mijn fiets remt wel niet mee af bij het terugschakelen.Subject Alpha wrote:Voor de motorijders : hoeveel keer schakel je niet terug terwijl je aan het remmen bent?
weg met m'n dual control
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- Stalen Worm
- Mountainbiker
Post by Stalen Worm »
cool, tandje trg en remmen op de motorsuperlight wrote:mijn fiets remt wel niet mee af bij het terugschakelen.Subject Alpha wrote:Voor de motorijders : hoeveel keer schakel je niet terug terwijl je aan het remmen bent?
- nebraz
- Mountainbiker
Sorry dat ik het moet zeggen maar dit is puur techniek. In het begin zit iedereen inderdaad met jou genoemd probleem opgezadelt maar éénmaal je wat kaas gegeten hebt van schakeltechniek heb je daar zelden of geen last meer van.Subject Alpha wrote:Is mijn gedacht hé, dat als je jezelf naar een gewisse dood naar beneden stort je niet moet denken om je remmen te lossen om weer omhoog te geraken. trappen in het ijle is standaard.
ps. mss is het gewoon ook een gewoonte. Maar eens je gewend bent om bergaf, al remmend te schakelen, is het lastig dat het niet meer kan.
pps. Voor de motorijders : hoeveel keer schakel je niet terug terwijl je aan het remmen bent?
Remmen doe je nooit constant maar met tussenpauzes en dan heeft iemand met een beetje schakelervaring voldoende tijd om te schakelen.
Ik moet nu wel zeggen dat ik vroeger met dualcontrols steeds in de problemen geraakte terwijl ik toen wel kon schakelen en remmen tegelijk maar nu met gripshift is dit een droom. Ook mijn bikecollega's met deftige triggers komen zelden in de problemen.
Tijdens het winterseizoen zal ik wel XO triggers opzetten omdat als je handen vol met bagger hangen het niet altijd evident is om te schakelen (en het gekl**t met spanbandjes ben ik ook moe).
Aan de topicstarter: Persoonlijk zou ik opteren voor triggers of gripshift naar eigen gevoel. Ga je voor gripshift kies dan niet voor de X9 maar voor XO. Op deze heb je veel meer grip tijdens het schakelen.
Over shimano ga ik het niet hebben want na die ervaring met dualcontrol's en een paar breuken in de achterste kabelboog die je niet hebt bij SRAM keer ik er niet meer op terug.
- Rikske
- Mountainbiker
- Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition
Euh, dus jij wil bergaf vlammen, op hetzelfde ogenblik remmen, en op hetzelfde ogenblik lichter schakelen terwijl je (blijkbaar standaard) in het ijle trapt ? Ik denk toch dat het probleem niet echt bij uw duals zit maar eerder bij uw techniek (los van de hele discutie pro/contra duals, deze hebben we hier al véél te veel zien passeren met steeds opnieuw dezelfde uitkomst, "love it or hate it").Subject Alpha wrote:Is mijn gedacht hé, dat als je jezelf naar een gewisse dood naar beneden stort je niet moet denken om je remmen te lossen om weer omhoog te geraken. trappen in het ijle is standaard.
ps. mss is het gewoon ook een gewoonte. Maar eens je gewend bent om bergaf, al remmend te schakelen, is het lastig dat het niet meer kan.
pps. Voor de motorijders : hoeveel keer schakel je niet terug terwijl je aan het remmen bent?
Ik rij met een zware versnelling naar beneden, en net bij de overgang van afdaling naar beklimming schakel ik lichter, remmen doe je dan immers niet meer, trappen doe je dan al wel (en dus niet in het ijle) en daardoor voel je ook perfect wanneer je een trapritme gevonden hebt dat je kan volhouden tot boven (of desnoods schakel je tijdens de klim nog wat lichter). Trouwens, als jij in een afdaling in "het ijle" trapt verlies je toch een groot deel van je stabiliteit, niet ?
En die vergelijking van die motorrijders gaat ook niet op, ik heb nog nooit in het midden van een afdaling (en dus tegen hoge snelheid) mijn motorfiets naar zijn eerste versnelling geschakeld om de volgende helling op te graken.
-
KleinGuy
- Mountainbiker
Voor mij zouden gripshifters ook niet zo handig zijn. Ik rijd momenteel met xt rapidfires van een paar jaar oud.
Ik schakel/rem wel nooit gelijktijdig, maar zit soms wel in de volgende situatie.
Je zit bevoorbeeld in een technische afdaling op het middenblad, dus met 1 of 2 vingers op beide remgrepen. Onder aangekomen is er een scherpe bocht en gaat het ineens terug deftig omhoog. Omdat mijn wijsvinger nog op mijn remgreep ligt kan ik die dus niet gebruiken om mijn ketting op een kleiner blad te leggen, dus gebruik ik mijn duim om aan de kleine hendel te trekken. Niet echt ideaal, maar het lukt.
