sportvoeding voor betere prestaties by Anita BeanS k u l l wrote:Ik ben op zoek naar een goed boek over voeding en sport, kent er iemand goede exemplaren ?
Interessante boeken ivm training
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
Hollandbiker
- Mountainbiker
Post by Hollandbiker »
Er zijn al vele interessante en vooral leerzame boeken voorbij gekomen (Joe Friel's bible bijvoorbeeld). Maar ook een paar boeken waarvan de houdbaarheidsdatum is overschreden. Ik doel hier vooral op de alom aanwezige "moderne training voor wielrenners" van Cees Vermunt. Natuurlijk staan er een aantal elementen in die zeer bruikbaar zijn maar in mijn ogen is het boek door een aantal hoofdstukken geen optie meer. Bijvoorbeeld over de fantastische opleiding en uitslagen van de Italiaanse renners, nu, een aantal jaren verder, weten we wel waarom. Hetzelfde geldt voor de "gerenomeerde" doktoren Ferrari en Conconi, zeer omstreden figuren die de spil zijn gebleken in niet al te frisse praktijken. We zijn nu een tiental jaren verder en hebben er enorme veranderingen plaatsgevonden in de wielersport.
Echter ik mis 2 boeken die in iedere huis bibliotheek thuis horen, zeker als je serieus met je sport bezig bent.
De eerst is "High Performance Cycling" uit 2002 met als editor Asker Jeukendrup. Helaas voor sommige geschreven in het Engels. Groot voordeel van dit boek is dat alle hoofdstukken zijn geschreven door experts op dat gebied; training, biomechanica, voeding en materiaal bijvoorbeeld. Het is nu en dan wat moeilijk leesbaar en soms wat droog maar laat je daar niet door tegen houden, lezen kun je leren.
"High Performance Cycling" 2002
Asker E. Jeukendrup, Editor
Uitgeverij: Human Kinetics www.humankinetics.com
ISBN nummer: 0-7360-4021-8
Het tweede boek is wel in het Nederlands en heet "Wielrennen en Wetenschap" uit 2006 en is geschreven door Tim Takken. In mijn opinie op dit moment het beste boek wat er te vinden is op het gebied van training, voeding etc. in de wielersport. Zeer veel wetenschappelijke artikelen samengebracht in een redelijk leesbaar boek. Je moet er wel je best voor doen maar dat moet geen beletsel vormen. Het bevat een theoriegedeelte waarin de inspanningsfysiologie wordt besproken achter de wielerprestaties en er komen trainingsmethoden en voeding aan bod. Er wordt in het tweede deel specifiek ingegaan op een aantal wielerdisciplines waaronder zelfs mountainbiken. Voor mij als trainer is dit een uitstekend boek.
"Wielrennen en Wetenschap" 2006
Dr. Tim Takken
Uitgeverij Elsevier gezondheidszorg www.elseviergezondheidszorg.nl
ISBN nummer: 90-352-2874-x
Er zijn een onnoemelijke hoeveelheid boeken die gaan over training, voeding etc. in de wielersport ( ik heb er zelf een 80-tal). Voor diegene onder jullie die het zelf willen uitzoeken is het noodzakelijk om te kijken welk boek of welke methode jou het beste past. Ga niet switchen tussen de vele verschillende methodes en spring niet van boek naar boek anders komt er niets van een degelijke trainings opbouw terecht. Zie je door de boeken de methodes niet meer neem dan gewoon een trainer, rustiger en nuttiger.
Echter ik mis 2 boeken die in iedere huis bibliotheek thuis horen, zeker als je serieus met je sport bezig bent.
De eerst is "High Performance Cycling" uit 2002 met als editor Asker Jeukendrup. Helaas voor sommige geschreven in het Engels. Groot voordeel van dit boek is dat alle hoofdstukken zijn geschreven door experts op dat gebied; training, biomechanica, voeding en materiaal bijvoorbeeld. Het is nu en dan wat moeilijk leesbaar en soms wat droog maar laat je daar niet door tegen houden, lezen kun je leren.
