16/09/2007 Grand Raid Godefroy

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Post Reply
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

vwalla,mijn nieuwe bike effe getest bij onze godfried.......
mijn beste maat franco heeft zodanig gelachen met mijn capriolen en mijn doods-smakken dat hij puur uit solidariteit ook effe onderuit gegaan is op één van de vele moeilijke technische afdalingen en intussen zijn band platgekregen heeft
het parcours was prachtig,de fiets ook,de omgeving nog prachtiger
de bepijling daarentegen was voor mij en vele andere een raadsel
de niet-berijdbare stukken zijn inderdaad een min-puntje,maar als je de berijdbare singletracks meerekent zitten ze daar toch met een klassieker-in-wording(houffalize is gewaarschuwd)
de bevoorrading dan........please organisatie,vraag 5 euro meer en zorg dat er voldoende drank is
en dan ten laatste wil ik de weergoden bedanken
berggeitje1
Mountainbiker

Post by berggeitje1 »

Over het parcours niets dan lof, die enkele wandel passages vond ik niet zo erg die werden dan goed gemaakt door de prachtige single tracks en afdalingen die daarop volgden.
Qua bepijling kunnen ze nog veel leren, wij hebben hier en daar eens moeten stoppen om toch maar een pijltje te zien.
De bevoorrading waren goed, aangezien er geen chrono was. Was het voor iedereen aangenaam, er werd niet gescholden iedereen was vriendelijk.
Volgend jaar ben ik weer van de partij.

De nachtrit stelde niet veel voor hoor
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

hmm jimmi, prijs is nu al meer dan voldoende. Maar idd, de 40K-rijders (45??) moesten het doen met één bevoorrading zonder drank en één kraantje uit de muur ergens in een tuin verderop.

Die 40 was trouwens helemaal nieuw, en volgde grotendeels de lus van de 90, incl. technische stukken die ofwel heel plezant en goed doenbaar waren, ofwel echt onmogelijk tenzij voor trail-kampioenen. Maar daarna dan steevast een zalige singletrail downhill.

bepijling: tja, ge moest ervaring hebben om niet verkeerd te rijden, idd.
Ik zag er verkeerd rijden bij de nachtrit (oeps, allen naar beneden terwijl me direct links moest richting arboretum), en de afdling van botassart konden allen weer tevoet naar boven. De startplek op de site was ook verkeerd, niet beneden, maar boven, op de parking van de camping van de oganisator. Getuige de zoekende auto's....

Grap van dit jaar waren de vele stukken in tegengestelde zin, waarbij de 130 en 90 en 40 regelmatig tegenliggers van de 70 moesten ontwijken. Toch wel schrikken tijdens de afdalingen ....

En koud, man man, vertrekken om 7u30 (4°!!) en het zou tot 9U30 duren vooraleer de temp begon te klimmen.. Tot zolang: biken bij 6°. !! Bij een wedstrijd gaat dat nog, maar aan toeristentempo is dat moordend voor de spieren.

De 130 begon met de oude 40K-lus, damn.. Pas daarna begon de smulpartij.
Maar kan iemand eens aan de parcoursbouwer zeggen dat die voetgangersbrug op het parkoers van de 130 al jaaaren afgesloten, neen; gebarricadeerd is met prikkeldraad en nadars? Degenen met parkoerkennis hebben dan maar de 4-vaksbaan gekruisd (!!), anderen klauterden over de prikkeldraad (4 gevlochten kabels) en tussen de bomen, of erger, maakten rechtsomkeer omdat ze terecht dachten dat ze verkeerd gereden waren...

sublieme streek, blijft voor mij het toppunt op Belgisch mtb-gebied, niet in het minst vanwege de uigestrektheid. En de extra singetrails maakten het geheel bijwijlen op niveau van RDHF Malmedy.
Het gemiddelde werd wel drastisch omlaag getrokken.... Daar moet de organisatie in 't vervolg rekening mee houden met betrekking tot de bevoorradingen, ZEKER op de 40 waar volgens mij de helft niet aan 10/u gemiddeld is gekomen.

super weekend, incl. de nachtrit (0,5 € per km, zonder bevoorrading onderweg) en de organisatie deed z'n reputatie weer alle eer aan. Maar HEY, THAT'S BOUILLON !!
jimi
Mountainbiker

Post by jimi »

prijs is voldoende?????
ik hoor iedereen altijd kreften en zagen over verviers en houffalize,en andere chrono's........ik heb in houffa 31 euro betaald(kem wel 5 keer mogen lekrijden voor dat geld)
10 euro was goedkoop vond ik,zie es wat ze in kluisbergen vragen voor een voormiddagje file-rijden?????
tsjieppe
Mountainbiker

Post by tsjieppe »

Het was een prachtige dag en het hoeft geen betoog dat je in deze streek zeer mooie TTs/Marathons kan rijden.
Jammer dat er op vele mooie technische afdalingen opstoppingen waren maar daar kan je niet van uit wanneer je met zoveel bikers van verschillend niveau op eenzelfde parcours rijdt.

