Middenblad + te veel kracht zetten = "doortrappen"

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Levud
Mountainbiker

Middenblad + te veel kracht zetten = "doortrappen"

Post by Levud »

Sinds kort heb ik het probleem wanneer ik vooraan op mijn middenblad geschakeld heb en ik wat teveel kracht zet (op mijn trappers lopen of een helling op kracht op rijden) dat mijn ketting altijd doorschiet voor een korte tijd. Mijn middenblad ziet er nog altijd niet versleten uit en mijn ketting is nog maar een 3-tal maand geleden vervangen samen met mijn cassette. Het enige waar sleet zou kunnen op zitten is mijn achterderailleur, aangezien deze nu toch al op leeftijd begint te komen. Maar kan het dan wel dat dit probleem zich enkel voordoet bij het middenblad? (schakelproblemen heb ik dus niet)

Dankuwel,
Levud
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Als je je ketting vervangt moet je meestal ook het middenblad mee vervangen.
Allicht zit 'm daar het probleem.
$mokeyJoe

Post by $mokeyJoe »

Of de palletjes aan het freewheel...
elmago
Mountainbiker

Post by elmago »

$mokeyJoe wrote:Of de palletjes aan het freewheel...
Daar zou ik ook eerst naar kijken. Body er eens afgooien en eens goed checken.
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

elmago wrote:
$mokeyJoe wrote:Of de palletjes aan het freewheel...
Daar zou ik ook eerst naar kijken. Body er eens afgooien en eens goed checken.
yep, om de een of andere reden sloeg ik ook soms door en enkel op het middenblad, blad vervangen en nog steeds hetzelfde.

uiteindelijk was het de body, ik denk dat je op je middenblad gewoon het meeste koppel kunt duwen, het grote mes is er te groot voor en op het kleine tandwiel trap je zo door
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Nja, die uitleg kan wel kloppen.
dus: checken die handel!
PS: alst je body is, zal je't snel weten, binnen de maand trap je volledig door...
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Als het je body is zal die toch doorschieten op het groot en klein blad ook?
Heb je het over het koppel dan overlapt dit toch wel het middenblad bij het kruisen van de ketting dus zou je in principe groot vooraan/groot achteraan toch in de buurt komen van het koppel op het middenblad?
Hetzelfde zou ook gelden voor klein blad vooraan/ klein blad achteraan.

Volgens mij ligt het aan teveel speling op de achterderailleur of freewheels van de achterderrie die niet soepel draaien of versleten zijn alhoewel je dit ook op alle voorbladen zou moeten ervaren.

In eerste instantie zou ik de boel eerst eens grondig reinigen en dan try/error methode toepassen. :wink:
WIP
Mountainbiker

Post by WIP »

middenblad versleten, zo simpel is het.
vuul vintje
Mountainbiker
Location: één in bruikleen van 't vrouwtje enne een Scott Genius 20

Post by vuul vintje »

WIP wrote:middenblad versleten, zo simpel is het.
Denk het ook, ook pas mijn cassette en mijn ketting laten vervangen en had ook dat probleem.Daarna hebben ze mijn body opengesmeten en vernieuwd, krak; weer hetzelfde en nu tenslotte mijn 2 grootste kettingbladen en hij rijdt (bijna) als nieuw.
Heb echter nog 1 probleem: ik reed vroeger met Deore; nu heeft die man een XT derailleur gemonteerd, en ik merk dat de hele handel niet zo "gewillig" meer schakelt sindsdien. Zou dat kunnen te maken hebben met het feit dat al de rest nog steeds Deore is bv. de shifters en zo ?
Die man zei me nog dat; met het rijden; alles vanzelf beter zou worden...
maar ik geloof daar precies het mijne van [-X
Arez
Mountainbiker

Post by Arez »

als hij ook een nieuwe kabel gestoken heeft kan het zijn dat hij deze iets strakker heeft aangespannen omdat het boeltje zich nog moet "zetten". En dan heeft de man dus gelijk dat hij zegt dat het met rijden zal verbeteren.
Post Reply