MTB of een cyclo-cross fiets?
Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
wie zegt dat ik die gast begin uit te schelden en te roepen als die met zijn cyclo niet boven geraakt? dan is het gewoon van: volgende keer beter man. dus waarom zou het tegenstrijdig zijn. en ja, ik kan daar niet tegen. dan ga je maar lekkere afdalingen nemen. ik hou me wel op het snelle vlakke parcours.
- The Raceface
- Mountainbiker
Post by The Raceface »
eh wel Scale, ik rij met alle 3, mtb, gewone koersfiets en crossfiets en ik amuseer mij met de 3 soorten evenveel. Maar of je meer voordeel hebt met een cyclocross of niet zou ik niet direct durven zeggen. Het hangt een beetje van je eigen smaak af. Als je liever veel op de baan fietst en nu en dan een "light" offroad neemt, dan zou ik kiezen voor een cyclocross. Met een light offroad bedoel ik dan een gravelbaantje, zandweggetje, bospaadjes. Een TT met cyclocross heb ik nog nooit gedaan. Alleen al om het aantal lekke banden te vermijden en sommige offroad stroken zijn zeker niet te doen en al zeker niet in de winter.
Naar comfort zou ik wel durven zeggen dat een mtb comfortabeler is en naar uitzicht ziet een mtb er ook blitzer uit.
Naar comfort zou ik wel durven zeggen dat een mtb comfortabeler is en naar uitzicht ziet een mtb er ook blitzer uit.
Blijkbaar wordt dit forum vooral door jongeren gebruikt. Dat merk ik toch aan de puberale reacies hierboven.
Affin, om toch een beetje bij het onderwerp te blijven:
Ik rijd met zowel een MTB als met een CC.
De voordelen van een MTB tov. een CC zijn:
-Heel de fiets is een stuk steviger. (dikker frame, stevigere wielen, dikkere banden,...)
-Een MTB rijdt comfortabeler door de dikkere banden en eventuele vering. Een CC wordt pas confortabel als de snelheid omhoog gaat.
-Een MTB stuurt gemakkelijker. Een CC reageert sneller op de ondergrond.
-Minder kans op lekrijden. Met een CC moet je meer opletten voor stenen, wortels, ... . (Een beetje inzicht in het terrein helpt al veel)
-Meer grip en tractie. (door de grotere noppen op de banden)
-Beter klim-eigenschappen. (vooral door het grotere aantal versnellingen)
De nadelen van een MTB tov een CC:
-Een MTB is zwaarder. Al die extra stevigheid brengt een stuk extra gewicht mee. Dat gewicht vergt meer kracht. Vooral de wielen en banden zijn een stuk zwaarder. En die moet je bij elke trap terug op gang trekken.
-Dikkere banden brengt meer rolweerstand met zich mee.
-Dikkere banden zijn niet altijd een voordeel in de modder of los zand. Dunnere banden van een CC snijden meer door de smurrie tot ze eronder terug vaste grond raken. De dikkere MTB banden 'drijven' meer op de smurrie.
-De grotere noppen bieden maar een zeer beperkte grip eenmaal je terug op asfalt komt.
Is één van de twee nu beter? Dat hangt af van het parcours en de rijder.
Op een technisch parcours met veel stoppen en optrekken, korte bochten... is een MTB duidelijk in het voordeel. Ook op stenen of in de heuvelachtige omgeving is een mountainbike (what's in a name) beter.
Op een vlak parcour ben je dan weer beter af meteen CC.
De meeste TT die je in Vlaanderen tegenkomt zijn perfect te doen met een CC. Meestal heb je toch maar een paar kleine technische stukken en gaat al de rest over vlakke paden door het bos of tussen de velden. Dan ben je beter af met een CC, want je kan sneller over die verbindingsstukken.
Eenmaal je richting Ardennen of Vlaams Brabant trekt, kan je met een MTB een stuk verder komen.
Uiteraard is ook de rijder van belang.
Ikzelf heb een goede conditie en rijd met beide sneller fietsen dan het gemiddelde op een TT. Toch zie ik elke TT wel een aantal mensen die mij voorbij komen, zowel op MTB's als op CC's. Die zullen een beter conditie hebben. Ik lig daar ook wakker van.
Hetzelfde verhaal op technische stukken. Soms moet ik met mijn CC aanschuiven omdat er iemand met zijn MTB aan't sukkelen is. Andere momenten ben ik het met mijn MTB die een aantal snellere mensen ophoud.
Welke fiets zou ik aanraden? Als je begint te biken: een MTB. Eenmaal je wat ervaring hebt (inzicht op het terrein, stuurervaring) en je blijft toch maar in Vlaanderen: een CC
Natuurlijk kan je ook een lichtere MTB kopen met smallere noppenbanden.
Maar welke nu het beste is voor iemand..., dat moet ieder voor zich maar uitmaken
Affin, om toch een beetje bij het onderwerp te blijven:
Ik rijd met zowel een MTB als met een CC.
De voordelen van een MTB tov. een CC zijn:
-Heel de fiets is een stuk steviger. (dikker frame, stevigere wielen, dikkere banden,...)
-Een MTB rijdt comfortabeler door de dikkere banden en eventuele vering. Een CC wordt pas confortabel als de snelheid omhoog gaat.