Punten die naar mijn mening voor volgende edities zeker moeten worden bijgeschaafd (en die vorige jaren wel in orde waren!!):

- De drank op de bevoorradingen: het gaat niet op om deelnemers 15 euro te laten betalen en ze dan naar een kraantje te sturen waar ze zelf maar moeten drinken halen!j
- Het ontbreken van een noodnummer voor technische en medische bijstand. (als ik zie hoe sommige bikers zowel te voet als rijdend naar beneden komen is dit zeker geen overbodige luxe!)

We hebben ons wel goed geamuseerd maar vonden deze editie een stuk amateuristischer in elkaar gestoken dan de vorige jaren (toch al 5 edities meegereden) javascript:emoticon('[-X')
P€T€R
Mountainbiker

Post by P€T€R »

Ik ga hier percies uit den toon vallen, maar ik vond dat de tocht op ni veel trok. Het was de eerste keer dat we zo een georganiseerde marathon (70km) reden in de Ardennen en voor mij is da dik tegengevallen. Zoals reeds gezegd de bepijling die op ni veel trok. Wij hebben dikwijls staan twijfelen naar waar het nu was omdat er ofwel geen pijl stond ofwel waren ze te onduidelijk. En 1 pijl om een wegverandering aan te geven vind ik toch wel wa weinig. Zeker in een afdaling ben ek wel me ander dingen bezig dan op pijlen te moeten letten die dan in op de kruising van de paden staan. En dan kiezen ze nog pijlen die lijken op die vant vast parcour wa zeker int begin toch voor verwarring zorgde. De bevoorradingen vond ik ook maar zus en zo. Me twee mensen aan een bevoorrading #-o Zeker bij die eerste waar nog alle afstanden voorbij kwamen was da te weinig om te kunnen volgen me bananen snijden koeken aanvullen en van die dingen. Water van de kraan zat ek nu ni zoveel mee in maar ge verwacht toch wa sportdrank. En dan voor mij persoonlijk het grootste drama: het parcour. Het zal dus blijkbaar aan ons technisch kunnen gelegen hebben maar ik vond het aantal wandelstroken gewoon véél te véél. Als ge in de Ardenne ga rijden weet ge dat die er bij kunnen zitten, maar dit was er over vond ik. En zeker zoals al gezegd dat stuk me die trapjes #-o . We kwamen om te mountainbiken ni om te wandelen/bergbeklimmen. Als ge da pad als wandelaar volgt is da leuk, maar ni als ge ne bike moet meesleuren en als ge schoenen aanhebt die 0,0 grip bieden op die rotsen. Wij hebben een halfuur gedaan over da stuk alleen #-o . En dan komt ge beneden en die zie ge dat ge daar over den asfalt in 2min waart geweest. Dees stuk heeft mij en 1 van mijn maten mentaal gekraakt en wij zijn vanaf de laatste bevoorrading over de weg terug gereden. Fysiek had het nog wel gegaan eigenlijk. We hadden uiteindelijk ook bijna 70km (7,5h onderweg waarvan 5,5h bewogen (gereden en gewandeld dus)), maar we waren wel een uur vroeger binnen dan de manne van ons groep die wel het parcour verder hebben gevolgd.
En om af te sluiten met een positieve noot. Ondanks alle negatieve dingen van hierboven was het toch een geweldige ervaring en waren de uitzichten op sommige momenten gewoonweg prachtig =D> . Maar dit was voor mij de eerste en de laatste keer dat ek de GRG gereden heb, ik wil wel nog andere van zo een marathons rijden in de Ardenne maar ni meer deze.
catchup!
Mountainbiker

Post by catchup! »

jimi wrote:prijs is voldoende?????
ik hoor iedereen altijd kreften en zagen over verviers en houffalize,en andere chrono's........ik heb in houffa 31 euro betaald(kem wel 5 keer mogen lekrijden voor dat geld)
10 euro was goedkoop vond ik,zie es wat ze in kluisbergen vragen voor een voormiddagje file-rijden?????
Heb ik iets gemist? Was er een chrono?
volgens mij was dit een gewone TT in de ardennen. En geloof het of niet, maar tt's in de ardennen zijn over het algemeen (nog) goedkoper dan de tt's in de vlaanders.
8€ voor de 40 is een meer dan behoorlijke prijs, zeker als ge maar één halve bevoorrading krijgt op een parkoers waar het merendeel van de bikers meer dan 4u onderweg is.
Extreem vb: de 70K van Heverlee onlangs, 3€ voor 3 bevoorradingen

