Hallo,
Ik ben een beginnende mountainbiker en overweeg de aanschaf van een Trek 6500 (model 2008). Ik zou dan wel opteren voor Magura HS33 v-brakes ipv. de standaard v-brakes. Ik zou de bike gebruiken in de Vlaamsche bossen (hoofdzakelijk), de Ardennen en 's zomers in de bergen. Kan er mij iemand wat feedback geven of deze bike een verstandige keuze is? Of zou ik toch voor de 6500 disc gaan (werd mij eigenlijk afgeraden bij mijn LBS)?
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/20 ... ies/6500e/
Sportieve groeten,
Patrick
Eerste MTB: Trek 6500
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Zo'n Trek 6500 lijkt mij een heel goede fiets.
Maar je LBS is er weer ene die niet veel van schijfremmen kent precies, of wat zijn zijn argumenten om niet voor schijfremmen te kiezen?
Ik rij nu al drie jaar met schijfremmen en ik moet niks anders meer hebben, ook niet voor vlakke tochten waar je ze zogezegd niet nodig hebt...
Ik ken het prijsverschil niet tussen de gewone en disc versie maar als je toch al meer geld wil uitgeven voor HS33 te monteren zou ik persoonlijk voor de schijfremversie gaan.
Maar je LBS is er weer ene die niet veel van schijfremmen kent precies, of wat zijn zijn argumenten om niet voor schijfremmen te kiezen?
Ik rij nu al drie jaar met schijfremmen en ik moet niks anders meer hebben, ook niet voor vlakke tochten waar je ze zogezegd niet nodig hebt...
Ik ken het prijsverschil niet tussen de gewone en disc versie maar als je toch al meer geld wil uitgeven voor HS33 te monteren zou ik persoonlijk voor de schijfremversie gaan.
-
Kevindn
- Mountainbiker
Ik heb ook een trek 6500 disc. Heb deze bike na een 2-tal jaar inactiviteit gekocht om terug wat met te beginnen, en dit is een uitstekende beginnersbike om wat toertochten mee af te haspelen, maar ik denk dat wanneer je met deze bike ook naar de ardennen en naar de alpen gaat trekken dat je wel vlug zal ondervinden dat deze bike niet geschikt is voor het echt zware werk. Ik denk dan vooral aan het comfort, gewicht,rijeigenschappen, ... Ondertussen heeft het mtbvirus mij nog meer te pakken dan vroeger en ga ik volgende zomer ook terug de alpen induiken en daarvoor ga ik mijn trek 6500 inruilen voor een meer "geschikte" bike.
Voor het zwaardere werk zal deze bike wss wel tekort schieten, maar als beginnersbike kan ik je deze aanraden! Ik heb er in ieder geval al veel plezien aan beleeft
!
Wat de schijfremmen betreft hangt dit ook wat af van je persoonlijke voorkeur, je zal altijd voor- en tegenstanders vinden, ik ben er in ieder geval tevreden van!
Voor het zwaardere werk zal deze bike wss wel tekort schieten, maar als beginnersbike kan ik je deze aanraden! Ik heb er in ieder geval al veel plezien aan beleeft
Wat de schijfremmen betreft hangt dit ook wat af van je persoonlijke voorkeur, je zal altijd voor- en tegenstanders vinden, ik ben er in ieder geval tevreden van!
Bedankt voor de snelle reacties! De 6500 lijkt mij dus een goeie keuze!
@Kawa: de uitleg bij de LBS (Niclaes in Leuven) was dat schijfremmen een beetje overkill waren voor een beginner, en het klassieke verhaal over het irriterende geschuur van zand dat tussen remblok en en remschijf kan terechtkomen.
Maar een klein rekensommetje leert mij idd. dat de prijs van de bike met Magura's wel erg dicht in de buurt komt van de versie met schijfremmen (scheelt €30 of zo).
@Kawa: de uitleg bij de LBS (Niclaes in Leuven) was dat schijfremmen een beetje overkill waren voor een beginner, en het klassieke verhaal over het irriterende geschuur van zand dat tussen remblok en en remschijf kan terechtkomen.
Maar een klein rekensommetje leert mij idd. dat de prijs van de bike met Magura's wel erg dicht in de buurt komt van de versie met schijfremmen (scheelt €30 of zo).
Schijfremmen zijn nooit overkill.
De doseerbaarheid en remkracht zijn op elk terrein aangenaam, zelfs op de weg... en als je dan eens in de ardennen gaat rijden heb je er nog meer voordelen aan.
Schuren en piepen, ik heb er heel weinig last van. v-brakes schuren ook als je door water rijdt.
Als het prijsverschil zo klein is ging ik zeker voor schijfremmen, maar ik kan niet kiezen voor jou he..
De doseerbaarheid en remkracht zijn op elk terrein aangenaam, zelfs op de weg... en als je dan eens in de ardennen gaat rijden heb je er nog meer voordelen aan.
Schuren en piepen, ik heb er heel weinig last van. v-brakes schuren ook als je door water rijdt.
Als het prijsverschil zo klein is ging ik zeker voor schijfremmen, maar ik kan niet kiezen voor jou he..
Ik heb het niet nagekeken, dus het kan best in orde zijn, maar over welk type/kwaliteit van schijfremmen heb je het dan? HS33 zijn méér dan behoorlijke remmen, heb die ook. Heb van een collega mtb'er al opgevangen dat hij van zijn schijfremmen niet tevreden is, een te goedkope versie. Maar om geen polemiek te starten: ken er die ook tevreden zijn van hun schijfremmenDoc wrote:Maar een klein rekensommetje leert mij idd. dat de prijs van de bike met Magura's wel erg dicht in de buurt komt van de versie met schijfremmen (scheelt €30 of zo).