-Een MTB stuurt gemakkelijker. Een CC reageert sneller op de ondergrond.
-Minder kans op lekrijden. Met een CC moet je meer opletten voor stenen, wortels, ... . (Een beetje inzicht in het terrein helpt al veel)
-Meer grip en tractie. (door de grotere noppen op de banden)
-Beter klim-eigenschappen. (vooral door het grotere aantal versnellingen)
De nadelen van een MTB tov een CC:
-Een MTB is zwaarder. Al die extra stevigheid brengt een stuk extra gewicht mee. Dat gewicht vergt meer kracht. Vooral de wielen en banden zijn een stuk zwaarder. En die moet je bij elke trap terug op gang trekken.
-Dikkere banden brengt meer rolweerstand met zich mee.
-Dikkere banden zijn niet altijd een voordeel in de modder of los zand. Dunnere banden van een CC snijden meer door de smurrie tot ze eronder terug vaste grond raken. De dikkere MTB banden 'drijven' meer op de smurrie.
-De grotere noppen bieden maar een zeer beperkte grip eenmaal je terug op asfalt komt.
Is één van de twee nu beter? Dat hangt af van het parcours en de rijder.
Op een technisch parcours met veel stoppen en optrekken, korte bochten... is een MTB duidelijk in het voordeel. Ook op stenen of in de heuvelachtige omgeving is een mountainbike (what's in a name) beter.
Op een vlak parcour ben je dan weer beter af meteen CC.
De meeste TT die je in Vlaanderen tegenkomt zijn perfect te doen met een CC. Meestal heb je toch maar een paar kleine technische stukken en gaat al de rest over vlakke paden door het bos of tussen de velden. Dan ben je beter af met een CC, want je kan sneller over die verbindingsstukken.
Eenmaal je richting Ardennen of Vlaams Brabant trekt, kan je met een MTB een stuk verder komen.
Uiteraard is ook de rijder van belang.
Ikzelf heb een goede conditie en rijd met beide sneller fietsen dan het gemiddelde op een TT. Toch zie ik elke TT wel een aantal mensen die mij voorbij komen, zowel op MTB's als op CC's. Die zullen een beter conditie hebben. Ik lig daar ook wakker van.
Hetzelfde verhaal op technische stukken. Soms moet ik met mijn CC aanschuiven omdat er iemand met zijn MTB aan't sukkelen is. Andere momenten ben ik het met mijn MTB die een aantal snellere mensen ophoud.
Welke fiets zou ik aanraden? Als je begint te biken: een MTB. Eenmaal je wat ervaring hebt (inzicht op het terrein, stuurervaring) en je blijft toch maar in Vlaanderen: een CC
Natuurlijk kan je ook een lichtere MTB kopen met smallere noppenbanden.
Maar welke nu het beste is voor iemand..., dat moet ieder voor zich maar uitmaken
- Gwen
- Mountainbiker
Ik zou zeggen testen die handel! Zijn eigenlijk 2 aparte dingen hè, bij een mtb is 't de bedoeling ten allen tijde te blijven fietsen, terwijl er bij cc's geregeld gelopen wordt... in wedstrijden althans dus ja...
Een week of 2 geleden op de tocht van Denderwindike ook zo 2 gasten op een CC tegengekomen. Stevenvde is er van na de bevoorrading met die 2 vandoor gegaan, je moet aan hem maar 'ns vragen hoe rap die waren
we hebben ze nimmer gezien, die cc'ers en steven
had wel een slechte dag enfin... Ik denk dat CC's veel beperkter inzetbaar zijn (qua terrein) en eigenlijk enkel "fun" zijn als je de conditie en vooral de rijvaardigheid/techniek hebt om serieus te vlammen, zoals hier eerder gesteld. Op goed berijdbare en relatief vlakke TT's ben je op zo'n ding volgens mij onklopbaar (again, gesteld dat de benen er ook zijn). Mij zegt 't niet echt veel, koersfiets trouwens ook niet. Ik haspel al m'n ritten liever af op m'n mtb, persoonlijke voorkeur.
Een week of 2 geleden op de tocht van Denderwindike ook zo 2 gasten op een CC tegengekomen. Stevenvde is er van na de bevoorrading met die 2 vandoor gegaan, je moet aan hem maar 'ns vragen hoe rap die waren
- Dr.Gonzo
- Mountainbiker
Een CC bike is gemaakt om 1u in het rood te fietsen. Recuperen is daar niet bij, zeker niet met die zware versnellingen.
Over een klein worteltje rijden lijkt alsof je een schans van 2 meter over moet.
Maar het nodigt inderdaad uit om snel te rijden.
Daarmee 2,5u in de modder rijden zou ik niet zien zitten.
Over een klein worteltje rijden lijkt alsof je een schans van 2 meter over moet.
Maar het nodigt inderdaad uit om snel te rijden.
Daarmee 2,5u in de modder rijden zou ik niet zien zitten.
da kan er natuurlijk ook aan gelegen hebben dat die gast een iets beter conditie heeft als gij.Simp wrote:Rijdt dat nu veel sneller op niet technische parcours, een Cyclocross?
Want gisteren heb ik hier in het wiel gezeten van enen op een cyclocross fiets bergop op een gravelbaantje en het was toch zere rijden om dat wiel te houden.