Over de techniciteit moet ge nie zagen, de ene vindt het te moeilijk, en vroegere jaren was het te gemakkelijk. Tja.. ik nam de weinige (magnifieke) stapstukken er graag bij.
Peter, koopt u goeie schoenen he ;-) 't is mtb'n tenslotte. :P
P€T€R
Mountainbiker

Post by P€T€R »

catchup! wrote: Peter, koopt u goeie schoenen he ;-) 't is mtb'n tenslotte. :P
Awel da zeg ek toch dat mtb'n is en geen wandeltocht :wink: BTW welke schoenen hebt gij als ik vragen mag, want dat is weer zo een onmogelijk compromis dat ge moet zoeken :P . Ne MTB schoen moet ne zo stijf mogelijke zool hebben om alle kracht over te brengen op de pedalen en ne wandelschoen moet ne zool hebben die veel grip biedt op rotsen en die comfortabel meebuigt me de stap beweging. Ik weet ook dat het nooit voor iedereen goe is, maar voor mij was het in ieder geval veel te extreem, ik ben nu trouwens nog meer overtuigd vant nut van een gravity dropper. Iemand van ons groepje had zen zadel lager gezet en die geraakte natuurlijk makelijker beneden. Maar ik had geen zin om ofwel altijd te moeten stoppen om mijn zadel te verzetten (me inbus) of om ni meer te kunnen klimme. Trouwens lag da ook aan mij of waren die klimme véél minder techinisch dan de afdalingen?
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

P€T€R wrote: Ne MTB schoen moet ne zo stijf mogelijke zool hebben om alle kracht over te brengen op de pedalen en ne wandelschoen moet ne zool hebben die veel grip biedt op rotsen en die comfortabel meebuigt me de stap beweging.
Nee hoor, een goede stapschoen is ook vrij stijf (iets minder dan een bike-schoen, dat wel, maar hij mag niet buigen, zodat je niet elke oneffenheid in het pad voelt... Uiteraard heeft een stapschoen wel een totaal ander profiel dan een bike-schoen.
...maar dit geheel ter zijde...

Met mijn huidige conditie had ik gekozen voor de 70km (2 jaar geleden de 110 gereden). en mijn vriendin de 40. Van de vorige jaren herinnerde ik me dat die beiden goed te doen waren. Bedoeling was dat we samen gingen starten en samen blijven tot aan de splitsin.
Maar nu ging men dus de andere richting uit, en dat hebben we geweten... Gelukkig heb 'k mijn vriendin kunnen overtuigen om niet de "technische 40" te rijden, maar de "40 familiale" anders had 'k haar nooit meer kunnen meenemen vrees ik...

De eerste 15km waren toch wel loodzwaar. Zeer technisch en 590 hoogtemeters... Aan de bevoorrading telde ik 27km en 940 hoogtemeters. (ben wel één keer verkeerd gereden, waardoor ik wel een 70hm meer heb dan normaal)
Uiteindelijk 71,5km geteld en 2040 hoogtemeters, en daar had ik me toch niet op voorzien... Gevolg: 8 uur onderweg geweest >> mooie daguitstap :P

btw,
kent iemand het aantal hoogtemeters van de "40-familiale?
Z-Blocker
Mountainbiker

Post by Z-Blocker »

Ik had 2806 hoogtemeters op de teller voor de 130.
Voor de eerste bevooraading was er een heel mooi stuk singletrack.
Ook de singletracks bij Rochehaut en Alle waren echt prachtig.

Het is wel een beetje raar dat het Downhill parcour van Bouillon (Belvedere) ook in de route zat.
Ook de afdaling van Le Tombeau de Geant is zeer steil en vol met losse stukken.
Ik rij ook downhill dus voor mij was dat wel heel tof, maar ik vind dat de organisatie wel risico's neemt om iedereen daar langs te sturen, zeker zonder helm (ik dacht dat die niet mochten starten?).
Zeker voor degene die voor 40km hebben gekozen, daar zijn er veel tussen die niet zo technisch kunnen rijden.
Die hebben dan al gevochten om boven te raken en dan moeten ze te voet naar beneden.
In ieder geval is het geen familie tochtje en ik denk dat de aangepaste route een nieuw beeld schetst van de streek.
Voor mij persoonlijk was dit ideaal, eindelijk eens iets meer technisch.

Z.
Post Reply