"High Performance Cycling" 2002
Asker E. Jeukendrup, Editor
Uitgeverij: Human Kinetics www.humankinetics.com
ISBN nummer: 0-7360-4021-8
Het tweede boek is wel in het Nederlands en heet "Wielrennen en Wetenschap" uit 2006 en is geschreven door Tim Takken. In mijn opinie op dit moment het beste boek wat er te vinden is op het gebied van training, voeding etc. in de wielersport. Zeer veel wetenschappelijke artikelen samengebracht in een redelijk leesbaar boek. Je moet er wel je best voor doen maar dat moet geen beletsel vormen. Het bevat een theoriegedeelte waarin de inspanningsfysiologie wordt besproken achter de wielerprestaties en er komen trainingsmethoden en voeding aan bod. Er wordt in het tweede deel specifiek ingegaan op een aantal wielerdisciplines waaronder zelfs mountainbiken. Voor mij als trainer is dit een uitstekend boek.
"Wielrennen en Wetenschap" 2006
Dr. Tim Takken
Uitgeverij Elsevier gezondheidszorg www.elseviergezondheidszorg.nl
ISBN nummer: 90-352-2874-x
Er zijn een onnoemelijke hoeveelheid boeken die gaan over training, voeding etc. in de wielersport ( ik heb er zelf een 80-tal). Voor diegene onder jullie die het zelf willen uitzoeken is het noodzakelijk om te kijken welk boek of welke methode jou het beste past. Ga niet switchen tussen de vele verschillende methodes en spring niet van boek naar boek anders komt er niets van een degelijke trainings opbouw terecht. Zie je door de boeken de methodes niet meer neem dan gewoon een trainer, rustiger en nuttiger.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
inderdaad..er bestaat haast een overvloed aan dat soort boeken. Echter.... het kaf van het koren scheiden is niet zo simpel, want er zijn maar weinige nuttige boeken bij.
zowat dik 40% is gebaseerd op methodes uit de jaren stillekes, ook de uitleg over voeding is pover en vaak zelfs verkeerd.
je kan eigenlijk stellen, dat amper 10% van zulke boeken, voldoet aan het modernere tot huidige wielrennen. Daarvan is maar amper 3-4% bruikbaar is de moderne wetenschappelijke wielrennerij technieken.
qua training, is het boek van Paul Vandenbosch ool erg interessant. hier word trainingstechniek ook aan wetenschap gekoppeld. De man werkt met toppers, en schrijft ook praktijkervaring. (iets wat de meesten niet kunnen zeggen)
boeken over voeding..... kort gezegd wat zinloos.
de basisregel kent iedereen :
- beperkt vlees eten, veel vis, veel fruit en groenten, pastas, rijst, aardappelen maar in mindere mate, veel donker brood (voornamelijk rogge) enz... en afwisseling.
ter ondersteuning kunnen supplementen gebruikt worden op bepaalde momenten(bv Vit B, C, enz...)
om het simpel te stellen : eet gezond, leef gezond.
wat vooral ontbreekt in het gamma, is een boek over voeding TIJDENS training, wedstrijd.
helaas word dit steeds vrij beperkt uitgelegd, en dan nog oppervlakkig.
een reden zou kunnen zijn, dat het allemaal een beetje individueel is....
maar een diepgaand boek over de basis van voeding tijdens inspanningen, zou zeer welkom zijn. (een gat in de markt)
@Hollandbiker :
die 2 zijn inderdaad erg up to date, en word wetenschap, biomechanica enze mooi toegepast in het wielrennen. Soms wel erg technisch maar het geeft een goed beeld van de hedendaagse wielrennerij, en hoe je kan leren het toe te passen.
Kheb ze eens mogen lenen van een professor om eens door te nemen.
een aanrader voor wie diepgaand op wetenschap in de sport wil gaan.
zowat dik 40% is gebaseerd op methodes uit de jaren stillekes, ook de uitleg over voeding is pover en vaak zelfs verkeerd.
je kan eigenlijk stellen, dat amper 10% van zulke boeken, voldoet aan het modernere tot huidige wielrennen. Daarvan is maar amper 3-4% bruikbaar is de moderne wetenschappelijke wielrennerij technieken.
