Nieuwe bike kopen: Cube Reaction HS33

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
K-tch
Mountainbiker

Nieuwe bike kopen: Cube Reaction HS33

Post by K-tch »

Hoi hoi allemaal,

een tijdje geleden vroeg ik al of ik mijn huidige bike (Trek 4300) best geleidelijk aan kon upgraden of sparen en dan in één keer een nieuwe bike kopen uit een iets hogere klasse. De meesten zeiden toen dat ik best voor de 2de optie ging. Nu heb ik een kleine meevaller: vadertje staat geeft me een boel zuurverdiende centjes terug, en dus kan ik het niet laten om dat geld uit te geven aan een nieuwe bike.

Ik heb hier op het forum de laatste weken een helehoop topics gelezen ivm het kopen van een nieuwe bike, ik heb wat sites en bikes bestudeerd en ik ben in 2de instantie verliefd geworden op de Cube Reaction HS33 (eerst was het de Cube Comp tld).

Nu heb ik nog enkele laatste vragen.
de reden waarom ik een nieuwe/die Cube wil:
- Magura velgremmen
- betere schakelgroep
- degelijke vork met lockout (op het stuur)

Ik ben eigenlijk helemaal niet te vinden voor schijfremmen omdat die ten eerste wat lawaaierig zijn in slijk/nat weer, makkelijker te beschadigen(?) bij valpartijen. Ik stel me ook vragen bij het hogere remvermogen. Als je remt, rem je het snelst wanneer je ook je voorrem gebruikt en net niet je wielen blokkeert. Nu kan ik met mijn huidige v-brakes makkelijk overkop gaan, dus hoe kan het dat een andere type remmen je sneller doet stilstaan? Waarom wil ik dan toch magura remmen? Omdat je beter kan doseren, en de remmen bij het slijten van remblokken niet moeten bijgesteld worden. Ik ben laatste 3 dagen in de Ardennen gaan rijden, en heb niet echt last gehad van een tekort aan remvermogen (enkel tegen het einde van de dag omdat ik mijn remmen tot tegen de handgreep moest trekken).

De vraag:
- Is er iemand die me toch kan overtuigen om schijremmen te kiezen, of is het verschil tussen Magura en schijfremmen te verwaarlozen?
- Zijn er nog andere bikes die ik zeker moet bekijken binnen die prijsklasse die beter zouden zijn dan de Cube?
- Mijn huidige trek is een 19,5 inch en ik zit er heel goed op, volgens mij komt die het meest overeen met de Cube in 18 inch, opmerkingen hierbij?

PS: voor de Trek heb ik al een bijna zekere koper, maar moest er iemand toch een mooi bod op willen doen: het staat je vrij ;)
ter info: er staan SPD pedalen op, korte bar-ends en andere remschoenen (langere remblokken die je erin/eruit kan schuiven en vastzetten met een pinnetje, de fiets is 18 maanden oud, geen 2000km mee gereden)
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Dude, noem op een skateboard na eens een voertuig met remmen dat niet gevolueerd is naar schijfremmen.

Op de Meridaboy's na koersen alle mountainbikers met schijven, overtuig jij ons om old skool te gaan naar velgremmen?

Ik bedoel niet dat velgremmen slecht zijn, maar er is echt wel een reden waarom wij bijna allemaal met skiefjes freinen.

Op een snelle afdaling heb ik liever een schijf die krijst als een verkrachte non, dan een door de modder en vocht slechtwerkende velgrem......en euh, schijven remmen ook geluidloos vandaag de dag.
Pelep
Mountainbiker

Post by Pelep »

El Perro Diablo wrote:Dude, noem op een skateboard na eens een voertuig met remmen dat niet gevolueerd is naar schijfremmen.
Ik bedoel niet dat velgremmen slecht zijn, maar er is echt wel een reden waarom wij bijna allemaal met skiefjes freinen.
Denk dat de vraag soms eerder ook is of je het nodig hebt. Geldt voor alles - technologie staat niet stil, evolueert en wordt alsmaar beter. Maar...heb je het wel altijd nodig, net dat stapje meer, en meer, en meer... Waarschijnlijk meer dan nuttig voor de die hard bikers, maar voor het merendeel van ons zondagsrijders...I doubt it.
joene
Mountainbiker

Post by joene »

Schijfremmen de dag van vandaag maken slechts lawaai als het echt super nat en modderig is en dat gebeurd maar eens om de 2maand ofzo.

Ik wil geen reclame maken voor schijfremmen, maar hou er rekening mee dat schijfremmen tov V-brakes uw fiets ongeveer 75euro duurder maken maar als ge V-brakes hebt en ge wilt erna schijfremmen komt het een pak duurder uit.
Diablo
Mountainbiker

Post by Diablo »

Maar het is eventueel mogelijk, Enig idee hoeveel het zou kosten om achteraf schijfremmen erop te zetten?

- remschijf pakket zelf
- andere velgen
- Nog iets?
uncle sam
Mountainbiker

Post by uncle sam »

Voorvork moet ook compatible zijn :wink:
MilkSjeik
Mountainbiker

Post by MilkSjeik »

Ik ben ook voor schijfremmen... Deze zitten in het midden van uw wiel en zijn bij valpartijen ook niet zo makkelijk te raken. Dan spreek ik nog niet over de slijtage van uw velgen bij velgremmen... Qua werking heb ik ook nog niet te klagen gehad, maar ik twijfel niet meer en blijf bij de schijfjes.

Ik denk dat er bikes genoeg zijn om nog even te bekijken. Eind vorig jaar heb ik ook vooral naar de grote merken gekeken: trek, thompson, cube, specialized, merida, corratec, ...

