Training beginnen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Als je liever niet op de weg traint maar in het veld of bos kan je bv ook de Blosoroutes gaan rijden in bv het Zonienwoud, die zijn licht glooiend en makkelijk met een rustige hartslag af te haspellen, maar mooier, leuker en minder saai dan op de baan te trainen.

Zolang je geen competitie wil gaan rijden maar voor het plezier zou ik als ik jou was ook géén meter op de baan gaan rijden als je daar geen zin in hebt. Wil je echter wedstrijden rijden of een hoger niveau behalen MOET je echt gaan trainen en daar hoort wegtraining bij.

Als je toch toevallig in de Ardennen terechtkomt zul je zoals iedereen op de beklimmingen in het rood gaan, maak niet de fout om NIET te recupereren, maar rust al fietsend wat uit op de afdaling of vlak stuk dat erop volgt.
Eet en drink genoeg en je zal met plezier vorderingen maken.
adrenalinerush
Mountainbiker

Post by adrenalinerush »

thx voor de reply's mannen... Als ik het zo hoor kan ik me wel een goed beeld vormen wat ik het beste doe. 3 keer op de week op de fiets. 2 dagen op de baan en 1 dag in het bos. Rustig op het gemakske en niet direct tot aan men grens trekken. Zal me wel uit de slag kunnen trekken nu...

El perro Diablo: thx voor me aan het zoniumwoud te doen denken, was het compleet vergeten dat ge daar ook kon fietsen.
WIP
Mountainbiker

Basis = uithouding

Post by WIP »

Ge hebt niets aan uw techniek als ge na 30min. al moet stoppen omdat ge niet meer kunt.
Op de weg of in het bos (vlakke weg) lage hartslag 60%-70% Hrmax. voor min. 1:00uur opdrijven naar 3:00 uur.

Als ge dan een TT gaat rijden zult ge uwe techniek al snel bijschaven en kunde tenminste een TT uitrijden zonder bovenaan een hellingske te moeten stoppen.
ideaal is ong. 3 maanden opbouwen aan uw basisconditie.
Niets verbiedt u om op een zondag een TT op gemakste te rijden.

Ik dacht ook dat ik kon MTB'ken tot mijn eerste maal in ardenne, begon te panikeren over de afstand daar ik totaal op was min. 45km (dacht dat ik verkeerd gereden was was gewoon om TT van 40km in Limburg terijden).
Op een eerste wedstrijd werd het al heel snel duidelijk waar ik stond, na 2 ronde totaal verzuurd (geen basis conditie) en moesten er nog 4 doen.
Frange
Mountainbiker

Post by Frange »

adrenalinerush,ge zijt de kanten van Mechelen hé?
Aan voetbalterrein in Mechelen-zuid begint den toer van de wodan-bikers (witte afpijling op zwarte achtergrond).
Heb die ook al is gereden.Gaat langs de put van Hombeek,zemst enzo.
Daar kunt ge langs de dijken (grindwegen) van de Zenne ook gas geven, af en toe kunde dan stukken offroad naast den dijk rijden.
Is veel langs veldbaantjes en ook met rechte stukken op grind en mud, kwestie van ni km's op lange saaie tarmac te moeten rijden.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Ha, merci voor die tip, ben van MC (ni Monte Carlo maar Mechelen Centrum 8) ), ik ga die route van da week is zoeken se!
adrenalinerush
Mountainbiker

Post by adrenalinerush »

Frange wrote:adrenalinerush,ge zijt de kanten van Mechelen hé?
Aan voetbalterrein in Mechelen-zuid begint den toer van de wodan-bikers (witte afpijling op zwarte achtergrond).
Heb die ook al is gereden.Gaat langs de put van Hombeek,zemst enzo.
Daar kunt ge langs de dijken (grindwegen) van de Zenne ook gas geven, af en toe kunde dan stukken offroad naast den dijk rijden.
Is veel langs veldbaantjes en ook met rechte stukken op grind en mud, kwestie van ni km's op lange saaie tarmac te moeten rijden.
Ge bedoelt daar aan Procter and Gamble? De groene ster of hoe noemt het daar.... K zal er eens gaan kijken, thx frange
Bonitãs
Mountainbiker

Re: Basis = uithouding

Post by Bonitãs »

WIP wrote:Ge hebt niets aan uw techniek als ge na 30min. al moet stoppen omdat ge niet meer kunt.
Op de weg of in het bos (vlakke weg) lage hartslag 60%-70% Hrmax. voor min. 1:00uur opdrijven naar 3:00 uur.

Als ge dan een TT gaat rijden zult ge uwe techniek al snel bijschaven en kunde tenminste een TT uitrijden zonder bovenaan een hellingske te moeten stoppen.

