Welke maat is dat frame?
Op zoek naar MTB van 600-700 euro
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- hendrikiver
- Mountainbiker
Post by hendrikiver »
Frame is 20".
Vermits ik nog wat groeien moet vond de verkoper dit de best oplossing... voor 1 m 85(die ik zal worden) raadde hij toch het 18" af, dat zou kantje boordje zei hij.
edit: @kawa: jij baseert u wss op de lengte van de zadelpen die uit het frame komt. Het is zo dat de winkelier hem hoger voor mij had gezet maar ik vind het makkelijker om naar het dorp te fietsen als het zadel een beetje lager staat...
Hendrik-Jan
Vermits ik nog wat groeien moet vond de verkoper dit de best oplossing... voor 1 m 85(die ik zal worden) raadde hij toch het 18" af, dat zou kantje boordje zei hij.
edit: @kawa: jij baseert u wss op de lengte van de zadelpen die uit het frame komt. Het is zo dat de winkelier hem hoger voor mij had gezet maar ik vind het makkelijker om naar het dorp te fietsen als het zadel een beetje lager staat...
Hendrik-Jan
Last edited by hendrikiver on Thu 30 Aug 2007 16:46, edited 1 time in total.
Voor iemand van 185cm is een 20" idd. goed maar hoe lang gaat dat nog duren? Bestaan daar tegenwoordig formules voor om te berekenen hoe groot je gaat worden?hendrikiver wrote:Frame is 20".
Hendrik-Jan
Nu is die fiets iig veel te groot en zoals uw zadelpen nu staat is het een draak van een fiets.
Als je 175cm bent en als de zadelpen goed staat lijkt het net een 22"
- hendrikiver
- Mountainbiker
Post by hendrikiver »
Ik ben nu 1m 75 en ik zal binnen een klein jaartje de 1m 85 bereikt hebben!
Ja idd tegenwoordig kan men dat allemaal nagaan. Men baseert zich dan op groeischijven in de pols.
Persoonlijk had ik ook liever een 18" voor de moment gehad... Maar mijn vader heeft me overtuigd om toch maar die 20" te nemen omdat ik toch wel langer dan een jaartje doe met een fiets. Ik ben helemaal geen professionele mtb'er en ik zit ook niet in een club ofzo.
Maar je noemt mijn fiets een draak als de zadelpen op zulke hoogte staat? Mag ik vragen waarom zulke hoogte zo drakerig is? Want ik vond mijn zithouding niet barslecht echter wel sportief.
grtz
Ja idd tegenwoordig kan men dat allemaal nagaan. Men baseert zich dan op groeischijven in de pols.
Persoonlijk had ik ook liever een 18" voor de moment gehad... Maar mijn vader heeft me overtuigd om toch maar die 20" te nemen omdat ik toch wel langer dan een jaartje doe met een fiets. Ik ben helemaal geen professionele mtb'er en ik zit ook niet in een club ofzo.
Maar je noemt mijn fiets een draak als de zadelpen op zulke hoogte staat? Mag ik vragen waarom zulke hoogte zo drakerig is? Want ik vond mijn zithouding niet barslecht echter wel sportief.
grtz
Een draak van een fiets is misschien niet zo vriendelijk van me maar als je eerlijk bent.... het ziet er gewoon fout uit op deze manier.hendrikiver wrote: Maar je noemt mijn fiets een draak als de zadelpen op zulke hoogte staat? Mag ik vragen waarom zulke hoogte zo drakerig is? Want ik vond mijn zithouding niet barslecht echter wel sportief.
De juiste maat is een belangrijk iets, in mijn ogen koop je een fiets niet op de groei. Omdat je na een jaar de juiste lengte hebt mag je een jaar lang last van je rug etc. krijgen omdat het nu nog niet de juiste maat is.
Iedereen is hier natuurlijk vrij in, maar ik heb het graag juist.
Veel plezier met je fiets.
- hendrikiver
- Mountainbiker
Post by hendrikiver »
ik begrijp je denkwijze maar als jij het graag "juist" hebt. Dan weet ik dat ik de fiets langer "juist" ga hebben dan "drakerig".
Maar inderdaad ik zou ook liever een fiets hebben die als gegoten zit.. Maar om daar nu binnen een jaar al een nieuwe fiets voor te kopen gaat me te ver.