qua training, is het boek van Paul Vandenbosch ool erg interessant. hier word trainingstechniek ook aan wetenschap gekoppeld. De man werkt met toppers, en schrijft ook praktijkervaring. (iets wat de meesten niet kunnen zeggen)
boeken over voeding..... kort gezegd wat zinloos.
de basisregel kent iedereen :
- beperkt vlees eten, veel vis, veel fruit en groenten, pastas, rijst, aardappelen maar in mindere mate, veel donker brood (voornamelijk rogge) enz... en afwisseling.
ter ondersteuning kunnen supplementen gebruikt worden op bepaalde momenten(bv Vit B, C, enz...)
om het simpel te stellen : eet gezond, leef gezond.
wat vooral ontbreekt in het gamma, is een boek over voeding TIJDENS training, wedstrijd.
helaas word dit steeds vrij beperkt uitgelegd, en dan nog oppervlakkig.
een reden zou kunnen zijn, dat het allemaal een beetje individueel is....
maar een diepgaand boek over de basis van voeding tijdens inspanningen, zou zeer welkom zijn. (een gat in de markt)
@Hollandbiker :
die 2 zijn inderdaad erg up to date, en word wetenschap, biomechanica enze mooi toegepast in het wielrennen. Soms wel erg technisch maar het geeft een goed beeld van de hedendaagse wielrennerij, en hoe je kan leren het toe te passen.
Kheb ze eens mogen lenen van een professor om eens door te nemen.
een aanrader voor wie diepgaand op wetenschap in de sport wil gaan.
- Roel J
- Mountainbiker
Even een oud topic van onder het stof halen.....
In navolging van velen zou ik graag een boek willen lezen over training.
Joe Friel blijkt een bijbel te zijn, maar uit de vorige posts van afgelopen jaren kan ik afleiden dat ik, na dat doorworsteld te hebben, een strak plan kan opmaken. Nu, ik kan niet elke dag uren op m'n velooke zitten, hoe graag ik dat ook zou willen.
Per week geraak ik aan 7 à 10 uur trainingsarbeid.
Is navolgend Engelstalig boek iets goed? Iemand al gelezen?
http://www.bol.com/nl/p/the-time-crunch ... 006883753/
Richt zich specifiek op de renners met tijdsbeperking....
Daarnaast is er een Duitstalig boek, specifiek voor marathonrijders, met tips van Karl Platt, Cape Epic winnaar.
http://www.bol.com/nl/p/mountainbike-ma ... 011400977/
Iemand dat al gelezen?
Dus, wat koop ik? Een oude bijbel, een modern engels of een Duitser?
Merci alvast!
In navolging van velen zou ik graag een boek willen lezen over training.
Joe Friel blijkt een bijbel te zijn, maar uit de vorige posts van afgelopen jaren kan ik afleiden dat ik, na dat doorworsteld te hebben, een strak plan kan opmaken. Nu, ik kan niet elke dag uren op m'n velooke zitten, hoe graag ik dat ook zou willen.
Per week geraak ik aan 7 à 10 uur trainingsarbeid.
Is navolgend Engelstalig boek iets goed? Iemand al gelezen?
http://www.bol.com/nl/p/the-time-crunch ... 006883753/
Richt zich specifiek op de renners met tijdsbeperking....
Daarnaast is er een Duitstalig boek, specifiek voor marathonrijders, met tips van Karl Platt, Cape Epic winnaar.
http://www.bol.com/nl/p/mountainbike-ma ... 011400977/
Iemand dat al gelezen?
Dus, wat koop ik? Een oude bijbel, een modern engels of een Duitser?
Merci alvast!
Ik zou "the Time crunched Cyclist" nemen. Ik hoor daar toch veel goede verhalen over. Is een wat ouderwetse manier maar blijkt wel effectief als je weinig tijd hebt. Vergeet alleen niet dat je natuurlijk niet zo een brede basis zal krijgen dan met een grote trainingsarbeid.
En als je de "bijbel" van Friel wilt kan je die altijd van iemand anders lenen. Ik heb hem ook liggen voor je. Zo heb je alle 2 de boeken gelezen.
En als je de "bijbel" van Friel wilt kan je die altijd van iemand anders lenen. Ik heb hem ook liggen voor je. Zo heb je alle 2 de boeken gelezen.