Ik dacht ook dat ik kon MTB'ken tot mijn eerste maal in ardenne, begon te panikeren over de afstand daar ik totaal op was min. 45km (dacht dat ik verkeerd gereden was was gewoon om TT van 40km in Limburg terijden).
Op een eerste wedstrijd werd het al heel snel duidelijk waar ik stond, na 2 ronde totaal verzuurd (geen basis conditie) en moesten er nog 4 doen.
Probleem, geen basisconditie, ik heb nu een jaar mijn MTB
en probeer toch elke zaterdag een TT te doen of een blosoroute,
dus enkel de zaterdag is inderdaad te weinig om volledig van de TT te
genieten, heb al veel leute en plezier beleeft aan het biken, vooral in de winter, regen, slijk...en erin vallen :roll: ,
MAAR dikwils -zoals vorige week in Jabbeke- toch al serieus op mijn adem
getrapt als ik eens wil doorrijden, de ene week gaat beter dan de ander,
daar ik in 2-ploegenstelsel werk en al een flinke dochter heb O:) is het soms moeilijk om nog de tijd (courage) om nog eens te gaan rijden,
ik kan wel naar het werk rijden maar dan zijn er volgende nadelen,
vroegen: om 4u45 vertrekken #-o , laten om 22u30 terugkeren 8) enkel is het 17 km, eigenlijk stelt dit niet veel voor maar het is de baan torhout-beerst-diksmuide, zo recht als een kaars,
na dit hier allemaal te lezen in het forum, zal ik der toch eens
m'n werk willen/moeten van maken :oops: ,

Gewoon op karakter (langs de boane :-& ) naar het werk fietsen (min. 2x/week)
en in tweekend een TT.

Ik doe het heel graag maar wil er nog meer van kunnen genieten.

Alle voorstellen en tips zijn welkom,
Kayser Söze
Mountainbiker

Post by Kayser Söze »

Bonitãs wrote:
WIP wrote:Ge hebt niets aan uw techniek als ge na 30min. al moet stoppen omdat ge niet meer kunt.

Probleem, geen basisconditie, ik heb nu een jaar mijn MTB
en probeer toch elke zaterdag een TT te doen of een blosoroute,
dus enkel de zaterdag is inderdaad te weinig om volledig van de TT te
genieten, heb al veel leute en plezier beleeft aan het biken, vooral in de winter, regen, slijk...en erin vallen :roll: ,
MAAR dikwils -zoals vorige week in Jabbeke- toch al serieus op mijn adem
getrapt als ik eens wil doorrijden, de ene week gaat beter dan de ander,
daar ik in 2-ploegenstelsel werk en al een flinke dochter heb O:) is het soms moeilijk om nog de tijd (courage) om nog eens te gaan rijden,
ik kan wel naar het werk rijden maar dan zijn er volgende nadelen,
vroegen: om 4u45 vertrekken #-o , laten om 22u30 terugkeren 8) enkel is het 17 km, eigenlijk stelt dit niet veel voor maar het is de baan torhout-beerst-diksmuide, zo recht als een kaars,
na dit hier allemaal te lezen in het forum, zal ik der toch eens
m'n werk willen/moeten van maken :oops: ,

Gewoon op karakter (langs de boane :-& ) naar het werk fietsen (min. 2x/week)
en in tweekend een TT.

Ik doe het heel graag maar wil er nog meer van kunnen genieten.

Alle voorstellen en tips zijn welkom,
Mijne maat rijdt 4 dagen per week op en af tussen de 36 en de 40 km om te gaan Werken in Brussel en terug te keren naar huis.
Dat maakt een kleine 160km per week enkel en alleen al om te gaan werken. Als ge dan int weekend nog nen TT doet of nen Blosotoer zit ge al snel aan 200+ km's per week. Doe dat een maand of 2-3 en ge kunt met de betere mee. (Als ge wa techniek hebt ook)

Zo een training, da kunnen ze u al ni afpakken he. Moest ik het kunnen, ik deed het, maar mijn werk zou me 100km per dag opleveren.
Is op zich tedoen, maar probleem is dat ik zelfstandig ben en vaak spullen moet meenemen en mijn vrouw rijdt ook vaak mee naar Gent.

Dus, ket, DOEN !
Baseballpolitieker
Mountainbiker

Post by Baseballpolitieker »

Kayser Söze wrote:
Mijne maat rijdt 4 dagen per week op en af tussen de 36 en de 40 km om te gaan Werken in Brussel en terug te keren naar huis.
Dat maakt een kleine 160km per week enkel en alleen al om te gaan werken. Als ge dan int weekend nog nen TT doet of nen Blosotoer zit ge al snel aan 200+ km's per week. Doe dat een maand of 2-3 en ge kunt met de betere mee. (Als ge wa techniek hebt ook)

Zo een training, da kunnen ze u al ni afpakken he. Moest ik het kunnen, ik deed het, maar mijn werk zou me 100km per dag opleveren.
Is op zich tedoen, maar probleem is dat ik zelfstandig ben en vaak spullen moet meenemen en mijn vrouw rijdt ook vaak mee naar Gent.

Dus, ket, DOEN !
200+ is dus een mooi aantal km's per week om te rijden? Ben net begonnen met biken en heb een overvloed aan tijd! :-) En zal toch een weekgemiddelde van + 200 proberen te rijden, nu alleen opletten dat ik mij de eerste weken niet forceer.

btw: kan iemand mij eens zeggen van wnn tot wnn het mtb seizoen loopt? :oops:
Thierry
Mountainbiker

Post by Thierry »

Baseballpolitieker wrote:btw: kan iemand mij eens zeggen van wnn tot wnn het mtb seizoen loopt? :oops:
01/01 tot en met 31/12.
Post Reply