouillon uitkwam en opnieuwd die pipo tegenkwam die na 2 km op een bevoorradingpunt zat. Ik mocht dus deze eerste lus opnieuw afhaspelen ( :evil: ). Aan de eerste bevoorrading was de keuze tussen water uit een kraan of water uit de kraan. Een banaantje of twee meegepikt en een pennywafel of twee. Dit vond ik al triestig. Dan ben ik ergens in een bos verloren gereden, want ik kwam deze van de 40 in tegengestelde richting tegen. Toen kwamen die van de 90 en de 130 km erbij. In een of andere val ben ik van overmaat tot ramp mijn fietscomputertje kwijtgeraakt, waardoor ik dus niet meer wist hoever ik al gereden had en hoever ik nog moest, kwestie van de moraal op te vijzelen. Door verkeerd te rijden de tweede bevoorrading gemist. Langs de semois op het einde is op die rostblokken een klojo op mij gevallen die met zijn buitenplateau mijn kuitspier heeft opengereten (dus mooie 5 evenwijdige sneden) doer wat stoer te willen doen.
Onderweg heb ik nog 2 mannen uit het Dendermondse een kettinglink gegeven. Bij aankomst viel ik zowaar in de armen van die mooie colameid en heb postuum 4 blikje mogen ontvangen en deze ad fundum achterover gekieperd.
Bedenking:Deze morgen een collega biker gezien en deze is rechtstreeks bij de oragnisator (Dhr PONCIN) geweest en deze vertelde dat hij veel te veel problemen had met de gemeente en dat hij naar het schijnt langs alle kanten werd geboycot. Volgens mij zal de GRG volgend jaar niet plaatsvinden. Hij heeft voor de laatste keer de massale inkomsten (1400 bikers X 10 €) doen verdwijnen en de mensen gedegouteerd van het parcour : triestige bepijling, ondermaatste bevoorradingen, geen EHBO posten, geen noodnummers, onverantwoorde parcours, de afstanden die niet kloppen,....enz
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Alain heeft vroeger ook al een sabbatjaar ingelast. Hij vertelde me toen ook dat hij van alle kanten tegengewerkt werd.
Bouillon zit de bikers blijkbaar niet zo graag komen, maar de horeca is er toch wel bij gevaren (Alain bezit ook een hotel of 2 ) :wink:
Vedette
Mountainbiker

Post by Vedette »

90 km en 2285 hm (één keer verkeerde afdaling genomen en terug naar boven om op het parcours te geraken). :oops:
Goed dat het droog weer was want anders .... .
Bewegwijzering kan veel beter. Bv met kalklijnen, gevaarsborden, extra pijltjes. Nu leek het soms op een oriëntatietocht. Geen noodnummer op de nummerborden (die trouwens weinig nut meer hebben met het afschaffen van de chrono) is ronduit misdadig [-X . op 17.5 km ne fransman zien liggen die gevallen was op die single track afdaling na een rotsbeklimming. Wie anders dan de 101 konden ze bellen. Leg het dan maar eens uit aan die man in de centrale waar ergens je zit. Bevoorradingen vond ik oké: appelsienen, bananen, cake, wafeltjes, sportdrank en uitgezonderd de eerste bevoorrading overal water. Meer moet dat niet zijn voor mij. De mensen van de organisatie leken mij meer op de bewoners van Camping Cosmos die ingehuurd werden als "vrijwilligers". :wink: Soit, ik heb al veel betere organisaties gezien die voor 10 euro een prachtig evenement in elkaar steken. Aan de streek zal het zeker niet liggen alwaar ik het parcours van 2005 en 2006 persoonlijk wel leuker vond. Hier was het er soms wel over met de extra single track stukskes. Soms zaten er wel leuke extra's bij maar het moet wel veilig blijven. Hier zaten echt stukskes in die ik zelfs in Verviers op het WK parcours of op de RDHF,de AT of de Houffamarathon niet gezien heb. En dat zijn toch niet de minste organisaties. Ik denk volgend jaar toch maar eens een andere tocht of marathon in de Ardennen op mijn agenda te zetten. Kwestie van eens te veranderen. Om verder uit te groeien tot een echte jaarlijkse klassieker is deze organisatie duidelijk te plat, ondanks een grotendeels schitterend parcours.
P€T€R
Mountainbiker

Post by P€T€R »

Vedette wrote:De mensen van de organisatie leken mij meer op de bewoners van Camping Cosmos die ingehuurd werden als "vrijwilligers". :wink:
Inderdaad nog zo iets. Zoals reeds aangehaald is het schandalig dat er geen noodnummer is en om het dan nog compleet te maken weten die mensen aan de bevoorrading ook van toeten nog blazen. Aan de eerste bevoorrading vroegen we hoever het nog was tot de splitsing (vermits iemand van ons wou overschakelen op de 40), iemand van een ander groepje vroeg de korste weg naar Bouillen. Antwoord: wij zijn hier ook maar gedropt #-o #-o . En dat terwijl er op de site letterlijk te lezen staat: "Opgave : Om veiligheidsredenen moet iedere deelnemer die opgeeft zich bij de dichtstbijzijnde controlepost aanmelden." En vermist ik buiten de bevoorradingen ni veel anders gezien heb van "controleposten" was da dus nogal zinloos.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

TJ! wrote:
P€T€R wrote: Ne MTB schoen moet ne zo stijf mogelijke zool hebben om alle kracht over te brengen op de pedalen en ne wandelschoen moet ne zool hebben die veel grip biedt op rotsen en die comfortabel meebuigt me de stap beweging.
Nee hoor, een goede stapschoen is ook vrij stijf (iets minder dan een bike-schoen, dat wel, maar hij mag niet buigen, zodat je niet elke oneffenheid in het pad voelt... Uiteraard heeft een stapschoen wel een totaal ander profiel dan een bike-schoen.
...maar dit geheel ter zijde...
Shimano SH-MT90 : vibram zool net als bij een wandelschoen, fietsschoen, warm voor in de winter, je kan je er enkel niet mee omslaan, kortom, de ideale mtb-schoen voor de echte mtb-tochten.
En je kan er zelfs nog behoorlijk hard mee fietsen :-))

http://cycle.shimano-eu.com/catalog/cyc ... 0069156037
Last edited by Iegienie on Tue 18 Sep 2007 00:50, edited 1 time in total.
Post Reply