Van verschil in maat tussen trek en cube heb ik geen verstand :)

Misschien moet je nog een kleine 6 maand wachten? Dan zijn de nieuwe modellen er en kan je waarschijnlijk wel nog een koopje doen op de modellen van dit jaar. Expo-velo of bike motion bezoeken kan zo natuurlijk ook helpen om het aanbod te vergroten.
kawa
Mountainbiker

Re: Nieuwe bike kopen: Cube Reaction HS33

Post by kawa »

K-tch wrote: Ik ben eigenlijk helemaal niet te vinden voor schijfremmen omdat die ten eerste wat lawaaierig zijn in slijk/nat weer, makkelijker te beschadigen(?) bij valpartijen. Ik stel me ook vragen bij het hogere remvermogen. Als je remt, rem je het snelst wanneer je ook je voorrem gebruikt en net niet je wielen blokkeert. Nu kan ik met mijn huidige v-brakes makkelijk overkop gaan, dus hoe kan het dat een andere type remmen je sneller doet stilstaan? Waarom wil ik dan toch magura remmen? Omdat je beter kan doseren, en de remmen bij het slijten van remblokken niet moeten bijgesteld worden. Ik ben laatste 3 dagen in de Ardennen gaan rijden, en heb niet echt last gehad van een tekort aan remvermogen (enkel tegen het einde van de dag omdat ik mijn remmen tot tegen de handgreep moest trekken).

Dit is dus onzin.... schijfremmen zijn zoveel fijner te bedienen en qua remkracht volgens mij ook een pak beter dan doorsnee v-brakes. (wielen blokkeren kan je met elke rem, maar dat is geen referentie)
Je zou wel Magura's willen omwille van de doseerbaarheid, doe dan eerst eens een testritje op een fiets met degelijke schijfremmen, je zal versteld staan.
Het grappige is dat er al ikweetniethoeveel tegenstanders van schijfremmen al overgestapt zijn naar schijfremmen.
Onderhoud en remblokjes kosten in mijn ogen niet meer moeite/geld dan v-brakes.

- Mijn huidige trek is een 19,5 inch en ik zit er heel goed op, volgens mij komt die het meest overeen met de Cube in 18 inch, opmerkingen hierbij?

Hoe groot ben je zelf? Was de maat van de Trek perfect? Want een 20" Cube ligt korter bij 19.5" dan 18" bij 19.5"....
uncle sam
Mountainbiker

Post by uncle sam »

Ik had voordien ook een Trek 4400 maat 21".
Cube werd dit een 20" wegens andere geometrie.
Ben Lee
Mountainbiker

Re: Nieuwe bike kopen: Cube Reaction HS33

Post by Ben Lee »

kawa wrote:
K-tch wrote: Ik ben eigenlijk helemaal niet te vinden voor schijfremmen omdat die ten eerste wat lawaaierig zijn in slijk/nat weer, makkelijker te beschadigen(?) bij valpartijen. Ik stel me ook vragen bij het hogere remvermogen. Als je remt, rem je het snelst wanneer je ook je voorrem gebruikt en net niet je wielen blokkeert. Nu kan ik met mijn huidige v-brakes makkelijk overkop gaan, dus hoe kan het dat een andere type remmen je sneller doet stilstaan? Waarom wil ik dan toch magura remmen? Omdat je beter kan doseren, en de remmen bij het slijten van remblokken niet moeten bijgesteld worden. Ik ben laatste 3 dagen in de Ardennen gaan rijden, en heb niet echt last gehad van een tekort aan remvermogen (enkel tegen het einde van de dag omdat ik mijn remmen tot tegen de handgreep moest trekken).

Dit is dus onzin.... schijfremmen zijn zoveel fijner te bedienen en qua remkracht volgens mij ook een pak beter dan doorsnee v-brakes. (wielen blokkeren kan je met elke rem, maar dat is geen referentie)
Je zou wel Magura's willen omwille van de doseerbaarheid, doe dan eerst eens een testritje op een fiets met degelijke schijfremmen, je zal versteld staan.
Het grappige is dat er al ikweetniethoeveel tegenstanders van schijfremmen al overgestapt zijn naar schijfremmen.
Onderhoud en remblokjes kosten in mijn ogen niet meer moeite/geld dan v-brakes.

In dit geval moet ik zeggen dat de bediening van een Magura HS33 net zo "fijn" is ... ook is de remkracht van deze remmen veel beter dan de beste V-brake ... OK, de remkracht is minder dan bij schijfremmen, maar toch ruim voldoende voor mijn 90 kg ...

wanneer je niet van de geluidjes van de schijfremmen wilt (en die zijn er geregeld) dan is een HS33 een behoorlijk alternatief ...

Ik ben zelf ook overgestapt op schijfremmen (omdat ze op mijn LTD cc zaten, ik wou eigenlijk liever terug HS33), doch ik heb mij geruime tijd geërgerd aan de bijhorende geluiden. Ik moet wel zeggen ... die geluiden ben ik al gewoon, de remkracht is super en de velgen zien er zo veel mooier uit!

Als je het mij nu vraagt (voor nen eventuele volgende fiets) ... ik wil best HS33 en zou daar zeer tevreden mee zijn en blijven, doch mijn keuze zal vermoedelijk toch eerder naar schijfremmen gaan ....

Hoe groot ben je zelf? Was de maat van de Trek perfect? Want een 20" Cube ligt korter bij 19.5" dan 18" bij 19.5"....

Wel beter te klein dan te groot .... het beste is natuurlijk juist goed!
Ben.
Post Reply