Training beginnen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Kayser Söze wrote:diene ket wil gewoon beginnen trainen he. tis niet dat hij competitie wil rijden enzo. en als hij dat toch ooit doet, dan ben ik van mening dat ge best eerst aan uwen techniek werkt (en niet louter aan de fysiek)
noem mij is enen baanrenner die achteraf een goed moutnainbiker werd ?
omgekeerd zijn er genoeg vb-en
Ook om gewoon te beginnen trainen, is dat toch de meest succesvolle manier... rustig aan opbouwen :wink:
baanrenners die achteraf (succesvol) mtb'er werden: Simoni, Rasmussen... er zullen er ongetwijfeld nog genoeg zijn.
Meirhaeghe, Sauser... bijna al die mannen rijden ook wel eens een wedstrijd op de weg zenne!
Kayser Söze
Mountainbiker

Post by Kayser Söze »

Swannie wrote:
Kayser Söze wrote:diene ket wil gewoon beginnen trainen he. tis niet dat hij competitie wil rijden enzo. en als hij dat toch ooit doet, dan ben ik van mening dat ge best eerst aan uwen techniek werkt (en niet louter aan de fysiek)
noem mij is enen baanrenner die achteraf een goed moutnainbiker werd ?
omgekeerd zijn er genoeg vb-en
Ook om gewoon te beginnen trainen, is dat toch de meest succesvolle manier... rustig aan opbouwen :wink:
baanrenners die achteraf (succesvol) mtb'er werden: Simoni, Rasmussen... er zullen er ongetwijfeld nog genoeg zijn.
Meirhaeghe, Sauser... bijna al die mannen rijden ook wel eens een wedstrijd op de weg zenne!
Simoni heeft gewoon keer e jaar of 2 getraind om marathonwedstrijden te rijden, maar begon toch als baanrenner dacht ik. allez, ik kan fout zijn he.
Rasmussen was puur mountainbiker eerst. net zoals Cadel Evans bv.

nu ja, over dat trainen, ieder zijn goesting en zijn gedacht he. ik heb het meer voor techniek. :-)
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

Kayser Söze wrote:Iedereen weet wel wat ik bedoelde ... de baanrenners die in de winter wat komen mountainbiken ... ge kent ze wel ... pastop we komen af en bij het eerstvolgende technische stuk of downhill smijten ze een anker uit.
Enkel "baanrenners" doen dat ?

Nog nooit een TT in de zomer gereden ?

Veel MTB'ers doen dat ook hoor........

De meeste baanrenners bouwen in de winter rustig op naar het voorjaar, en in de winter ligt de nadruk op ontspannen rijden, niet op vlammen :roll:

getuigt van veel respect hoe het kleine wereldje zich tegen elkaar keert.

Wat is er mis aan die asfaltjanetten ?
Mij hebben ze nog niets misdaan, leef en laat leven, da's het fijnst.

Al die druktemakerij, omdat er iemand een wegtraining als opbouw voorstelt zeg........
Kayser Söze
Mountainbiker

Post by Kayser Söze »

Brunox wrote:
Kayser Söze wrote:Iedereen weet wel wat ik bedoelde ... de baanrenners die in de winter wat komen mountainbiken ... ge kent ze wel ... pastop we komen af en bij het eerstvolgende technische stuk of downhill smijten ze een anker uit.

De meeste baanrenners bouwen in de winter rustig op naar het voorjaar, en in de winter ligt de nadruk op ontspannen rijden, niet op vlammen :roll:

Al die druktemakerij, omdat er iemand een wegtraining als opbouw voorstelt zeg........
safe, safe ... alleman zijn gedacht he.
Herder Firmie
Mountainbiker

Post by Herder Firmie »

binnen de trainingsleer wordt erop gehamerd om eerst op duur te trainen en dan pas op intensiteit m.a.w. eerst een goede basis leggen (vele kilometers) en pas nadien de snelheid opdrijven. De techniek zal bij een goede conditie ook verbeteren. ikzelf ben nu terug twee maanden bezig. Zit nu gemiddeld 3 uren op de fiets (meestal op de bloso-parcours). Vorige week mijn eerste toertocht gedaan (Erwetegem). Is volgens velen toch al een stevig debuut. AV was 19,6
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

Kayser Söze wrote:
Brunox wrote:

safe, safe ... alleman zijn gedacht he.
Juist, dat is mijn gedacht 8-[
malmedy
Mountainbiker

Post by malmedy »

het ging toch over conditie he ! maakt ni uit op de mtb of de baan als je maar rustig rijd , de baan is wel goed voor snelheid , een heel groot nadeel heel saai op de weg . en je moet ni hard kunne rijde als berg op gaat techniek is veel beter en leuker ! een alternatief lopen zwemmen
Herder Alex²
Mountainbiker
Location: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Re: Training beginnen

Post by Herder Alex² »

adrenalinerush wrote:Hoe zijn jullie beginnen trainen op de mtb?
Gisteren ben ik voor het eerst een uur gaan rijden en heb het fysiek wel wat onderschat...Op mijn gemakske fietsen daar vind ik niets aan, maar als ik dan een kwartier goed zit door te rijden in het bos zit ik al op mijn adem te trappen.... Ik lig natuurlijk wel al een maand stil door blessures en daarvoor liep ik alleen maar... Nu is mijn vraag hoe zijn jullie gestart? Eerst een tijd op de baan getraind, of gewoon stil aan het tempo op gedreven als je in het bos rijd? hoeveel keer per week gaan rijden?...
Je vliegt er te snel in. Je verbrandt al je suikers en na een kwartiertje ben je al leeg. Ik denk dat je verkeerd bezig bent. Je zegt dat je loper bent geweest, dus zal je toch wel iets afweten van training. Eerst moet je een goede basis hebben, dwz uw uithouding trainen = duurtrainingen doen. Eerst lage snelheid en dan langzaam versnellen + een paar versnellingen doen. Doe dit 2 à 3 x per week. Eerst een 45 minuten dan een uur (later nog langer). Zorg voor voldoende recuperatie. Je kan dit op de weg doen maar ook in het bos, maar dan mag je je hartslag niet te hoog laten gaan. En regelmatig een toertocht meedoen. Begin met de kleinere afstanden, een 25 km. Dan eens een 30 of 35 km. Niet te rap een 45 km doen, want dan rij je je kapot en moet je langer recupereren.

Techniek is een 2de luik van het MTB-verhaal. Dat zal je leren "met vallen en opstaan" ... Toertochten meedoen, kijken hoe de anderen het doen, eventueel vragen hoe ze het doen enz.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

=D>

Het probleem met conditieopbouw in de bos : je hartslag wipt veel te veel op en neer. Enkel met je hartslag constant te houden bouw je aan je basisconditie. Basisconditie is in eerste instantie ook gebruik maken van je vetten en een klein beetje suiker. In 't veld gebeurt net het omgekeerde (of je moet al direct beginnen marathons rijden natuurlijk ;))

De baan is idd saai maar 't is een noodzaak.
stijn_merida
Mountainbiker

Post by stijn_merida »

bedankt om mijn eerste voorstel te bevestigen :D :bounce: :bounce: :bounce: [-o<
Post Reply