Welke GPS?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Q-Bix
Mountainbiker

Post by Q-Bix »

Ik denk dat hij misschien bedoeld 'niet-schokbestendig' ?
Maar dan stel ik me de terechte vraag: is het dan wel een MTB-GPS ?
JurgenG
Mountainbiker

Post by JurgenG »

Q-Bix wrote:Ik denk dat hij misschien bedoeld 'niet-schokbestendig' ?
Maar dan stel ik me de terechte vraag: is het dan wel een MTB-GPS ?
Ik heb nog bij geen enkele fabrikant een GPS gezien die aangeprezen werd als MTB-GPS.

Dat de Map60 op de koersfiets soms uitvalt als je over kasseien rijdt is intussen al langer bekend. Dit is trouwens ook het geval met de toestellen van de Etrex-reeks.

Zoals aangegeven hierboven is ie op mijn MTB nog nooit uitgevallen, ook niet op kasseien of dergelijke.
Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Dat hij uitvalt op de koersfiets heeft te maken met de hoge bandendruk die alle trillingen doorgeven naar de GPS. Hierdoor verliezen de batterijen kortstondig kontakt waardoor het apparaat zich zelf uitschakelt. Op een MTB heb je dat niet voor zelfs niet op een (vooraan) ongeveerde MTB daar de bandendruk lager is waardoor de trillingen opgevangen worden in het wiel.
Dit is op te vangen met het doorsolderen van het batterijcompartiment.
Na meerdere valpartijen blijkt het toestel zelf toch wel schokbestendig genoeg te zijn om op een MTB gemonteerd te worden.
De houder zelf van Garmin is een ander verhaal. Je vertrouwt hem of je vertrouwt hem niet. Hij is volledig uit plastic. Velen hebben er nog nooit iets mee voorgehad dochlegio zijn de gevallen van een Garmin houder die het plots liet afweten en zijn toestel 80 meter ver katapulteerde (waarna het toestel nog gewoon bleef doorwerken).
Het is dan ook verstandig het toestel steeds te voorzien van de draagriem (die je als extra veiligheid aan je stuur kan bevestigen). Op te merken hierbij is ook dt de draagriem aan de daartoe voorziene beugel achter op het toestel moet bevestigd worden en NIET aan het oog bezijden de antenne. Dit is zachte plastic die bij warmte het gewoon begeeft en bij een schok gewoon doorscheurt.
lacer
Mountainbiker

Post by lacer »

Ik ben zeer tevreden over mijn Etrex-Legend Cx, die geeft geen kik op slecht wegdek. Er zit natuurlijk wel een geveerde vork op mijn Mtb en dat kan je van een koersfiets niet zeggen, die is beenhard :lol:
Ja en de ontvangst is wat minder nauwkeurig in 't bos of zo, maar ik heb ook geen fortuin uitgegeven voor dit veelzijdig toestelletje.
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

Hallo wij zijn van plan om met onze club een gps te kopen.

Nu vraag ik mij af of dat er mensen zijn die ervaring hebben met een geko 201 of 301.
Is een geko goed genoeg om een ardennen roadbook te rijden van O2bikers.
Of is het nodig om een voor een duurder model te gaan zoals een gpsmap 60cx.

howja ik kom er niet uit help mij :wink:
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

ben ook lang bezig geweest aan't zoeken.

Hier mijn conclusies
Er zijn (waren) twee hoofdcategoriën :
- de gewone ontvangers : geko, etrex
- en de toestellen met Sirf III chipset : forerunner, edge, GPSMAP60C, deze hebben betere ontvangst in bossen en tussen hoge gebouwen.

Ongeveer net voordat ik er ene ging bestellen, ontdekte ik dat er een nieuwe etrex reeks komt, namelijk ook met een andere chip (MTK of zo) die ook beter ontvangt in bossen en tussen gebouwen maar niet de Sirf III chipset.
Namelijk de etrex H reeks. Ongeveer van alle etrex modellen, komt een etrex H model uit. In Duitsland en Nederland is de gewone etrex al niet meer te verkrijgen. In België is de etrex H reeks nog niet uit (misschien moeten we toch aansluiten bij Nederland ? :)

Ik heb ondertussen de basis versie etrex H gekocht (futurumshop). Ik kan helaas niet vergelijken met een oud model etrex of met een toestel dat een Sirf III chipset bevat. Zie ook dit topic.

Op de fietshouder heb ik nog geen problemen gehad, zowel op koersfiets als MTB.
roy
Mountainbiker
Location: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC

Post by roy »

mrci voor het antwoord johan.
We willen een gps die goed werkt onder de bomen en waar je enkele roadbooks voordien kunt insteken. Wel is het ook leuk dat er een kaart te zien is maar ik weet niet juist dat offroad wegen daar ook instaan of dat het alleen maar de weg is die uitgestippeld zijn voor de roadbook en de grote wegen.

grten roy
jervanheg
Mountainbiker

Post by jervanheg »

Ik zou zegen ; vraag een demo in de winkel of bij een mede-biker. 10 minuten en je bent overtuigd van het nut van een GPS.
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

roy wrote:mrci voor het antwoord johan.
We willen een gps die goed werkt onder de bomen en waar je enkele roadbooks voordien kunt insteken. Wel is het ook leuk dat er een kaart te zien is maar ik weet niet juist dat offroad wegen daar ook instaan of dat het alleen maar de weg is die uitgestippeld zijn voor de roadbook en de grote wegen.

grten roy
werkt onder de bomen : over 't algemeen werken ze alle vrij goed, maar de GPSMAP60C zou tot de beste behoren

waar je enkele roadbooks voordien kunt insteken : in vrijwel alle toestellen, zodra je verbinding met PC kunt maken, dus ook de Geko 201. Ik denk dat alleen de Geko 101 geen PC connectie toelaat.

waar een kaart te zien is : vanaf etrex Legend (H of niet). Best neem je kleur als je kaarten op je GPS wil dus alle toestellen waar een C bij staat (etrex Legend C, vista C, GPSMAP60C ....)
Kaarten zet je altijd via PC op je toestel.

Van zodra je kaarten kunt in je GPS Inladen kun je kaarten gebruiken die zeer gedetailleerd zijn, namelijk TOPO kaarten (stafkaarten eigenlijk). Je kunt met bepaalde PC tools (izoexplorer) zelfs kaarten inscannen, calibreren en naar je toestel sturen.

Ik denk dat je deze best kunt gebruiken
roy
Mountainbiker

Post by roy »

Mrci voor de reacties ik heb mij vandaag een gps60 aangeshaft deze https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=144&pID=6446
Tot nu toe wat mee gepeeld redelijk deftig toestel ik laat jullie weten hoe hij is on the road :wink:

grtz roy.
Post Reply