een tijdje geleden vroeg ik al of ik mijn huidige bike (Trek 4300) best geleidelijk aan kon upgraden of sparen en dan in één keer een nieuwe bike kopen uit een iets hogere klasse. De meesten zeiden toen dat ik best voor de 2de optie ging. Nu heb ik een kleine meevaller: vadertje staat geeft me een boel zuurverdiende centjes terug, en dus kan ik het niet laten om dat geld uit te geven aan een nieuwe bike.
Ik heb hier op het forum de laatste weken een helehoop topics gelezen ivm het kopen van een nieuwe bike, ik heb wat sites en bikes bestudeerd en ik ben in 2de instantie verliefd geworden op de Cube Reaction HS33 (eerst was het de Cube Comp tld).
Nu heb ik nog enkele laatste vragen.
de reden waarom ik een nieuwe/die Cube wil:
- Magura velgremmen
- betere schakelgroep
- degelijke vork met lockout (op het stuur)
Ik ben eigenlijk helemaal niet te vinden voor schijfremmen omdat die ten eerste wat lawaaierig zijn in slijk/nat weer, makkelijker te beschadigen(?) bij valpartijen. Ik stel me ook vragen bij het hogere remvermogen. Als je remt, rem je het snelst wanneer je ook je voorrem gebruikt en net niet je wielen blokkeert. Nu kan ik met mijn huidige v-brakes makkelijk overkop gaan, dus hoe kan het dat een andere type remmen je sneller doet stilstaan? Waarom wil ik dan toch magura remmen? Omdat je beter kan doseren, en de remmen bij het slijten van remblokken niet moeten bijgesteld worden. Ik ben laatste 3 dagen in de Ardennen gaan rijden, en heb niet echt last gehad van een tekort aan remvermogen (enkel tegen het einde van de dag omdat ik mijn remmen tot tegen de handgreep moest trekken).
De vraag:
- Is er iemand die me toch kan overtuigen om schijremmen te kiezen, of is het verschil tussen Magura en schijfremmen te verwaarlozen?
- Zijn er nog andere bikes die ik zeker moet bekijken binnen die prijsklasse die beter zouden zijn dan de Cube?
- Mijn huidige trek is een 19,5 inch en ik zit er heel goed op, volgens mij komt die het meest overeen met de Cube in 18 inch, opmerkingen hierbij?
PS: voor de Trek heb ik al een bijna zekere koper, maar moest er iemand toch een mooi bod op willen doen: het staat je vrij
ter info: er staan SPD pedalen op, korte bar-ends en andere remschoenen (langere remblokken die je erin/eruit kan schuiven en vastzetten met een pinnetje, de fiets is 18 maanden oud, geen 2000km mee gereden)