Daarom wil ik mij de nieuwe xt's / xtr's aanschaffen omdat de kleine hendel zowel te bedienen is met duim en wijsvinger of sram triggers.
Kan iemand nog volgen
Btw, heeft er al iemand ervaring met de nieuwe xt rapidfire (en schijfremmen)?
Ik schakel/rem wel nooit gelijktijdig, maar zit soms wel in de volgende situatie.
Je zit bevoorbeeld in een technische afdaling op het middenblad, dus met 1 of 2 vingers op beide remgrepen. Onder aangekomen is er een scherpe bocht en gaat het ineens terug deftig omhoog. Omdat mijn wijsvinger nog op mijn remgreep ligt kan ik die dus niet gebruiken om mijn ketting op een kleiner blad te leggen, dus gebruik ik mijn duim om aan de kleine hendel te trekken. Niet echt ideaal, maar het lukt.
Daarom wil ik mij de nieuwe xt's / xtr's aanschaffen omdat de kleine hendel zowel te bedienen is met duim en wijsvinger of sram triggers.
Kan iemand nog volgen
Btw, heeft er al iemand ervaring met de nieuwe xt rapidfire (en schijfremmen)?
Last edited by KleinGuy on Thu 30 Aug 2007 11:38, edited 1 time in total.
Er zijn veel pro's die rond de gripshift 2 tie-raps doen, om zo toch meer grip te hebben. In deze topic kan je het op oa de fiets van sauser zien: http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... ncorchampsDr.Gonzo wrote:Wat bedoel je Nebraz met die colsonbandjes???
Slijk heeft mij nog geen probleem gegeven.
Kmoet wel zeggen dat ik zelf nog nooit geen last heb gehad qua schakelen, maar op een zeer modderige marathon neem ik 2 paar handschoenen mee...
- nebraz
- Mountainbiker
Ik heb vorige winter enkele baggertochten gemaakt waarbij ik onmogelijk nog kon schakelen. (reeds meerdere malen meegemaakt).Dr.Gonzo wrote: Wat bedoel je Nebraz met die colsonbandjes???
Op dit moment kan je die colsonbandjes over je shifter spannen en afknippen. (2 per shifter)
Het probleem daarbij is dat je op de duur je shifters zelf gaat beschadigen door het aantrekken/verwijderen van die colsonbandjes. Zijn ze niet goed aangetrokken dan gaan ze schuiven en dan heb je nog meer problemen dan voordien. Maar oké als je dat vooraf op het gemak kan doen kan je ze wel deftig aanbrengen zonder dat ze gaan schuiven.
Waar je ook moet op letten is dat je het afgeknipte deel van het colsonbandje eventjes met een aansteker behandelt zodat de scherpe randen eraf zijn anders kunnen je handschoenen wel eens voor de vuilbak zijn na de rit.
Verder moet je veel frequenter uw kabels vernieuwen als je tijdens de winter met gripshift wil rijden. De wrijving van de kabels uit zich veel meer op gripshift dan op triggers waar je toch een zekere hefboom hebt om te schakelen.
Na één seizoen prullen door telkens preventief die bandjes te monteren schakel ik nu over naar XO-triggers voor het winterseizoen. In de zomer wil ik niks anders meer dan gripshift.
- Stalen Worm
- Mountainbiker
Post by Stalen Worm »
AU, that's gotta hurt the engine!!Rikske wrote:En die vergelijking van die motorrijders gaat ook niet op, ik heb nog nooit in het midden van een afdaling (en dus tegen hoge snelheid) mijn motorfiets naar zijn eerste versnelling geschakeld om de volgende helling op te graken.
Off topic : Met een motorfiets terugschakelen IN de afdaling wanneer je weet dat er een helling komt (en je niet hoeft af te remmen voor een bocht)
Je gaat pas schakelen wanneer je te weinig power hebt in een te hoge versnelling, dus toerental zakt te laag. Maar dat is altijd na een bocht, dus na afremmen. Ik ken geen enkele motor die na een rechte afdaling de helling niet kan aanhouden wanneer gelanceerd.
Met mijne Blackbird maakt het zowieso nie veel uit
Voor fietsen is dat toch iets anders : je moet er ook mee rekening houden dat je na de helling niet al je krachten (lees benen) heb opgebruikt....
Je gaat pas schakelen wanneer je te weinig power hebt in een te hoge versnelling, dus toerental zakt te laag. Maar dat is altijd na een bocht, dus na afremmen. Ik ken geen enkele motor die na een rechte afdaling de helling niet kan aanhouden wanneer gelanceerd.
Met mijne Blackbird maakt het zowieso nie veel uit
Voor fietsen is dat toch iets anders : je moet er ook mee rekening houden dat je na de helling niet al je krachten (lees benen) heb opgebruikt....