H-J
kmaak sebiet nog een fototje van hoe het zadel nu staat.. (de positie die de winkelier mij had opgegeven, enkel vind ik het makkelijker in het dorp met een lagere zitpositie
Maar inderdaad ik zou ook liever een fiets hebben die als gegoten zit.. Maar om daar nu binnen een jaar al een nieuwe fiets voor te kopen gaat me te ver.
H-J
kmaak sebiet nog een fototje van hoe het zadel nu staat.. (de positie die de winkelier mij had opgegeven, enkel vind ik het makkelijker in het dorp met een lagere zitpositie
Ik denk dat je gelijk hebt ... alleen lijkt je redenering raar, dat je zo op de maand juist kan zeggen dat je 10 cm gaat groeien ... ik ben daar al 15 jaar op aan't wachtenhendrikiver wrote:ik begrijp je denkwijze maar als jij het graag "juist" hebt. Dan weet ik dat ik de fiets langer "juist" ga hebben dan "drakerig".
H-J
Zorg wel dat alles ok staat voor jouw lengte, zet je zadel voorlopig ook zo ver mogelijk vooruit, zorg dat je knie (wanneer de pedaal naar voor wijst) niet achter de trapas zit ... dit kan tot knieproblemen leiden (en dus ook lijden) ... Zie dat je niet te langgerekt zit ... hiervoor is de LTD wel ok, niet te kort, maar zeker niet de langste kader (Acid was nog korter geweest) ... Krijg je problemen in rug, bovenrug of schouders, zorg dan ook voor een ultra korte stuurpen (minieme kost voor je gezondheid) ...
Deze "aandoeningen" merk je pas echt wanneer je langere en meer ritten begint te maken.
De zadel liever laag hebben staan in "de stad" zal er ook wel afgaan, wanneer je begint te mtb'en met je fiets en je een "gegoten" zitposite hebt gevonden, zal dit eerder vervelend aanvoelen ... ik weet dat ik er niet aan moet denken. Weet ook dat een te lage zitpositie weer knieproblemen kan meebrengen ...
Verder zoals ik al zei, goede en mooie keuze, ik denk dat je nog vele toffe uren zal doorbrengen op je cube (vermoedelijk ook nog veel spaarcentjes in zal stoppen).
BEWARE ... mtb is addictive!!! Voor ge het weet zijt ge aan't rondzien voor ne andere vork, lichtere wielen, ...
Succes ermee ..
Ben.
- hendrikiver
- Mountainbiker
Post by hendrikiver »
Idd die centjes zullen er waarschijnlijk nog wel naartoe gaan
Ik heb al een kortere stuurpen dan de standaard...Die heeft de winkelier erop gezet om me een betere positie te geven op het te grote 20" frame...
Njah Ik ben vorig jaar ook iets meer dan 10cm in een jaar gegroeid, en er is medisch bepaald dat ik 185 word dusjah... Inderdaad het kan anders uitdraaien maar ik geloof het niet
Kzal morgen een foto nemen van de actuele zadelhoogte
Grtz
Ik heb al een kortere stuurpen dan de standaard...Die heeft de winkelier erop gezet om me een betere positie te geven op het te grote 20" frame...
Njah Ik ben vorig jaar ook iets meer dan 10cm in een jaar gegroeid, en er is medisch bepaald dat ik 185 word dusjah... Inderdaad het kan anders uitdraaien maar ik geloof het niet
Kzal morgen een foto nemen van de actuele zadelhoogte
Grtz
Vind het wat jammer dat iemands enthousiasme over z'n nieuwe aankoop waar goed over gedacht is, op een - zacht uitgedrukt - nogal ongelukkige manier wordt gefnuikt.
Het zal wel met goede bedoelingen zijn, en de argumentatie is mss wel te begrijpen, maar een beetje inlevingsvermogen vooraleer iets met de grond gelijk te maken, is soms een goede deugd.
In elk geval: laat het niet aan je hart komen, geniet van je mtb en ik duim alvast voor je groeiprogressie
Het zal wel met goede bedoelingen zijn, en de argumentatie is mss wel te begrijpen, maar een beetje inlevingsvermogen vooraleer iets met de grond gelijk te maken, is soms een goede deugd.
In elk geval: laat het niet aan je hart komen, geniet van je mtb en ik duim alvast voor je groeiprogressie